Lading av Leaf + Tesla Y

Startet av Sinn, torsdag 30. januar 2020, klokken 09:04

« forrige - neste »

Sinn

Hei!
Jeg har nå en Leaf 30kWh 2017, og har bestilt Model Y Long Range RWD(ser den ikke går å bestille lengere fra i dag) for å bytte ut stasjonsvogna.
Jeg har nå bare vanlig kontakt for Leaf'en i garasjen, 10A.
Leaf'en blir sikkert byttet ut en gang med noe som kan lade raskere, da den bare lader med type 1. Jeg har vel 3 faser på 50A hjemme, helt standard greier?
Ser etter noe som er fremtidsrettet, pris er uten betydning, det finnes vel ikke noe som er unødvendig dyrt...
Jeg bruker Tibber som strømleverandør, så integrasjon til det er en fordel.
Vi kjører veldig lite, fast kjøring er frem og tilbake til jobb/togstasjon på hver bil som betyr ca 12-15km om dagen, og ofte noe lignende i helga. Med en langtur på bensinbil en gang i blant. Vi lader vel Leaf'en bare en gang i uka.

Hvilken lader burde jeg kjøpe som støtter lading nå og i fremtiden for 2 biler?
Må jeg ha to ladere?
Hva skal jeg be elektriker trekke? Trekke noe ekstra for å ha klart?

Er det noen flere variabler dere burde vite om for å komme med anbefalinger?

Takker for all hjelp :)

Edit: Oppdatert med kjørevaner/lengde

Rav4_EV

Det viktigste spørsmålet er hvor langt du kjører daglig og om dette vil endre seg med ny bil.
Det finnes mange ivrige forumbrukere som elsker å overdimensjonere med dertil store kostnader.
Selv med en 16A uttak vil du få mange nok kilometer i løpet av natta om du da ikke tenker å løse ut et drosjeløyve.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

geear

Det finnes en hel haug som er unødvendig dyrt, dessverre. Ladeløsning for én bil bør sjelden koste noe mer enn 15k, og i mange tilfeller billigere.

Hvis du kjøper en Easee fra Tibber, med type 2 uttak, så kan du bruke type 2 til type 1-kabel på Leafen, og type 2-kabel på Model Y. Den har integrasjon mot Tibber, og har du også en Tibber Pulse tilkoblet strømmåleren din, så kan den styre ladestrøm etter tilgjengelig strøm på inntaket ditt, og strømpris. Må du uansett trekke opp nye rør/kabler til garasjen, så ville jeg ikke nølt med å legge opp til 32A 3-fas, for noen hundrelapper ekstra. Du vil da mest sannsynlig få 3,6 kW på Leafen og 11 kW på Model Y. Og skulle du for eksempel kjøpe deg en av mange biler på markedet i dag som kun støtter 1-fas, så vil du allikevel i de fleste tilfeller få 7 kW. Da får du også utnyttet noen timer med lav strømpris på natta mer effektivt.

Vi har e-Niro og Model X, og har kun hatt én veggboks (32 A 3-fas) lenge. e-Niroen lades bare noen timer en gang i uka, og Model X-en et par ganger i uka, så vi har rett og slett ikke tatt oss bryet med å installere en boks til, selv om vi har to nye liggende på garasjeloftet. Så lite viktig ble det etter vi fikk litt erfaring med det. Kommer nok allikevel til å gjøre det på et tidspunkt, men vi får se...

Men, som Rav4_EV sier, de færreste TRENGER veldig rask ladeløsning, så fordyrer det installasjonen din veldig kan det gå helt fint å leve med 10 - 16 A 1-fas, men da kan det bli plagsomt med kun én boks. Det var litt plagsomt med e-Golfen, for den hadde både treg lading og så kort rekkevidde at den måtte lades omtrent hver natt.

Sinn

Takk for svar.

Jeg har Tibber Pulse ja.
Jeg oppdaterte første post med kjørelengde. Det er ikke mer enn 15km / dag per bil hver dag.
Det kan endre seg til maksimalt at en bil (Tesla'en) kjøre opp til 140km et par dager i uka.

Da høres det ut som skal holde med en Easee boks og ekstra type 2 til type 1 kabel, lading av to biler samtidig er nok ikke nødvendig nei. (Dobbeltgarasje så det går fint med en lader).

Jeg er ganske sikker på at jeg har 3-fas 230V IT-nett. Har Aidon 6525 som det står 3x230v på, og Tibber rapporterer 3 faser i appen.

Siden jeg liker å vite alle detaljer om installasjonen, og vil kunne få tilbud på akkurat det samme fra flere elektrikere. Hvordan vil installasjonen se ut i dette tilfelle? Jeg kan også borre/gjøre klart en del av trekket til garasje hvis jeg vet f.eks dimensjoner, da jeg har trekt nettverks-kabel i omtrent samme område og kjenner trekkene i veggene.

Til kjøp:
Easee boks: 6995kr fra Tibber
Type 2 32a 3-fas kabel 5m: 2295kr fra Tibber

Type 2 til type 1 kabel 2-3m: ?  (ca 1500kr)

Fra elektriker:
6mm2 x 4 ledere. (PFXP 4G6) ca 8m: Blir vel 4 leders 6mm kabel jeg trenger for 32A, evt 8mm hvis elektriker mener det. Ytre dimensjoner 15,5mm til trekk av 6mmx4.
Automatsikring 3-fas 32A: ca 200-300kr
Overspeningsvern? ca 1000kr? Må det være egen til denne kursen?
Jordfeilbryter type B: ca 1000kr?

(Kilde for hva som trengs av elektriker: https://www.elektroimportoren.no/ferdig-montert-cenika-elbillader-ladestasjon-20a/52301/Product.html)

Jeg leser litt rundt og ser at 3-fas på 230V ikke gjøres? Og at det da brukes 1-fas som gir maks 7,4kW?
Kobles det 1-fas eller 3-fas til Easee boksen hvis man skal bruke de kablene og bilene? Type 2 til type 1 kabel ser jeg bare i 1-fas variant.
Kilde: https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator
Kan man lade med både 1-fas og 3-fas kabel på Easee boksen hvis man har 3-fas til boksen?

Må jeg over på 400V for å få 11 eller 22kW? (Transformator til 15k+?).

Alle spørsmålene i forhold til å få høyere kapasitet er mest med tanke på en fremtidsrettet løsning, og at jeg ikke begrenser meg med noe nå så ting må gjøres flere ganger (som å trekke kabel til garasje).

trondav

Easee er en genial boks - du får den hos Tibber :-)

Lars C. Krogenæs

Tesla 3 kan lade på alle 3 faser på 230v IT, så det vil sikkert gå på Y også.

Hvis du senere vil ha 2 ladestasjoner, kan du sette på en til Easee home til på samme kurs, og så vil de balansere mot hverandre.

Jeg ville lagt opp 4X10mm PFXP frem til ladestasjonen.
Overspenningsvernet settes sammen med hovedsikringen i sikringsskapet og dekker overspenning utenifra og inn i huset. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA