Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling gjennomført..noen flere?

Startet av Roy Aasen, onsdag 22. januar 2020, klokken 20:13

« forrige - neste »

hELgenen

Vil tro det er 14 dager angrerett ettersom bilen bestilles over nett. Men det står faktisk følgende i vedlegget til ordren vedr. mulighet for refusjon av bestillingsgebyr:
"
6.2 Du kan annullere din Ordre innen fjorten (14) dager fra den datoen du mottar Ordrebekrefelsen, og i så tilfelle vil du motta full refusjon av Bestillingsgebyret. Om
annullering av din Ordre skjer etter perioden på 14 dager forbeholder Polestar seg retten til å dekke kostnadene som selskapet har pådratt seg i forbindelse med din
Ordre og avbestilling. Med tanke på at disse kostnadene er vanskelige å spesifsere og fastsette, bekrefer du at Bestillingsgebyret er et rettferdig og rimelig beløp
for å dekke kostnadene som Polestar kan pådra seg."

Ser andre bestrider dette,men det ligger vel en mulighet for polestar her å ta 10.000 i gebyr for hver avbestilling.

gekko300

Alternativt kan man lese kontrakten så slipper man å tro.
Kort oppsummert: man kan returnere bilen innen 14 dager / 1000 km hvis den ikke har skader, ikke er lakkbehandlet og ikke er videresolgt.

mroek

Sitat fra: gekko300 på onsdag 09. september 2020, klokken 07:44
Alternativt kan man lese kontrakten så slipper man å tro.
Kort oppsummert: man kan returnere bilen innen 14 dager / 1000 km hvis den ikke har skader, ikke er lakkbehandlet og ikke er videresolgt.

Jepp, og det slår jo uansett helt beina under punkt 6.2 som hELgenenen refererte til. Hvis Polestar prøvde seg på å si at de ville holde tilbake deler av bestillingsgebyret, så kan jo bare kunden si at hen heller vil ta ut bilen og levere den tilbake kostnadsfritt på angrerett. Det trumfer jo alle andre deler av prosessen i forkant, og det er også årsaken til at Polestar lar folk både kansellere ordre både før og etter at kontrakt er skrevet.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Litt snodig at Polestar har skrevet den ordlyden ifb. ordre da - tok direkte kopi fra min ordre.
Det betyr jo at dersom en ikke ønsker bilen - så må en nesten kjøpe den først - og så kansellere.
Men så ser jeg jo at andre har fått igjen bestillings gebyret ETTER at bilen er tatt ut - mao. at man betalte
hele bilen først - tok den imot - og DERETTER refunderte Polestar bestillings gebyret. På en måte
legger de jo tilrette for at de kan holde igjen bestillings gebyret når de ikke refunderer det før bilen
er overtatt. Ikke motregner en beløpene ifb. betaling heller ser jeg. Vet ikke om det noen forskjell her mhp.
de som har lån og de som betaler alt kontant

mroek

Du tok ikke helt poenget mitt. Nettopp på grunn av at man alltid har muligheten til å velge å ta ut bilen om Polestar skulle slå seg vrange på å holde tilbake bestillingsgebyr ved avbestilling, så vil de ikke slå seg vrange. Det er jo en større ulempe for dem om kunder tar ut bilen og returnerer den, enn om de får lov å kansellere (uten kostnad).

Så kan ordlyden være så snodig den bare vil, det er altså ikke noe som praktiseres.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Vet ikke om vi snakker forbi hverandre......kan fort skje. :blank:
Men poenget mitt var bare at når du tar ut bilen - så går det en tid før du får tilbake bestillingsgebyret.
Det er ikke slik at det tikker inn på konto samme dag som en tar ut bil..I alle fall ser jeg flere som først får
dette tilbake på konto lenge etter at bilen er kjøpt og betalt.
Og dersom kunden da returnerer bilen FØR bestillingsgebyret er refundert - så kan Polestar faktisk
vise til ordlyden og hevde at ordren er kansellert og kreve å beholde bestillingsgebyret...

Det er nå bare slik jeg leser det - men at de kanskje har litt ymse praksis på dette i dag kan jo hende
Poenget er uansett at du uten tvil kan angre på kjøpet og få refundert hele kjøpesummen - der er det null tvil.
Men når det kommer til dette gebyret så er jeg ennå ikke 100% overbevist at du får det tilbake i alle situasjoner...jeg ser liksom ikke den prinsipielle forskjellen på å ta ut en bil og så kansellere den (og ordren),enn å bare kansellere en ordre

Barrabas

I mitt tilfelle kom bestillings gebyret tilbake på konto rett etter at jeg signerte kontrakt. Merkelig at dette praktiseres forskjellig. Jeg valgte å betale kontant for PS2, mulig dette kan ha noe å si?

hELgenen

Sitat fra: Barrabas på onsdag 09. september 2020, klokken 11:39
I mitt tilfelle kom bestillings gebyret tilbake på konto rett etter at jeg signerte kontrakt. Merkelig at dette praktiseres forskjellig. Jeg valgte å betale kontant for PS2, mulig dette kan ha noe å si?

Da har du null risiko og kan returnere bilen og få alle pengene tilbake. Jeg skal også betale kontant.
Så fort kontrakt er signert (noe den ikke er for mitt vedkommende) - får jeg begynne å mase på dem
for å få bestillingsgebyret igjen FØR bilen betales slik at jeg står i samme situasjon som deg skulle det mot formodning være et sant h...med feil som dukker opp i tiden som kommer.
Jeg valgte bevisst å ikke bestille bilen i første pulje nettopp fordi jeg fryktet noen "barnesykdommer" slik som noen har opplevd. Krysser fingrene for at dette blir bra til slutt.........
Nå sitter jeg her og leser alt jeg kan komme over

Thule

Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. september 2020, klokken 09:54
Men så ser jeg jo at andre har fått igjen bestillings gebyret ETTER at bilen er tatt ut - mao. at man betalte
hele bilen først - tok den imot - og DERETTER refunderte Polestar bestillings gebyret.

Er meningen at du skal få tilbake depositum/gebyr ved signering av kontrakt, noe som er opplyst om ved en par anledninger på "min side". Eller.. Strengt tatt står det vel at tilbakebetaling blir initiert ved signering av kontrakt, så noe rom for tolkning. I mitt tilfelle signerte jeg kontrakt i juni - og begynte først å etterlyse gebyret to uker før utleveringsdato var satt. Support kunne da fortelle at beløpet i alle tifeller ble returnert innen 7 dager før overlevering. Når jeg ikke hadde fått det kort tid før utlevering tok jeg igjen kontakt med dem, og da bekreftet support at dette skulle vært utbetalt for lenge siden - og beklaget, og fikk fart på sakene. Så, tror dette skyldes en del rot, og at meningen er at refusjon skal skje kort tid etter signering av kontrakt.

mroek

Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. september 2020, klokken 11:28
Vet ikke om vi snakker forbi hverandre......kan fort skje. :blank:
Men poenget mitt var bare at når du tar ut bilen - så går det en tid før du får tilbake bestillingsgebyret.

Da skjønner jeg misforståelsen, for som andre har skrevet over her, bestillingsgebyret skal returneres etter at kontrakt er signert, ikke etter mottak av bil. Jeg fikk gebyret tilbake på kredittkortet etter at kontrakten var signert, men det tok muligens noen uker, husker ikke helt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Magnito

Fikk også tilbake gebyret like i etterkant av signering. Men er veldig i tvil om jeg ønsker bilen likevel nå, så jeg heller vel kanskje litt mot å kansellere/bruke angreretten.

hyeongnim

Har bestilt. 8) Endte med Magnesium og 20".

Leit at det er så mye issues nå i starten, men håper og tror Volvo-samarbeidet gir trygghet på sikt. Klarer uansett ikke få meg til å velge noe annet, da jeg synes Model 3 er eneste som stiller i samme klasse, og Polestar 2 er for meg en langt stiligere bil, og har faktisk et interiør som gir inntrykk av kvalitet.

2ris

Sitat fra: mroek
...og det er også årsaken til at Polestar lar folk både kansellere ordre både før og etter at kontrakt er skrevet.

Mulig jeg misforstår deg - men betyr dette at man kan bestille, skrive kontrakt, og deretter kansellere bestillingen før levering?

mroek

Sitat fra: 2ris på onsdag 09. september 2020, klokken 17:51
Sitat fra: mroek
...og det er også årsaken til at Polestar lar folk både kansellere ordre både før og etter at kontrakt er skrevet.

Mulig jeg misforstår deg - men betyr dette at man kan bestille, skrive kontrakt, og deretter kansellere bestillingen før levering?

Ja, det betyr det. Årsaken er den samme som jeg skrev tidligere, det er tross alt bedre for Polestar om folk kansellerer før mottak (kontrakt eller ikke), enn at de tar ut bilen og leverer den tilbake på angrerett. Da er den jo tross alt "brukt", om de heller lar kunden kansellere før mottak så har de en bil å selge som ikke har vært registrert på noen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA