Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?  (Lest 1707 ganger)

cstromme

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 723
    • Vis profil
Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 09:55 »
Skal til å bestille service på vår Model X fra 2016/2017 til mai måned, og tenkte det hadde vært greit å få byttet til HW3 på AP-en samtidig (ja vi har betalt for full selvkjøring.)

Har de begynt å bytte til HW3 på gamle biler nå? Er det mange som har fått dette gjort til nå?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2411
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #1 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 10:45 »
Har de begynt å bytte til HW3 på gamle biler nå? Er det mange som har fått dette gjort til nå?

Nei og Nei.

Og jeg har ingen tro på at de gjør det heller - i allefall ikke på AP2-biler som er mye arbeid for å få til.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cstromme

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 723
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #2 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 10:54 »
Har de begynt å bytte til HW3 på gamle biler nå? Er det mange som har fått dette gjort til nå?

Nei og Nei.

Og jeg har ingen tro på at de gjør det heller - i allefall ikke på AP2-biler som er mye arbeid for å få til.

Vi har jo betalt for det? Det er vel såvidt jeg har sett en ganske enkel prosess? De har jo begynt å gjøre det i USA.

Blander du det med MCU-bytte?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2411
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #3 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 11:18 »
AP2.5 er kjapt bytte, der er formfaktor helt identisk.

Det er en det endringer fra AP2 til AP2.5 som betyr at mye ledningsnett må også byttes. Derfor kommer de til å trenere AP2-biler til alt annet er tatt og aller helst til disse bilene er vraket. Dette er mitt personlige pessimistiske syn og ikke noen offisiell uttalelse fra Tesla, så jeg kan ta feil. (Håper jo det, har AP2-bil med FSD selv)

I tillegg har vi utfordringene med motvilje fra EU på autonom kjøring, Tesla har alltid tatt forbehold mot lokal lovgivning i markedsføring for FSD.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

k1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 323
  • TMX 100D Des-17
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #4 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 16:26 »
Kan man be om å få pengene igjen for ikke levert produkt, en form for angrerett mtp produktet ikke er levert ennå etc?
Tenker på dem som faktisk tror det aldri blir noe av, og som da allerede har betalt for det og like gjerne kan få pengene igjen.
Jeg kan ikke juss’en i dette..

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2411
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #5 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 16:43 »
JA, det kan man, loven er klar.

Men mistenker at det er en lang prosess å få igjen pengene for FSD, så jeg har aldri orket å starte på en slik prosess.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #6 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 17:09 »
Tesla ringte meg i anna sak, og etter spørsmål fra meg da sa dei at HW2 blir oppgradert til HW3 etter behov og eg vil få innkalling når dette blir nødvendig. Ap 2.5 har eg (ca ....)

HKS

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 601
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #7 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 17:12 »
I tillegg har vi utfordringene med motvilje fra EU på autonom kjøring, Tesla har alltid tatt forbehold mot lokal lovgivning i markedsføring for FSD.
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...

Litt må samme måte som Airbus og Boeing må bevise at et fly er trygt før det blir sertifisert... ;)
Der har vi jo sett det siste året hvordan det går når man tar snarveier.
Tesla Model S 90D

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2411
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #8 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 17:17 »
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...

Norge er vel med i EØS og EU-reguleringer er en del av vårt lovverk, inkludert bilregelverk.

Det er ikke trygt å kjøre svinger mer enn 0,3g og bruke mer enn 5 sekunder på filskifte heller da?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HKS

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 601
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #9 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 17:44 »
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...
Norge er vel med i EØS og EU-reguleringer er en del av vårt lovverk, inkludert bilregelverk.

Det er ikke trygt å kjøre svinger mer enn 0,3g og bruke mer enn 5 sekunder på filskifte heller da?
Norge er med i og implementerer regelverket fra UNECE. Så vi hadde også fått dette om vi ikke var EØS medlem.

Når det gjelder filskifte og 0.3g i svinger så har Tesla nå lagt frem data som viser at dette er trygt, og derfor vil regelverket høyst sannsynlig oppdateres etter GRVA-møtet som er om noen uker.
Tesla Model S 90D

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6225
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #10 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 22:13 »
Tesla har sagt at de skal oppgrader AP biler til HW3 når funksjonalitet krever det. Nå har allerede funksjoner begynte å komme kun til HW3 biler, så da har dette skjedd. Nå kan man faktisk kreve at Tesla oppfyller det de har lovet, eller heve kjøpet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1218
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #11 på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 06:49 »
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...
Norge er vel med i EØS og EU-reguleringer er en del av vårt lovverk, inkludert bilregelverk.

Det er ikke trygt å kjøre svinger mer enn 0,3g og bruke mer enn 5 sekunder på filskifte heller da?
Norge er med i og implementerer regelverket fra UNECE. Så vi hadde også fått dette om vi ikke var EØS medlem.

Når det gjelder filskifte og 0.3g i svinger så har Tesla nå lagt frem data som viser at dette er trygt, og derfor vil regelverket høyst sannsynlig oppdateres etter GRVA-møtet som er om noen uker.

Hvor kan man lese om dette?

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1218
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #12 på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 06:51 »
Tesla har sagt at de skal oppgrader AP biler til HW3 når funksjonalitet krever det. Nå har allerede funksjoner begynte å komme kun til HW3 biler, så da har dette skjedd. Nå kan man faktisk kreve at Tesla oppfyller det de har lovet, eller heve kjøpet.

Tesla oppdaterer biler med FSD.   De har ikke sagt noe om tid. Bare å vente

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7233
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #13 på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 09:17 »
AP2.5 er kjapt bytte, der er formfaktor helt identisk.
AP2.5 med MCU2 kanskje ja, men ryktene sier at dagens HW3 krever MCU2, så for AP2.5 med MCU1 så vet vi vel ikke foreløpig?

For AP2 er i tillegg til MCU1 også sensorpakken og ledningsnettet forskjellig...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

k1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 323
  • TMX 100D Des-17
    • Vis profil
Sv: Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?
« Svar #14 på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 12:13 »
Sett hypotetisk at utrullingen av Hw3 bytte er offisielt i gang.
Hvor lenge tror dere Tesla kan trenere bytte i Hw2 og 2.5 med MCU1 biler?

Fra utrullingen starter, som jeg antar vil være i 2020?, til de går i gang med eldre biler enn Hw2.5 MCU2: hva bør være akseptabel ventetid? Hvor lenge er du villig til å vente?