Bytte av luftfilter på Model 3

Startet av Kåre_S, onsdag 29. januar 2020, klokken 11:13

« forrige - neste »

Mobileum

Mening og påstand er to forskjellige ting.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Vaduz

Koster 301,01kr å bytte luftfilter hos tesla, hvorfor skal jeg gjøre det selv? Koster 700kr å bytte vindusvisker, klarer ikke gjøre det billigere selv heller, så jeg tar alt sammen med smøring av bremsekalipere. Der kunne jeg spart penger selv, men har verken tid, interesse eller verktøy til slikt. Om man er pensjonist eller har voksne barn eller ser det som hobby å drive med slikt så er det jo bare å kjøre på.

OlaM

Min mening og påstand, som en som liker å mekke på bilen selv, er at de fleste som mekker på bilen selv er slurvete mekanikere og aggressive, risikable sjåfører som tror de er bedre enn de egentlig er.
'21 3LR

Moas

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 28. juli 2023, klokken 04:34
Sitat fra: olekvi på torsdag 27. juli 2023, klokken 00:41
Sitat fra: Moas på onsdag 26. juli 2023, klokken 23:15Samme doning - 2700 - for smøring av bremsene - hos NAF

1710,- hos Tesla, inkludert sjekk av bremsevæske :-)

Fikk tilbud på bremseservice hos EV Services: 4990,- inkl mva for TMY. Merkelig DYRT
Da fikk du omtrent samme tilbud jeg fikk hos Mekonomen før jeg snakket med NAF.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 30. juli 2023, klokken 16:38Mening og påstand er to forskjellige ting.
Nja: Du har en mening (IMO) om at det gjenspeiler seg på kjøreferdighetene for de som ikke gjør ting selv. Vi er flere som mener (og påstår) at dette ikke er riktig.
I det du formidler meningen din på et forum blir det en påstand, frem til det blir bekreftet som sant eller usant. Da blir det enten et faktum eller så forsetter det å være din påstand eller mening... eller en hypotese om du vil.
Det kanskje mest kontroversielle er at du mener at de som ikke gjør ting selv, totalt mangler forståelse av bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Det finnes utallige nivåer når det gjelder DYI. Jeg er langt fra ekspert på bil. Men det Tesla beskriver i https://service.tesla.com/docs/Public/diy/modely/no_no/ klarer jeg faktisk. Sparer meg for 1/2 dag hos Tesla

@Handymann
Hvor har jeg sagt dette?

Deg: Det kanskje mest kontroversielle er at du mener at de som ikke gjør ting selv, totalt mangler forståelse av bil.

Det nærmeste jeg kommer er dette:

Meg: Å ha en totalt manglende forståelse av bil gjenspeiler seg IMO også på kjøreferdighetene.

som IMO er helt forskjellig

Jeg skrur på bil så lite som mulig, men jeg er avhengig av å selge timer. Derfor kan én 1/2 dag hos Tesla (med kjøring) for mitt vedkommende medføre tusenvis av tapte kroner. For mange andre er det uten betydning.

For øvrig har jeg hatt glede av å følge ditt nick: "RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)". Krever kanskje litt bilkunnskap, men pytt.

olekvi

@mobileum og @handymann Kan dere ikke bare fortsette på private meldinger, dette er fullstendig uten interesse for alle oss andre!
'19 TM3P

Mobileum

Moas

Hadde min 3 på bremse-service hos NAF i dag. De var veldig positive til hvor lett det var å jobbe med 3 ere. Etter 41k km så var alt i orden der uansett.

Det NAF advarte mot som gjenganger feil var foring foran på venstre side. På alle 19 modell 3 ere så var det feil på alle sammen etter 50k km.

De kjente ikke til om dette gjelder nyere utgaver, men de sjekket foringene hos meg foran og det var ingen feil her foreløpig (22 modell - 9000 km før 50k km.)
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Stjerneglis

Sitat fra: Moas på torsdag 21. september 2023, klokken 10:03Hadde min 3 på bremse-service hos NAF i dag. De var veldig positive til hvor lett det var å jobbe med 3 ere. Etter 41k km så var alt i orden der uansett.

Det NAF advarte mot som gjenganger feil var foring foran på venstre side. På alle 19 modell 3 ere så var det feil på alle sammen etter 50k km.

De kjente ikke til om dette gjelder nyere utgaver, men de sjekket foringene hos meg foran og det var ingen feil her foreløpig (22 modell - 9000 km før 50k km.)

Hvor mye tar NAF for bremseservicen? Regner med at du er NAF-medlem.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Moas

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 21. september 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Moas på torsdag 21. september 2023, klokken 10:03Hadde min 3 på bremse-service hos NAF i dag. De var veldig positive til hvor lett det var å jobbe med 3 ere. Etter 41k km så var alt i orden der uansett.

Hvor mye tar NAF for bremseservicen? Regner med at du er NAF-medlem.
2700 for ikke medlem. Det inkl. også sjekk av bremsevæske
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

olekvi

Sitat fra: Moas på torsdag 21. september 2023, klokken 13:33
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 21. september 2023, klokken 12:01Hvor mye tar NAF for bremseservicen? Regner med at du er NAF-medlem.

Noen grunn til å bruke NAF i stedet for Tesla?

Betalte 1710,- hos Tesla for samme jobb :-)
'19 TM3P

Moas

Sitat fra: olekvi på torsdag 21. september 2023, klokken 16:12
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 21. september 2023, klokken 12:01Hvor mye tar NAF for bremseservicen? Regner med at du er NAF-medlem.

Er det inkl. sjekk av bremsevæske? Sjekk av hjulopphenget? Kommer mekanikeren ut og forklarer hva de har gjort og svarer på spørsmål hos Tesla? Uansett, så ligger Tesla lengre unna og jeg slipper taxi.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

olekvi

Sitat fra: Moas på torsdag 21. september 2023, klokken 19:44
Sitat fra: olekvi på torsdag 21. september 2023, klokken 16:12

Er det inkl. sjekk av bremsevæske? Sjekk av hjulopphenget? Kommer mekanikeren ut og forklarer hva de har gjort og svarer på spørsmål hos Tesla? Uansett, så ligger Tesla lengre unna og jeg slipper taxi.

Det som står på fakturaen er:

Performed brake service on all brakes.  Lubricated and clean.
Brake fluid is within spec

Utført arbeid:
- Clean and lubricate brake calipers
- Wheels - Vehicle - Set (Remove & install)
- Brake fluid check

Kom ingen tekniker ut heldigvis, kunne bare gå å hente bilen etter å ha blitt oppringt om at de hadde gjort det som jeg ba om og at bilen var ferdig.

Når det gjelder sjekk av hjulopphenget så er det noe som ble tatt på garanti, og det burde jo gjelde alle som har problemer med det foreløbig.  (bytte av øver bærebruer samt firehjulskontroll - litt trist på en bil som ikke har gått mer enn ca 60k og er under fem år, men bra at Tesla tar ansvar og fikser i det minste)

Jeg spurte fordi jeg lurte på om NAF var bedre enn Tesla siden prisen var såpass mye høyere.
'19 TM3P

JRF

Er vel lite vits i å ha et HEPA filter hvis det ikke er ordentlig tettet rundt det? Ser ikke ut til å være noe pakninger som tetter rundt filteret på den animasjonen. Og da går vel bare partiklene rundt filteret gjennom små åpninger rundt filteret?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA