Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Power Limited - skilpadde

Startet av RazAquato, mandag 27. januar 2020, klokken 19:48

« forrige - neste »

RazAquato

Har noen her opplevd lignende? (Ioniq 2020 modell)

om jeg forstår riktig, så dukker skilpadden opp dersom man har svært lavt batterinivå.
altså: først får man "10% battery left" advarsel, deretter kommer skilpadden når du kryper under 5-6%

Derimot at den dukker opp når man har 30-40% gjenstående batteri?

Fremgangsmåten er som følger:

1: Bilen blir ladet til 100%
2: jeg kjører ett strekke på ca 10 mil, stort sett 100-110 sone E6
3: bilen får hvile i en time eller to
4: jeg kjører samme ruta hjem igjen, og skilpadda dukker opp
5: hastigheten dropper til under 80km/t, jeg må kjøre inn til siden og stoppe, vente ett minutt og starte bilen, så har skilpadda forsvunnet.

(en gang dukket skilpadda opp igjen etter 4-5 minutters tid, men da hadde jeg kun en hvit strek igjen på batteriet)

Dette har skjedd 3 ganger, og bilen har ikke gått mer enn snaue 4000.
Verkstedet har ikke klart å finne ut av årsaken, men mente det muligens var grunnet lavt batterinivå??  Dersom en bil begrenser hastighet når den har 30+% igjen av batteriet, er det noe alvorlig galt i mine øyne....

derfor lurer jeg på om dette har skjedd med noen andre?


Kjetil1986

Det kan være en ødelagt batterimodul eller noe med BMS systemet.
Nå har jeg "gamle" ioniq da, men skilpadda skal da ikke komme på så høy SOC. Her er det helt klart noe feil. Har du lagt merke til om gjenværende kilometer minsker unormalt fort? Eller at strekene på batteriindikatoren minsker fortere på slutten?

Husker at TeslaBjørn opplevde noe lignende med den ene Mercedes EQC'n som han testet. Svaret der var en ødelagt batterimodul.

Selv om ikke verkstedet finner noe med det første, så trenger ikke det å bety at det ikke er noe galt med bilen/batteriet. Elbiler er rimelig nytt for de fleste hos bilforhandlere også. Ofte må de hente inn eksperthjelp fra andre avdelinger eller til og med fra utlandet for å finne feilen.

Men det er vel noen her inne med en nye ioniqen som kan fortelle når de forskjellige varslene om lavt batterinivå skal komme.

Lykke til videre! Garanti har du jo uansett  :D :+1:
Model 3 long range 2021

Zimon

Høres ut som noe feil med enten batteriet, batteristyring eller datahjernen i bilen. Håper verksted i første omgang tvangskjørte inn ny firmware (selv om samme versjon), om dette da ikke løste feilen så er det nok behov for videre feilsøking. Fortsett å klage på det og så får de se mer på dette, for slik skal det ikke være. Aldri opplevd slik på min gamle Ioniq.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

RazAquato

#3
Takker for svar. Har konkludert med at jeg kjøper meg en wifi-OBD dongel, slik at jeg får hentet ut mer informasjon neste gang dette skjer.

RazAquato

Grunnen til at jeg kjøper en ODB dongel (koster 10USD),er for å kunne dokumentere evt feil på battericeller eller lignende -dersom- det skulle bli disput mellom meg og forhandler, og det er uansett ett verktøy jeg ønsker ha liggende.

Forhandler har forsåvidt gjort det de kan så langt.. De har lest av og testet det de kan, og deretter har de sendt alle data videre til Hyundai for videre analyse, da de ikke finner feilen.


Dersom/når det skjer igjen, har jeg langt større dokumentasjonsunderlag å fremvise, noe som både er til hjelp for meg og for de. (da slipper jeg ha bilen inne på verksted i laaaang tid for at de skal forsøke å fremprovosere feilen, fremfor at jeg dokumenterer -når- det skjer)

Gunn Bråten

Hei. Jeg har samme problem, fant du ut av dette? Hos meg skjer det når det er veldig kaldt ute, vi er nede i minus 34. Men det gir likevel ikke mening at skilpadde modus slår seg på når jeg har 70% batterikapasitet igjen. Det skjer når forbruket er høyt pga oppoverbakker, dårlig underlag (isete, snøete, humpete) og veldig lave temperaturer. Men den går bort dersom jeg stopper bilen og starter den igjen.
Dette gjør at jeg blir redd for å kjøre opp en lang bratt bakke vinterstid ved lave temperaturer, har ikke lyst å få skilpadde fart mist i bakkene eller måtte stanse....det er smale, svingete bakker opp til skiløypene.

Mvh Gunn

EV-FTW

#6
Dette er et problem flere har fått med 2020 mod. Det har med kaldt vær å gjøre. TeslaBjørn har en teori som han luftet på FB.

Kopierer den inn her :

«Jeg tror jeg vet hva som er problemet. Ioniq 38 kWh har batteri som er mer følsomt for lave temperaturer. Den lader som kjent sakte hvis batteriet er kaldt. Det samme skjer med utlading av batteriet. De fleste har ikke merket dette ennå fordi det ikke har vært ordentlig kaldt ute. Og Ioniq 38 har også gjenvinning av varme fra batteriet slik som Soul og Kona.

Det som skjer under kjøring er at bilen suger batteriet kaldt under kjøring. Og da blir batteriet så kaldt at den ikke klarer å levere nok effekt ved lav SoC. Her er noen tall tatt i løse lufta for å forklare hvordan batteriet omtrent klarer:
- SoC 50 % batteritemp 20°C: 150 kW tilgjengelig
- SoC 20 % batteritemp 20°C: 100 kW tilgjengelig
- SoC 50 % batteritemp 5°C: 100 kW tilgjengelig
- SoC 20 % batteritemp 5°C: 20 kW tilgjengelig og skilpaddemodus

Dette kan lett fikses via software ved å la være å gjenvinne restvarme fra batteriet samt å aktivere batterivarmeren ved SoC under 40 %.»

Sitat fra TeslaBjørn.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA