Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken ladeløsning til meg?

Startet av ombjerkvik, tirsdag 28. januar 2020, klokken 09:48

« forrige - neste »

ombjerkvik

Hei, rådvill i hjemmeladingsjungelen:
Kort fortalt:
For tiden Mercedes B250e 2016 modell.
Hus fra 2005 IT (230V) nett med 3x32A hovedsikring med mulighet til utvidelse til 3x80A (4x16mm kabel inn), dette iflg. Hafslund.

Trenger ladeløsning i garasje. Fra før er en 1-fas 16A lagt ut dit samt en 3-fas 16A dedikert til en kloakkpumpe.
All utførsel rør er brukt opp og vi må evt. borre nytt gjennom 2 vegger for å få lagt ut noe dedikert til lading:

Jeg ønsker å legge ut for framtidige mer moderne biler men samtidig klare minimum 7kW lading på Mercedesen enn så lenge vi eier den.

Hvordan løse dette på en smart måte? Slik jeg har skjønt det så kan det være mulig å "lure" Merca ved en 1-fas 32A og dermed få inntil 7.4KW lading? Hvordan?
Men: jeg ønsker å investere litt i framtidig løsning og da er vel 32A 3-fas lurt? (ja hovedsikringer må oppgraderes til f.eks. 3x63A)
Hvordan på en elegant måte å få Merca til å lade med noe grei hastighet på 32A 3-fas (230V). Dette støtter den vel ikke i det hele tatt?
Noen ladere som er smarte å investere i?
Evt. en trafo løsning (for kostbart) å konvertere til 400V (16A) og dermed bruke en Tesla UMC løsning som jeg har sett kan fungere mot mercedes?

Er det mulig å få en elektriker til å legge ut 3-fas og industristøpsel og koble en evt. ladestasjon direkte til den eller må kabel termineres direkte inn i vegglader?
Som sagt: mye spørsmål og lite svar ;) og er neimen ikke sikker jeg har dekket alt i dette innlegget heller :)

Noen andre smarte løsninger jeg ikke har tenkt på? Gjerne noe som krever noe investering i infrastruktur nå og kanskje noe ytterligere ved en framtidig ny mer moderne bil om et år eller 2 ;)

Vollis47

En fremtidig mer avansert elbil vil ikke nødvendigvis trenge mer ladestrøm enn Mercedesen. Det er hovedsakelig den daglige kjørelengden som avgjør hvor mye strøm du trenger. Stort sett tror de fleste at de trenger mer enn de virkelig gjør.

Kjører du for eksempel 10 mil en typisk dag, så trenger du neppe mer enn 25 kWh med ladestrøm. Kan du så lade fra kl 21 til 0700 neste dag, så trenger du altså en ladeeffekt på 2,5 kW og det klarer du med ca 12 A på en enfase kurs med 230 Volt. Skal du seinere lade to biler så trenger du kanskje det dobbelte. Men likevel fint innafor hva de fleste kan klare.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

ombjerkvik

Takker for svar og enig med dine betrakninger om kapasitet.
Uansett så tenker jeg at spørsmålene mine står. Hva kan være lurt? Mange mener at når en først skal gjøre jobben med å føre kabel ut så legg like gjerne en 3-fas 32A.. Men da sliter jeg å få noe fornuftig lading på mercedesen slik jeg har forstått det siden jeg har 230V IT nett. Er det noe lurt som evt. kan gjøres da?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ombjerkvik

Blir kanskje litt mye styr?
Uansett. Jeg ble litt nysgjerrig på dette innlegget ditt:
https://elbilforum.no/index.php?topic=42039.msg733703#msg733703

SitatVi kjørte ny test på lading av MB B250 med lasket plug mot bilen og ble positivt overrasket over at bilen automatisk regulerer strømtrekket over 2 faser.

Det betyr i praksis at vi nå tilbyr Zappi MB 250 edition som gir inntil 7,4 kW lading fra 230V IT nett.

Hva innebærer egentlig dette? Vil det si at jeg kan legge ut 32A i garasjen og oppnå 7,4KW lading? Menes da 1fas ut eller kan jeg legge 3fas ut?

Erik Ola Ulvestad

#5
Det er vel 2 tjuvtriks som enkelte bilar kan nytte på 230V IT nett.
1. Paralellkopling av ladetrinn. Merc'n drar normalt maks 16A i 3 fasar for 11kW på 400V TN nett, men om du koplar(laskar) 1 faseledning til både fase 1 og 2 tilkopling i bilen så vil dette samla dra 32A i én fase, for 7kW. Edit: Merc'n er ikkje dimmensjonert for slik parallellkopling.
2. OpenDelta ("V-kopling"). 2 faseledningar koplast til hhv fase 1 og 2 i bilen og 3.faseledning til N i bilen. Dette gir +15% i høve 1-fas 16A (3.6kW) men er litt snillare med fasebalansen.
Anar ikkje om Merc'n støttar noko av dette. Du må også ha ein ladestasjon som er happy med dette. Skal du ha dynamisk laststyring kan det bli utfordring om ikkje alt ovanfor er hensyntatt. Ikkje blir det universelt for alle tenkelige bilar heller.
Anbefalt løsning er transformator for 230V 3-fas IT til 400V 3-fas TN lokalt i garasja.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Ihht våre tester klarer ikke MB250 3 fase IT lading, men om den får tilført samme fase på både L1 og L2 vil den lade med inntil 7 kW. Bruk gjerne en Tesla UMC for å teste dette. De lasker nemlig alle 3 fasene når en bruker den blå pluggen.

Obs på at dette dobler maks strøm på neutral leder i bilen, og den er kun 4mm2 og beregnet på 16A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

trikola

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:38
Bruk gjerne en Tesla UMC for å teste dette.
Jeg tror du mener Tesla TWC - UMC tar ikke 3 fas i det hele tatt
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

JFa

UMC som ble levert med Tesla S og X tar 3-fase.
Benytter den både på Tesla og Mercedes

jkirkebo

Sitat fra: JFa på fredag 31. januar 2020, klokken 10:32
UMC som ble levert med Tesla S og X tar 3-fase.
Benytter den både på Tesla og Mercedes

Det gjelder bare eldre S og X, det er en stund siden de begynte å levere gen.2 UMC med S og X også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JFa

OK, takk for opplysningen.
Fikk min nyeste med mod.X i juli 2017, får behandle dem pent så de holder like lenge som bilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA