2020.4

Startet av kodax, fre 24. jan 2020, kl. 22:39

« forrige - neste »

emmern

Nesten litt imponerende hvordan de kan tulle det slik til
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Muffinman

En ting til jeg skulle sjekke er kraftfordelingen mellom driveunitene. I range mode skal man stort sett ha trekk foran, mens man skal ha trekk bak i temperatur fra pluss 2 og opp og 50/50 fordeling ved pluss 1 og kaldere uten. I lav fart så jeg tilnærmet 50/50 nå nettopp, men ikke nok kjøring til å konkludere. Det var ca -1 grad når jeg sjekket.

Hvis momentfordelingen også er tullet til tror jeg ting rett og slett er bugs som blir fikset. Melder tilbake her når jeg er blitt klokere.

Wibla

Forvarming av bil i garasje som holdt 9 grader medførte full pupp på batterivarmer, hadde full regen da jeg kjørte ut av garasjen etter 25min... Det er det vel ikke så himla mye vits i?

Jeg vet ikke helt hva software-folka hos Tesla driver med om dagen, men de bør slutte å drikke på jobb :P

2018 Tesla Model S 75D

Kim-

Sitat fra: Muffinman på man 03. feb 2020, kl. 07:06
Sitat fra: Muffinman på søn 02. feb 2020, kl. 10:29
Må teste mer, men mulig batterivarmingen i range mode er soc-avhengig.
Nope...minusgrader og 30% på batteriet, og 18 grader på pakka ved avgang. Forsvant 5%. Ikke tilkoblet ved forvarming.

Range mode er nå en vits.

Så setter vi stasen til avkjøling slik at vi får fyrt for kråka en gang til i dag.
Hvor lenge forvarmer du?  Fra minusgrader og opp til 18 grader tar vel en god stund?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

cra

Sitat fra: 1000kwh på søn 02. feb 2020, kl. 08:07
Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.

Lufta er varm i løpet av noen minutter, men interiøret er fremdeles iskaldt. Uansett er det (for meg) ikek varme i kupeen som er viktig, men avising av vinduer. Det tar litt mer enn 5-10 minutter, for å si det mildt. (no pun intended  ;D)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på man 03. feb 2020, kl. 10:23
Lufta er varm i løpet av noen minutter, men interiøret er fremdeles iskaldt. Uansett er det (for meg) ikek varme i kupeen som er viktig, men avising av vinduer. Det tar litt mer enn 5-10 minutter, for å si det mildt. (no pun intended  ;D)

Da må det være tykk is? En tynn ishinne som det typisk har vært denne vinteren forsvinner fint på 5-10 minutter på vår Model X.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cra

Sitat fra: jkirkebo på man 03. feb 2020, kl. 11:21
Da må det være tykk is? En tynn ishinne som det typisk har vært denne vinteren forsvinner fint på 5-10 minutter på vår Model X.

Det blir ganske tykk is i løpet av ei natt/en dag her på Sunnmøre, ja. Spesielt når været er slik at det kommer litt våt nedbør (sludd eller regn) og så fryser det til igjen. Ofte i flere omganger mellom hver gang man skal noe sted. :-\  Ellers er det som regel rikelig fukt i lufta pga åpne fjorder og elvefar der jeg bor til at det er nok å gjøre med skraping hver morgen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på man 03. feb 2020, kl. 11:29
Sitat fra: jkirkebo på man 03. feb 2020, kl. 11:21

Det blir ganske tykk is i løpet av ei natt/en dag her på Sunnmøre, ja. Spesielt når været er slik at det kommer litt våt nedbør (sludd eller regn) og så fryser det til igjen. Ofte i flere omganger mellom hver gang man skal noe sted. :-\  Ellers er det som regel rikelig fukt i lufta pga åpne fjorder og elvefar der jeg bor til at det er nok å gjøre med skraping hver morgen.

Da har dere (mot normalt) hatt en vesentlig kaldere vinter der enn her på østlandet. Jeg har forvarmet kanskje 20% av dagene, som regel har det vært 3-8 plussgrader på morgenen her ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cra

I år har vi hatt en mildere vinter enn normalt, så Januar i år har ikke vært så ille. Har ikke hatt snø, og knapt nok frost. Men en del regn og vind. En normal vinter derimot består mye av svingninger rundt 0 grader, med oppbygging av et nokså bra skall på frontruta. Derfor er ofte ikke 5-10 minutter i nærheten av nok.

Jeg regner med at jeg får lov å gremmes mer enn nok over dette i år som foregående år, men januar var meget behagelig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Fatter og begriper ikke hvordan Tesla kan sende ut oppdateringer som fucker opp grunnleggende funksjonalitet så vesentlig som de siste oppdateringene har gjort. Denne er nå én ting, men for eksempel at batterivarming forsvant helt rett før vinteren er ganske spesielt. Blir ikke releasene testet på et antall biler noen uker før de releases for public? Er det ingen testere i Norge for eksempel? Skjønner at ikke de i California oppdager trøbbel med batterivarmer, men de må ha sørget for å dekke alle markedene sine?

svarteper

Varmer heldigvis ikke batteri under kjøring , og range mode på. blir å forvarme mindre før småturer nå.
Tesla model s 75 d 2017

Muffinman

Samboer har kjørt til og fra jobb i dag, 6,5 kilometer hver vei. Forvarmet rundt 25 minutter, og utetemperatur var rundt -1. Kom fram begge gangene med ca 19 grader på batteriet.

Og hun har brukt 68 tkm for å kjøre 13 kilometer tilsammen.

Cries

Slutter meg til det som er sagt med at Range mode nå er omtrent ubrukelig, og kan ikke skjønne at dette skal være tilsiktet. Det man sitter igjen med nå er i hovedsak redusert effekt i kupe, som er ulempen med Range mode. Har mye småturer selv med levering i barnehage, hvor jeg lar klimakontroll stå på under levering og henting. Mange bekker små....  Ganske massivt merforbruk i dag, som var første normale dag siden oppdatering.

Som flere nevner skulle Range Mode vært byttet ut med "battery heating ON/OFF" og latt kupeeffekten vært uforandret. Slik den er nå trengs det uansett litt maniøuell tilpasning for å unngå digging med Range med på.

Når det er sagt, hva er beste måte å få meldt fra til Tesla om dette? Finnes det er form for feedbackside som er offisiell?

Muffinman

Sjekket momentfordelingen foran/bak. Den fungerer heldigvis som før. Det vil si, pluss en eller kaldere gir range mode  i hovedsak trekk foran mens jeg leser 50/50 uten range mode. Det gir fremdeles en fordel på forbruk ved disse temperaturene.

Hvis elektrisitet kostet 2-3 kroner pr kWh hadde lurer jeg på om prisen for "drivstoff" pr mil på slik småkjøring ville nærme seg fossilpriser. Det er muligens realiteten noen steder i verden.

Muffinman

Sitat fra: gr på man 03. feb 2020, kl. 16:02
Er det ingen testere i Norge for eksempel?
Det er bare testere i Norge...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA