Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IONITY gjør lynlading langt dyrere enn bensin og diesel

Startet av elbil.no, mandag 27. januar 2020, klokken 19:00

« forrige - neste »

elbil.no

IONITY gjør lynlading langt dyrere enn bensin og diesel

- Det kan virke som tysk bilindustri ikke skjønner bæret av det norske elbilmarkedet, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Source: IONITY gjør lynlading langt dyrere enn bensin og diesel
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

jorgror

2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

elektro

For det første tilbyr vel Ionity blant markedets billigste og beste lynlading? Sågar billigere enn Tesla i en del land. Forutsetningen er at du har et abonnement til 200 kr/mnd, tilsvarende det du har på mobiltelefonen din, og en tysk elbil, eller en fra Jaguar, Ford, Kia eller Hyundai. Her kommer nok flere til å koble seg på også, og en produsent som Rivian kommer vel inn under Ford f.eks.

Så kan man diskutere om dette er en ønsket utvikling. Hos Ionity slipper i alle fall alle til, men da til en annen pris. Tilsvarende roaming på mobiltelefon i gamledager. Sånn sett er utviklingen positiv, og jeg håper at Tesla følger etter, eller blir pålagt å gjøre det. Så vil vi nok se endringer på pris og tilbud fortløpende etterhvert som markedet utvikler seg. Reguleringer kan som nevnt også bli nødvendig. Her vil vi nok også se at det i stedet for abonnement kommer smarte avtaler ala Statoilkoppen, for å lokke til seg ladekunder.

Det viktigste må være tilgjengelige ladere og rask lading, over alt, alltid. En sånn overkapasitet koster. Heldigvis lynlader de fleste av oss ytterst sjelden med dagens elbiler som stort sett går 25-50 mil. Fremover vil de gå lenger og lengrer. Hjemme er strømmen billig, du kan til og med produsere den selv. I California er det på påbudt med solceller på alle nye hus. Opp med humøret! :D

Når det gjelder EU støtten til Ionity, dreier dette seg om 20% av investeringskostnadene, for å bygge ut på spesifikke strekninger som ellers ikke ville blitt bygget ut. Er det ikke bra at noen gjør dette? 80% av investeringene (1,6 milliarder NOK) samt driften må de dekke selv, hvis de ikke går i pluss. https://insideevs.com/news/346808/ionity-fast-charging-european-union/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Magnus Hansen

Billigste HVIS man betaler 200kr i måneden? Hvorfor er ikke de pengene med i regnestykket? Du må jo ta å fordele de pengene på de kWh du lader den måneden for å få reell pris per kWh.

Casualkuffar

Hjemme er strømmen billig, du kan til og med produsere den selv. I California er det på påbudt med solceller på alle nye hus. Opp med humøret!
https://e24.no/energi/i/awe7R5/ Advarer mot nettleie planer - frykter brems i solceller og energisparing

Effekttariffer kan fort legge en demper på gleden ved hjemmelading, rent bortsett fra den forventede reduksjonen i sparegevinst på egenprodusert strøm.

I det lange løp kan en for øvrig  ikke forvente at det skal være billigere å kjøre elbil enn å kjøre fossilbil, med mindre man er villig til å kutte i velferdsgoder som i dag finansieres av diverse avgifter knyttet til fossilbiler og fossilt drivstoff.

Orbit

Det er kanskje mer riktig å si at en kan forvente at det å kjøre elbil i fremtiden, vil være på samme relative kostnadsnivå som å kjøre fossilbil i dag. Samtidig kan en forvente at å kjøre fossilbil vil bli vesentlig dyrere i fremover.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

Koster el og bensinbil det samme på tur velger nok mange bensin, jeg hadde valgt det.

Med bortfall av bomring rabattene, beboerparkering i oslo og gratis lading i oslo har jeg nå kjøpt meg en V8 SUV igjen.

For meg er elbil en økonomisk greie, og og er den ikke vesentlig gunstigere, gir jeg beng, jeg er nok ikke alene.

OhmPaPa


Butare

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:39
Billigste HVIS man betaler 200kr i måneden? Hvorfor er ikke de pengene med i regnestykket? Du må jo ta å fordele de pengene på de kWh du lader den måneden for å få reell pris per kWh.

I tillegg hvis de tvinger deg på et årsabonnement. Da blir det dyrt for oss som tar en langtur i ny og ne.  For min det blir det vel en tur i året. Ellers lader jeg for det meste hjemme. Så 2400 pluss strøm for en 14-16 dagers tur til Tyskland. Det er en tanke dyrt, ja. Jeg har gratis månedsavgift i ett år. Så får vi da se hva jeg gjør etter det.

TorT

FastNed har lignende system med €11,99 i måneden. Gullmedlem.

Da betaler en €0,35 kWh. Gullmedlemsskapet kan sies opp når som helst etter de første 30 dagene.

Uten medlemskap er prisen €0,59 kWh.

Medlemskap på denne måten er en uting, men tross alt mye bedre enn Ionity variant med 12 mnd binding.

No-name

Sitat fra: hemi på mandag 03. februar 2020, klokken 14:44

For meg er elbil en økonomisk greie, og og er den ikke vesentlig gunstigere, gir jeg beng, jeg er nok ikke alene.

Du er nok ikke alene, nei.  :+1:

haggen

Jeg klarer faktisk ikke å se at det Ionity gjør er negativt for noen så lenge det finnes alternativer. De få gangene de fleste kjører en så lang tur at de må ladde hurtigere en 50 Kwh gir deriomot IONITY mulighet til å velge. Det er ett fritt valg å ikke benytte Grønn kontakt, Fortum eller BKK og heller med stor sansynlighet finne en ladder som er ledig og som har høy effekt. Det er vel hovedfunksjonen til IONITY også, være til bruk for langtur, ikke til bruk for noen som har en i nærheten, eller til ukentlig lading i fravær av hjemmelading.   Og vær sikker på at de som har bil fra en av deltagerne får billigere ladding på en eller annen måte.  Jeg vil gjerne kunne få velge å lade de gangene jeg virkelig trenger det på rask og sikre ladere i stedet for på lavprisede strømkilder for lokale elbil eiere.
Jeg håper bare at Tesla følger opp og åpner sine ladestasjoner for alle, gjerne til samme pris. Det blir litt dobbelmoral å klage for at ene aktøren har høy pris for ikke medlemmer når den andre ikke slipper til noen andre en sine egne medlemmer uansett pris.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

chovden

Men for alle oss som bare kjører 4-5 langturer i året?
for min del har Ionity det beste lynlader tilbudet der jeg kjører mest på langtur, men er de 7-8 ladingene verd å betale fast 189Kr måneden når jeg kun bruker det om sommeren? Nei.
Hadde de hatt en måned for måned løsning hadde det vært mere aktuelt.
Nå segler andre firmaer opp som mye bedre alternativer prismessig, og de kommer nok og til å utvide lynlader tilbudet sitt i samme tempo som de har til nå så for min del utgår Ionity etter gratisåret fra Audi er over

hemi


Kreve abb med binding er noe treningskjedene og mobilselskapene drev med i gamle dager for å fikse konkurransen/markedet, tvilsom praksis.

e-tron 50 og sånn må være laget mtp på å få inn penga igjen på hurtiglading.

haggen

Sitat fra: chovden på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:47
Men for alle oss som bare kjører 4-5 langturer i året?
for min del har Ionity det beste lynlader tilbudet der jeg kjører mest på langtur, men er de 7-8 ladingene verd å betale fast 189Kr måneden når jeg kun bruker det om sommeren? Nei.
Hadde de hatt en måned for måned løsning hadde det vært mere aktuelt.
Nå segler andre firmaer opp som mye bedre alternativer prismessig, og de kommer nok og til å utvide lynlader tilbudet sitt i samme tempo som de har til nå så for min del utgår Ionity etter gratisåret fra Audi er over
Da velger du selv ut fra det som er mest økonomisk for deg, og som tilfredsstiller kvaliteten på ladeøkten for deg. Så om du er fornøyd med å betale mindre(GK, Fortum, BKK) men kanskje må vente på å få ladde eller må lade på 50 Kwh så gjør du det. Om du har det travelt og ikke gidder og stå i kø så lader du de få gangene det passer best på Ionity. Det er ingen som blir tvunget til å lade hos dem, det er frivillig. Selv om det er dobbelt så dyrt så er det fortsatt forsvinnende lite i forhold til resten av bilholdet. Det som gjør det flott er at tilbudet eksisterer, dvs, vi kan gjennomføre turen på en grei måte.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA