Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er bilen skrot når batteriet er ferdig?

Startet av Håkon77, torsdag 23. januar 2020, klokken 20:36

« forrige - neste »

Håkon77

Bilen rundet 80000km og første streken ble borte. Da kom jeg til å fundere over hva en Leaf faktisk er verdt den dagen batteriet ikke greier mer enn å drifte 3-4mil. Hvem gidder kjøpe noe sånt?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

jorgror

Batteriet degraderes mest i starten. Jeg har ikke kjennskap til Nissan leaf spesifikt men for litium batterier er det regelen. Så utifrå det bør det ta vesentlig mer enn 80000 før neste strek forsvinner.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

leafnor

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:36
Bilen rundet 80000km og første streken ble borte. Da kom jeg til å fundere over hva en Leaf faktisk er verdt den dagen batteriet ikke greier mer enn å drifte 3-4mil. Hvem gidder kjøpe noe sånt?
Trolig kun de som selv er i stand til å sette inn nyere batteri. Så ikke så mange. Men er bilen kommet ned på 3-4 mil rekkevidde er den trolig 20 år gammel, og bilen har overlevd langt de fleste biler rent generelt. Så trolig er hugger neste mottager slik som for mange andre "20-åringer".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Vår Leaf har en praktisk rekkevidde av ca 70-90 km, avhengig av sesongen. Det er lite, men til og med for oss som bor på landet er det en helt grei pendlebil i nærområdet. Jeg har tenkt at bilen kan brukes til å hente ved i skogen (på grusvei) den dagen vi ikke skal bruke den på vei lenger. Og batteriet ender nok opp i et hus med solcellepanel lel.
2012 Leaf Tekna

Håkon77

Vår 2014 må gå 5mil på vinteren for å være brukbar. Enn så lenge bruker den 50% ca på det så den har mye bruksverdi igjen. Men med alder kan det også dukke opp feil. Vi har hørt om bla varmeapparat som tar kvelden til en kostnad av 60-70000kr. Det er helt uaktuelt og bilen blir da skrotet. Vurderer faktisk å bytte den inn i en bensinbil med mere forutsigbare kostnader.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

kaiat

Det er kostnader med alt. Den forrige familiebilen (diesel) her på tunet var 12 år gammel og lå an til 20-30.000 i reperasjonskostnader for å komme seg igjennom EU-kontrollen, eller omtrent det den var verdt i ok stand. Den ble sendt til opphugging.

Hva om du får motorhavari på bensinbilen? Det skjer for enkelte. Du kan fort havne på 60-70.000 der også.

Jeg har både elbil og dieselbil. Har den holdningen at begge bilene har lik stor sjans til å gjøre et stort innhogg i familieøkonomien. Siden jeg kan skru selv, kan jeg komme unna litt rimeligere der. I den sammenhengen syns jeg elbilen virker langt mer "lettskrudd". Må jeg bytte dyser på dieselbilen f.eks., vet jeg at på den modellen må motoren ut av bilen da du ikke kommer til dysene ellers.

TorC

Om folk gidder å kjøpe biler som kun går 3-4 mil avhenger nok av hvilket avgiftsregime som finnes.
Hvis det ikke er noen veiavgift på den kan det jo være en god del mennesker som egentlig ikke trenger nr 2 bil som vil være villig til å bla opp litt for den, men neppe veldig mange tusenlappene.

Batteriet vil nok alltids ha en verdi så selv om bilen bare går 3-4 mil så vil det alltids være noen som kjøper opp slike biler for å pelle ut batteriet og skrote selve bilen. For stasjonær bruk kan disse modulene bruker enda en god stund.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:36
Bilen rundet 80000km og første streken ble borte. Da kom jeg til å fundere over hva en Leaf faktisk er verdt den dagen batteriet ikke greier mer enn å drifte 3-4mil. Hvem gidder kjøpe noe sånt?

Når tenker du rekkevidden er redusert til 30-40 km?
Etter 500.000km? 700.000km?

Gjennomsnittlig kjørelengde i EU er vel rundt 30km, så jeg tror uansett det vil være et marked for biler med så kort rekkevidde -gitt riktig pris.

Batteriene lever nok lenger enn resten av bilen...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Håkon77 på fredag 24. januar 2020, klokken 10:26
... Vurderer faktisk å bytte den inn i en bensinbil med mere forutsigbare kostnader.

https://www.dagsavisen.no/demokraten/motor/300-000-kilometer-med-leaf-1.1424606

Kostnader?
Dieselen fikk turbohavari og motorhavari. Då vart det Leaf, finansiert på sparte bompengar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Håkon77

Valgte å beholde bilen. Den rundet nå 105000km og kapasiteten er nede på 84,4%. Tenker den holder ut til neste pkk om to år og så får vi ta en ny vurdering da. Kjørte 2x15 mil med den denne uka og det gikk overraskende bra. Hadde spart mye tid med diesel, men man får tenke på de sparte kronene.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA