Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekreftet. Polestar kommer senere med varmepumpe.

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 28. januar 2020, klokken 07:59

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Les nyhet på elbil24.no :+1:

https://www.elbil24.no/nyheter/polestar-2-mangler-en-viktig-funksjon/72069046

Kopi:
Men den mangler foreløpig en vesentlig funksjon for en elbil i dag.

Mangler varmepumpe.

De første utgavene av Polestar 2 kommer nemlig uten varmepumpe. De første bilene vil ha kjøling og oppvarming fra ordinær sirkulasjon av væske, som blir oppvarmet fra ordinære varmeelementer som jobber med en effektfaktor på 1:1. I dette tilfellet er varmeelementet på 7 kW.

En varmepumpe har en langt høyere grad av effektivitet (COP), i elbiler ofte rundt 1:3. Det betyr at du kun bruker 1 kW for å få den samme effektivitet som et ordinært varmeelement på 3 kW.

Resultatet er i bunn og grunn at du med en varmepumpe bruker mindre energi til å varme opp batterier og kupé på kalde dager. Dette gir dermed store utslag på rekkevidden, når kulda setter inn. For det gjelder ikke bare i fasen der du skal få varmen, men også for å opprettholde vedlikeholdsvarme. Slike varmepumper er naturligvis en varmeveksler, som også fungerer til å kjøle ned når varmen setter inn.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

https://www.elbil24.no/nyheter/polestar-2-mangler-en-viktig-funksjon/72069046


Klinsmann

Forskjellen er kanskje ikke så stor...

Anbefaler å lese artikkelen fra Teknisk ukeblad. Dette er en artikkel som bygger på vitenskapelige tester og ikke bare påstander.

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

haggen

Det er mye diskusjoner om hvor mye dette egentlig påvirker rekkevidden til en bil med stort batteri, men tester viser at det ikke har så stor påvirkning slik denne artikkelen hevder. Det er egentlig ganske logisk at hvis du ikke forvarmer bilen, og kjører mange korte turer og temperaturen ikke er lavere en ca -7 så vil varmepumpe ha påvirkning på forbruket og dermed totale rekkevidde, siden bilen vil få mange oppvarmingssekvenser. Men når du har 470 km rekkevidde i utgangspunktet så tåler du i disse situasjonene fint at den blir redusert med 25% i stedet for 12%. For andre forhold, f.eks. når det er kaldere en -7 eller du forvarmer bilen før du drar, eller at du skal kjøre en lang tur så vil forskjellen være mindre, spesielt om du kombinerer faktorene over. Tester viser f.eks. ingen forskjell i rekkevidde ved lavere temperatur enn -7. Ved langkjøring hvor du har forvarmet bilen før avreise er forbruket til varme kun til å vedlikeholde temperaturen i kupe/batteri. Da går det kanskje i en gitt temperatur 1-2 Kw(beklager om feil angitt) pr time kjørt, eller du mister ca. 10 km pr. time kjørt til oppvarming. Om du da har varmepumpe så kan dette i beste fall kanskje halveres til 5 km pr. time kjørt. Dette vil selvfølgelig variere med temperatur, men er det lavere en -7 så gir varmepumpe lite effekt vise tester, og er det varmere så går det mindre til oppvarming. Jeg hadde nok krysset av på varmepumpe om det var tilgjengelig, men det er ikke en vesentlig faktor på en el-bil med stort batteri.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Snart-i3

Dette er interessant. Dersom du skal forvarme batteriet og varme kupeen, og du ikke skal ta strøm fra batteriet har jeg ca 2200W tilgjengelig på 10 A kurs. Dette er ikke nok for å varme batteriet, tine snø og få full varme i bilen uten varmepumpe. Jeg forventer tint og varm bil.
På diesel/bensinbilene har jeg 5200W varmeeffekt (Webasto - prioritet kupe) før jeg reiser og i tillegg 2000W elektrisk varme (dieselbil) + motorvarme når jeg har startet bilen.

Jeg har i3 med varmepumpe. På vinteren når det er kaos inn til Oslo og jeg har brukt 30 min ekstra på 20 km strekning, har jeg totalt brukt mindre strøm enn når jeg er i godt driv. Har ikke inntrykk at det samme gjelder for biler som ikke har varmepumpe.

For meg er totaleffekt på varmeapparatet viktig, jeg kjører kun varme biler. Strøm fra batteriet til varme skal lades opp igjen hjemme. Jeg har varmepumpe som et må-krav og ikke et bør-krav. Venter derfor med å effektuere bestillingen.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

haggen

Jeg hadde første gen bmw i3 og der klarte ikke varmepumpa å varme opp kupe/batteri på 10 amp kurs, måtte ha 16 amp. Da var varmepumpe ett must, men hadde jo bare 19 Kwh batteri, så om det gikk noen Kwh bort til oppvarming så ble effekten mye mindre rekkevidde, opptil 50 % mindre vinterstid i verste tilfellene så vidt jeg husker.
Med Polestar 2, selv med 10 amp kurs, så starter du bare ladding litt før, fyller litt mere på batteriet som kan brukes til forvarmingen etterpå.(en time holder sikkert, 2200 watt på batteriet pluss i kabel holder vel en halvtime tenker jeg) Kapasiteten på varme er 7 kwh så vidt jeg vet, så kapasiteten til å varme opp er det ingenting å si på. Ellers kan det vel anbefales å ha litt mere ladekapasitet å rutte med en 10 amp uansett på en bil med 75 Kwh battery. Har selv 32A så skal kunne fore varme elementet 100% med det.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

eirikjac

Snakket med en "selger" på Polestar spacet i Oslo i helgen. Han sa at av grunnene som haggen nevner over blir ikke bilen levert med varmepumpe. I følge "selgeren" har Polestar satt seg fore å utvikle en varmepumpe som er effektiv på lavere temperaturer enn hva som som er tilfelle med dagens varmepumper. Når de får til det, vil varmepumpe tilbys som ekstrautstyr til PS2. Han sa eksplisitt at varmepumpen det er snakk om ikke vil være den samme varmepumpen som kan velges som tilvalg til XC40 Recharge, fordi den var for dårlig ved lave temperaturer.
BMW i3 60ah
Polestar 2

Olemann

VP er nok mest et argument for videresalg på FINN, og fordi mange ikke kan nok om dette.

Her er en enkel kalkyle slik jeg ser det:

Det går ikke an å beregne eksakt hvor mange mil "ekstra" man får med VP, det avhenger av mange variable. Man kan derimot lettere beregne hvor mange minutter/timer man kan sitte i en bil med en gitt temperatur og med et gitt energiforbruk.

COP settes lik 3. Varmeapparat settes lik 6 kW. En kald vinterdag vil man bruke anslagsvis 50% av energien kontinuerlig, altså 3 kW. VP vil redusere forbruket fra 3 til 1 kW. Man sparer altså 2 kW. Pr time i bilen.
Man vil man altså komme ca 1 mil lenger pr time kjørt, fordi forbruket er omtrent 2 kW/mil om vinter gitt normal hastighet.

På en 4 timers tur, som jeg for min del bare har få ganger i året, vil VP altså føre til at jeg får ca 4 mil lenger rekkevidde. Det er ikke all verden.

Men som sagt over, problemet er nok at bruktkjøpere på FINN verken vet noe særlig om COP eller kW og dermed vil VP være et salgsargument selv om det betyr lite.

Så kommer vekt, pris, reparasjoner, støy etc på minus-siden.

e-h

Polestar 2 vil vel ha AC uansett så noe reparasjon blir det vel muligens når gassen har forsvunnet ut eller kompressor ryker. Er nok bare muligheten til å snu AC til å varme bilen som ikke finnes.
I Leaf måtte jeg ha AC vinterstid, og derav varmepumpe funksjon av, når det regnet eller sluddet som verst på vestlandet. Hvis ikke dugget det ekstremt inne på vinduene og frontrute. Er derfor enig i at varmepumpe i elbil med god rekkevidde er oppskrytt.

Olemann


I praksis blir det nok mye mindre enn 4 mil ekstra pga VP, for man kjører ikke i 4 timer med 50% uttak av maks på varmeapparatet (med mindre man sitter naken i bilen eller leker badstue), OG er det svært kaldt synker COP godt under 3 i tillegg.

Tipper et par mil er det man kan hente ut, og da om man kjører 4 timer.  Kjører man svært fort, mye stigning etc. slik at man tømmer batteriet på 2 timer vil nytten ytterligere halveres og rekkeviddegevinsten være 1 mil eller 2.

Men, med dagens fokus i presse etc er det ikke sikkert slike faktum betyr så mye....det blir som husbygging, funkis må man ha i disse dager :D

Electric cars in Norway

#9
Fra Reddit tråden under og les nr 12 (nederst) om varmepumpe. Det stemmer godt med som fremkommer av tidligere innlegg. VP kommer senere.

https://www.reddit.com/r/Polestar/comments/dvb99w/polestar_2_questions_thread/?utm_source=amp&utm_medium=&utm_content=post_body


Polestar 2 Questions thread

Hi everyone, I reserved a Polestar 2 and have a couple of questions.If you have answers, or have the chance to talk to a rep, I would be glad to know and keep this post up to date.

Disclaimer : Half of these questions might have no real meaning for people not living in frozen winters like I do.

1) Will a heated windshield be part of some climate package in the future, after the launch version ?

My V60 CC has this and it's really easing my life. It made some trips much much more safer too.

Answer from forum users : Seems unlikely. Heated windshield is currently not available on any Volvo car. Heated blades are a nice alternative.

2) Has the charge port been tested in extreme weather ? Will the door close easily after being opened during a freezing rain night ?

I already noticed huge rubber seals around the charge port AND on the inside of the door. Looks 110% water proof even against high-pressure car wash, good design. But once opened for a long time, how ice and snow will affect closing the door ?

Answer from Polestar : Car has been tested and continues to be tested to be sure recharge in extreme weather is not an issue.

3) Can we expect the same paint quality and warranty as Volvo ?

I'm REALLY happy the car has plastic trims all along the bottom (fenders, body...) to protect the paint against sand, gravel and salt.

Answer from Polestar : Paint is the same as Volvo. 12-year / unlimited mileage warranty.

4) Will molded rubber mats be available at launch ?

Passenger mats but also trunk and frunk. Essential for me.

Answer from norwegian configurator : https://preview.redd.it/7o7p5os8elc41.png?width=625&format=png&auto=webp&s=dcd46ddec9aa7ac43c70067d19c94d0268c01fb1

5) Will the car come with a standard key and/or valet key ?

What if my phone has no more battery ?

Answer in the FAQ : "Polestar 2 is still provided with a standard key fob for peace of mind."

6) What is the maintenance schedule gonna look like ?

Answer from Polestar : Maintenant calendar to be announced later

7) Will it be possible to play music stored on a USB stick ?

Are USB ports only providing charge or are also connected to the Android system ?

8) Is the "vegan" seat fabric the same as Volvo used to call "T-Tec" before ?

I had to change my S40 driver seat two times because the T-Tec cracked.

9) I'm curious (or worried?) to see the back of the car with a standard north american license plate...

Looks good with an european one (https://thedriven.io/wp-content/uploads/2019/05/volvo-polestar_2_3.jpg) Might look bad with a rectangular one :(

Possible answer from a forum member : Bumper might be different in America.

Quebec license plate test I did in Photoshop : https://i.imgur.com/k5O42Xr.png

10) No spare tire ?

Haven't seen one in any video or picture yet.

Answer on Polestar website : "To save weight, and thereby battery drainage , the Polestar 2 comes with a tyre repair kit instead of a spare wheel. This also saves space, which can then be used for storage. The repair kit and a jack are placed in the front luggage compartment, together with a warning triangle. "

11) Does it have a battery pack heater ?

Can the flat plate cooling system under each module be used to heat the battery pack to an efficient temp during cold weather ? Really important to minimize winter range loss.

Official answer from Polestar on Facebook : " The thermal management of the high voltage battery is liquid based, allowing both heating and cooling of the system in order to maintain the battery within its operating range. In winter conditions it is recommended to use preconditioning and have the charge cable plugged in to have the best possible range, performance and interior climate. "

12) Does it have a heat pump ?

Related to previous question. Heat pump can help lower energy consumption when using HVAC.

Official answer from Polestar on Facebook : "Polestar 2 will have a heat pump, however, it is not yet confirmed exactly when it will become available."

Further details from Polestar found on a swedish forum : "Polestar 2 will not have a heat pump from the start of production. And this is not something you will be able to retrofit. "

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA