Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakkeklaring på skroget

Startet av JorEl, onsdag 29. januar 2020, klokken 00:40

« forrige - neste »

JorEl

Hvor høyt rager modelY over bakken?
Dette vil jeg vite om jeg skal kjøpe meg en model Y. Har en "dårlig vei" som jeg vil kjøre på ???

Vet vi det nå?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på onsdag 29. januar 2020, klokken 00:40
Hvor høyt rager modelY over bakken?
Dette vil jeg vite om jeg skal kjøpe meg en model Y. Har en "dårlig vei" som jeg vil kjøre på ???
Da er du vel mere interessert i bakkeklaring enn hvor høy den er? Clean technica spekulerer i at den er rundt 15cm.

https://cleantechnica.com/2019/03/15/tesla-model-y-off-road-ability-what-we-know-so-far/
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

15 cm blir vel i så fall bare ca 1 cm høyere enn TM3, og legger seg feks i så fall nederst i denne sammenligningen:
https://www.automobiledimension.com/small-suv.php
Nå er vel TMY en "CUV" og ikke "SUV", men til sammenligning har vel TMX ca 13-20 cm med luftfjæring, så synd det ikke ser ut som det blir en opsjon på TMY.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Luftfjæring gjorde at jeg valgte S fremfor TM3. (og en god låneavtale) Jeg digger selvfølgelig Y når jeg liker TM3, men vil ha en bil som ikke slår nedi en vei til familiehytta. Hadde dere sett meg kjøre opp en stupbratt steinete bakke, hadde dere forstått. Er enda gad og stolt, og sinnsykt imponert av fremkommeligheten til S, og da X,3 og Y. 2motorer som har full kontroll er fantastisk :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Magnus Hansen

Nå har Mercedes EQC 9.7cm bakkeklaring feks.

Luft skulle jo være en opsjon for 3 også, uten at det har skjedd noe. Kanskje de har spart det til Y..

Øyvind.h

#5
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. januar 2020, klokken 12:54
Nå har Mercedes EQC 9.7cm bakkeklaring feks.

Luft skulle jo være en opsjon for 3 også, uten at det har skjedd noe. Kanskje de har spart det til Y..
Da tipper jeg du sammenligner epler og pærer. 9,7cm er minimum avstand ved maksimum last. Uten last er høyden ca 14cm. Sjekket EQC mot Model S med coil i samme innkjørsel og der virket EQC høyere. Men jeg tror ikke Model S har mindre enn 9,7cm bakkeklaring....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

#6
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. januar 2020, klokken 13:22
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. januar 2020, klokken 12:54
Nå har Mercedes EQC 9.7cm bakkeklaring feks.

Luft skulle jo være en opsjon for 3 også, uten at det har skjedd noe. Kanskje de har spart det til Y..
Da tipper jeg du sammenligner epler og pærer. 9,7cm er minimum avstand ved maksimum last. Uten last er høyden ca 14cm. Sjekket EQC mot Model S med coil i samme innkjørsel og der virket EQC høyere. Men jeg tror ikke Model S har mindre enn 9,7cm bakkeklaring....

Tror du skal se under EQC'en en gang til... 12 cm uten last. 9,7 cm med... Men pyttsan, det blir mindre snø å frese etter å ha kjørt med denne, fin plog når det snør mye ;-) https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/nadp/tr_2000_2000_s_f/0000/2020/01/08/3423906561/1/original/14325417.jpg?chk=B43C53

Se også https://www.nettavisen.no/livsstil/vintertest-mercedes-eqc-400/3423906457.html

Øyvind.h

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 29. januar 2020, klokken 15:27
Tror du skal se under EQC'en en gang til... 12 cm uten last. 9,7 cm med...
Har kikket under flere ganger jeg, senest i helgen? Så ut til å være 13-14cm. Laveste punkt mellom akslinger bak der motor sitter. Bakaksling har nivåregulering.

Men nå har jeg kjørt rundt omkring på diverse kanter, humper og kneiker i helgen. Ikke slått nedi en eneste gang, så høyden holder lenge for min del. Null problem til hytta da veien brøytes :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Men du må jo innrømme at det er litt komisk å bygge en suv med så lav bakkeklaring? 12cm i følge artikkelen jeg linket til ovenfor uten last. Under 10 cm med last...

nosi1202

Mulig at det er litt knapt med 12 cm til å være en SUV, men det holder nok til det aller meste for de aller fleste. Jeg har en C-klasse med AMG-understell. Den er lavere enn 12 cm, det er likevel ikke veldig ofte den tar nedi. Det skjer av og til mellom hjulspor når det ikke er brøyta, men har aldri vært et problem ved kjøring på vanlige grusveger og hytteveier etc. Men har man utfordrende vei siste kneika til hytta bør man nok velge noe annet ja.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Øyvind.h

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 29. januar 2020, klokken 18:33
Men du må jo innrømme at det er litt komisk å bygge en suv med så lav bakkeklaring? 12cm i følge artikkelen jeg linket til ovenfor uten last. Under 10 cm med last...
Det er en personbil med SUV karosseri. Jeg er enig i at bakkeklaringen med fordel kunne vært høyere. Dette er ikke en bil for de som har skikkelig kjerrevei til hytta. For alle andre fungerer den utmerket. Inkludert brøytede hytteveier, fortauskanter og fartsdumper. I hvert fall alle jeg rakk å teste i løpet av helgen :)

Det er vel kanskje ikke noe mer komisk enn at jeg kjører permanent i low eller very low med min Model X. Slår ikke nedi med den heller noe sted. Men mulig det er en god del med ekstreme behov for bakkeklaring. Da faller den helt klart igjennom, på tross av karosseriform.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. januar 2020, klokken 21:22
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 29. januar 2020, klokken 18:33
Men du må jo innrømme at det er litt komisk å bygge en suv med så lav bakkeklaring? 12cm i følge artikkelen jeg linket til ovenfor uten last. Under 10 cm med last...
Det er en personbil med SUV karosseri. Jeg er enig i at bakkeklaringen med fordel kunne vært høyere. Dette er ikke en bil for de som har skikkelig kjerrevei til hytta. For alle andre fungerer den utmerket. Inkludert brøytede hytteveier, fortauskanter og fartsdumper. I hvert fall alle jeg rakk å teste i løpet av helgen :)

Det er vel kanskje ikke noe mer komisk enn at jeg kjører permanent i low eller very low med min Model X. Slår ikke nedi med den heller noe sted. Men mulig det er en god del med ekstreme behov for bakkeklaring. Da faller den helt klart igjennom, på tross av karosseriform.

Ikke mer ekstremt enn av brøytebilen kan ha lagt 15-20 cm med snø og is i oppkjørselen :-)

Det er jo bare å måke det bort, men personlig så "knaller" jeg igjennom/over brøytekanten for å slippe å stå parkert i veien mens jeg fjerner snøen. Det kan det også være ganske ujevnt og snø/is-kanter på sideveier. Nå skal det sies at jeg bor i en by med mye snø og vinter.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA