Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisstigning?

Startet av Norse_Hansen, torsdag 30. januar 2020, klokken 04:32

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: LASOL på fredag 31. januar 2020, klokken 14:51
Har det skjedd noe med alles priser? Jeg reserverte en performance samme morgen som det var mulig å reservere. Må innrømme jeg ikke skrev ned prisen jeg fikk da, men ser nå at min pris er kr 619642 og pris for å reservere i dag er kr 620042, Dvs kr 400 dyrere å reservere i dag.. Da må jo alle prisendringer ha kommet på bilen min underveis selv om jeg IKKE har gjort endringer i bestillingen  :o Kan dette være riktig? Da er det jo liten vits å reservere selv om en kan håpe at tidlig reservering kan bety tidlig levering.  ::)

Tror ikke de endret prisen på P.

ToWalkOrDrive

Yayyy! Har nå plutselig fått 19" hjul i stedet for 18". Prisen er uendret på ca 497.000 for svart AWD.
Tesla Model Y                         2021-

Toalmar

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 01. februar 2020, klokken 00:06
Yayyy! Har nå plutselig fått 19" hjul i stedet for 18". Prisen er uendret på ca 497.000 for svart AWD.
Det er jo en svært hyggelig pris i forhold til dagens om du velger å konfigurere nå  :)
Skåret i en eventuell glede er vel hengerfeste her. Skal man ha hengerfeste må man nok konfigurere om igjen og da går prisen opp  :(

I tillegg kan vel man gå kanskje tro at Tesla endrer noe med batteripakkene også etter de siste lekkasjene, kanskje det skjer med Y også

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Magnus Hansen

Skulle det tro det gikk an å selge bilen uten hengerfeste med en pen gevinst på Finn. Og så bestiller man bil med krok fra tesla.

Jeg tenker ellers evnt økning i batterikapasitet for S og X skal bidra til å øke forskjellen ned til 3/Y for å rettferdiggjøre prisforskjellen

Dieselgubben

#49
Ville ikke veddet på det.

TM3 uten hengerfeste går vesentlig lavere i pris i bruktmarkedet. Synes som om de må mye ned i pris.

I tillegg vil TM3 og TMY (suv + krok + takstativ til ok pris) sin monopolposisjon brytes snart med Polestar 2 og forhåpentligvis flere biler fra VW gruppen.

batterimannen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 01. februar 2020, klokken 00:06
Yayyy! Har nå plutselig fått 19" hjul i stedet for 18". Prisen er uendret på ca 497.000 for svart AWD.

Det er nice! Begynner å angre på at jeg ikke bestilte før endringene. Lurer på om det skjer noe med de som bestilte RWD etterhvert.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Magnus Hansen

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:03
Ville ikke veddet på det.

TM3 uten hengerfeste går vesentlig lavere i pris i bruktmarkedet. Synes som om de må mye ned i pris.

I tillegg vil TM3 og TMY (suv + krok + takstativ til ok pris) sin monopolposisjon brytes snart med Polestar 2 og forhåpentligvis flere biler fra VW gruppen.

Man kan altså ta ut en splitter ny Y uten krok for 30.000 under prisen Tesla tar og du tror ikke det går an å videreselge med gevinst? Det er faktisk jeg villig til å vedde på går helt fint.

kodax

Det er jo altså ingen som sikkert hverken om ikke alle TMY blir levert med hengerfeste (ala TMX nå), og heller ikke om man må betale «ny» pris for bilen om man velger å legge til hengerfeste.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

tornaldo

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:03
Ville ikke veddet på det.

TM3 uten hengerfeste går vesentlig lavere i pris i bruktmarkedet. Synes som om de må mye ned i pris.

I tillegg vil TM3 og TMY (suv + krok + takstativ til ok pris) sin monopolposisjon brytes snart med Polestar 2 og forhåpentligvis flere biler fra VW gruppen.

Det er uansett åpenbart at det var gunstig å reservere tidlig, hengerfeste eller ikke. Ekstremt fokus på hengerfeste for enkelte, og sikkert kjekt å ha, men siste 20 år har jeg ikke brukt hengerfeste, selv om jeg stadig har hatt liggende et i bagasjen..

At de med hengerfeste må så voldsomt ned i pris vet jeg nå ikke. Generelt virker det som enkelte Model 3 eiere på Finn tror de sitter på noen sjeldent eller vanskelig å få tak i, av uforståelige grunner. Veldig lite biler med hengerfeste representert for å trekke noen konklusjonen. Hengerfeste koster noen tusen også, så at prisen er lavere er logisk.

Model 3 er jo ikke akkurat typisk bil for hengerfeste, men for Model Y vil det nok være viktigere ja.

Likevel ekstremt trygg på å ta ut en bil som koster 40000 kr mindre enn en med hengerfeste, og selge den videre med fortjeneste.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Magnus Hansen

Jeg vil nå faktisk påstå at hengerfeste er viktigere for 3 enn for Y. Mange som har 3 som eneste/hovedbil som trenger henger pga liten åpning av bagasjerom. Altså for å frakte litt større ting som lett kommer til å i bagasjerommet på enn Y.

hemi

Det var absolutt ikke gunstig med tidlig reservasjon/kjøp på model 3.

De aller første betalte 635 for en TM3P, og fikk da ikke med FSD engang, kun oppgradert autopilot.

Litt bedre ble det for vi som hadde litt senere utlevering, vi fikk da bekrefte med FSD for samme pris. men igjen ikke hengerfeste mulighet.

Hadde tidlig Y reservasjon på en med "alt" men har kanselert den rundt desember.

Vingler om jeg skal gidde eller ikke. Om det har samme hengervekt som model 3 har det uansett ikke så mye for seg, men om jeg kunne trukket vannscooter dobbel henger, snøscooter eller liten 20 fot RIB vil jeg absolutt ha det.

På model 3 falt prisen 30-40k ganske fort, selv om kursen tilsa noe annet.

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 01. februar 2020, klokken 14:30
Jeg vil nå faktisk påstå at hengerfeste er viktigere for 3 enn for Y. Mange som har 3 som eneste/hovedbil som trenger henger pga liten åpning av bagasjerom. Altså for å frakte litt større ting som lett kommer til å i bagasjerommet på enn Y.

Generelt så er det større biler som normal trekker henger. Hvor ofte ser man en Nissan Micra eller VW e-UP med henger?

Y vil mye oftere enn 3 være familiens hovedbil og dermed vil etterspørselen etter hengerfeste på den være større. Som eksempel har vi en X75D med hengerfeste og en SR+ uten. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hemi på lørdag 01. februar 2020, klokken 14:49
Vingler om jeg skal gidde eller ikke. Om det har samme hengervekt som model 3 har det uansett ikke så mye for seg, men om jeg kunne trukket vannscooter dobbel henger, snøscooter eller liten 20 fot RIB vil jeg absolutt ha det.

Jeg håper det blir mer enn på 3 ja. Kommer jo sikkert til å vurdere Y som erstatning for X'en om 5-7 år, men da må den ha ok hengervekt. Absolutt minimum 1500kg, helst 1800kg. Hengeren min veier 485kg i seg selv, så bak en Model 3 kan jeg kun ha 515kg i den. Det blir mange turer om jeg skal ha et par tonn støpesand...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Om 5-7 år er det garantert flere aktuelle modeller med passende hengervekt, så det har nok ikke stort å si for deg hva TMY kommer med nå:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: kodax på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:11
Om 5-7 år er det garantert flere aktuelle modeller med passende hengervekt, så det har nok ikke stort å si for deg hva TMY kommer med nå:)

Det er allerede flere med passende hengervekt (Audi etron 50 for eksempel) men greit å ha en til en passende pris og som man faktisk har lyst på. Model Y passer på begge de punktene. Audien koster nesten 100k mer (med minimum utstyrsgrad) og gir ikke noen umiddelbar "må ha"-følelse. Men kanskje flere får skikk på ting som integrert Spotify og enpedalskjøring fremover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA