Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye ladebehov er det egentlig i sameier og borettslag

Startet av Vollis47, onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16

« forrige - neste »

Vollis47

Jeg er administrator for to sameier med tilsammen 50 leiligheter som alle har fast parkeringsplass i garasje under boligene. Begge plasser har vi installert Wago flatkabel og foreløpig satt opp 10 stk Zaptec pro ladebokser. To bokser har ennå ikke blitt tatt i bruk da eier ikke har fått sin ladbare bil enda. Vi har hver plass to elbiler og to ladbare hybrider.

Per nå, onsdag kl 17 er det på hver plass en hybrid som lader, de to andre kommer først inn om et par timer. Ingen elbiler lader, selv om minst to er parkert.

Jeg skriver dette for å imøtekomme mange påstander om at om alle fikk seg elbil, så vil nettene bryte sammen når alle kommer hjem og skal lade elbilene kl 17 samtidig som mange lager middag og setter på vaskemaskin, tørketromler og andre strømkrevende apparater. Kanskje på tide å innse at ikke alle følger samme rytmen og ikke alle elbiler trenger lades hver ettermiddag/kveld. Noen lader om dagen og noen seinere på natta.

Om alle kjører en stor elbil, med et forbruk på 2 - 3 kWh per mil, så vil de i snitt trenge ca 12 kWh med strøm hver dag. Ikke så avskrekkende mye det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

#1
Siste døgn, ca 20 plasser, max 11kW pr plass.
Ser litt lading på kveld, eit par 'store tørste' i natt, litt på dagen etc og så til ettermiddag/kveld igjen. Max 3 x 125A i denne delen. Snøsmelteanlegget er vesentlig større forbrukar (70kW).

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

To grafer, nord 8 ZCP ladebokser, og sør med 15 stk, siste 3 mnd.
Forbruket har ikke gått så mye opp. Eksempelvis ble det januar 2011 brukt ca 11 000 kWh, da var det ingen elbiler her. I januar 2019 var forbruket 12 000 kWh. Nå i januar 2020 blir det lavere.

En stor forskjell er at motorvarmer benyttes i mindre grad, og når det brukes, så er det med ur. Tidligere var det gjerne vanlig å plugge i når en kom hjem på kvelden, og ta ut på morgenen. Da går det gjerne 5-6 kWh i løpet av en natt. Med ur og 2 timer varme går det 1 kWh i stedet for.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ingeniøren

Sitat fra: TB på mandag 27. januar 2020, klokken 20:53
To grafer, nord 8 ZCP ladebokser, og sør med 15 stk, siste 3 mnd.
Forbruket har ikke gått så mye opp. Eksempelvis ble det januar 2011 brukt ca 11 000 kWh, da var det ingen elbiler her. I januar 2019 var forbruket 12 000 kWh. Nå i januar 2020 blir det lavere.

En stor forskjell er at motorvarmer benyttes i mindre grad, og når det brukes, så er det med ur. Tidligere var det gjerne vanlig å plugge i når en kom hjem på kvelden, og ta ut på morgenen. Da går det gjerne 5-6 kWh i løpet av en natt. Med ur og 2 timer varme går det 1 kWh i stedet for.

Veldig greit å ta med seg inne i diskusjonene med de som mener dette blir så himla dyrt og setter seg på bakbena da de ikke har el-bil selv  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

Sitat fra: HVolland på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16
Om alle kjører en stor elbil, med et forbruk på 2 - 3 kWh per mil, så vil de i snitt trenge ca 12 kWh med strøm hver dag. Ikke så avskrekkende mye det.
Ja, derfor er ladbar hybrid det beste miljøalterativet i ein større samanheng.

TB

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. januar 2020, klokken 06:40
Sitat fra: TB på mandag 27. januar 2020, klokken 20:53
En stor forskjell er at motorvarmer benyttes i mindre grad, og når det brukes, så er det med ur. Tidligere var det gjerne vanlig å plugge i når en kom hjem på kvelden, og ta ut på morgenen. Da går det gjerne 5-6 kWh i løpet av en natt. Med ur og 2 timer varme går det 1 kWh i stedet for.

Veldig greit å ta med seg inne i diskusjonene med de som mener dette blir så himla dyrt og setter seg på bakbena da de ikke har el-bil selv  :+1:

Her har kostnaden til strøm blitt redusert for laget samlet. Strøm til motorvarmer var og er del av leien av plassen. Tidligere måtte 100% av strømregningen dekkes av leien. Nå benyttes over halvparten av strømmen til å lade elbiler, og den strømmen betales etter forbruk, og påvirker dermed ikke økomien til laget samlet.

Dermed kan mer av leien benyttes til annet vedlikehold.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 07:44
Sitat fra: HVolland på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16
Om alle kjører en stor elbil, med et forbruk på 2 - 3 kWh per mil, så vil de i snitt trenge ca 12 kWh med strøm hver dag. Ikke så avskrekkende mye det.
Ja, derfor er ladbar hybrid det beste miljøalterativet i ein større samanheng.

Nei, for det krever dobbelt opp med motor, flere deler som kan ta kvelden, og fortsatt slippes det ut giftpartikler og CO2.

Philip Marlowe

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16
Jeg er administrator for to sameier med tilsammen 50 leiligheter som alle har fast parkeringsplass i garasje under boligene. Begge plasser har vi installert Wago flatkabel og foreløpig satt opp 10 stk Zaptec pro ladebokser. To bokser har ennå ikke blitt tatt i bruk da eier ikke har fått sin ladbare bil enda. Vi har hver plass to elbiler og to ladbare hybrider.

Per nå, onsdag kl 17 er det på hver plass en hybrid som lader, de to andre kommer først inn om et par timer. Ingen elbiler lader, selv om minst to er parkert.

Jeg skriver dette for å imøtekomme mange påstander om at om alle fikk seg elbil, så vil nettene bryte sammen når alle kommer hjem og skal lade elbilene kl 17 samtidig som mange lager middag og setter på vaskemaskin, tørketromler og andre strømkrevende apparater. Kanskje på tide å innse at ikke alle følger samme rytmen og ikke alle elbiler trenger lades hver ettermiddag/kveld. Noen lader om dagen og noen seinere på natta.

Om alle kjører en stor elbil, med et forbruk på 2 - 3 kWh per mil, så vil de i snitt trenge ca 12 kWh med strøm hver dag. Ikke så avskrekkende mye det.

I mitt sameie har 17 av garasjeplasseierne satt opp Zaptec Pro-bokser. Jeg har nettopp blitt en av administratorene til systemet og kan derfor følge med på lademønsteret. Det viser seg at det er kun én som lader nesten hver dag. Han kjører en e-Golf med lite batteri. De andre bilene i garasjen som har større batterier (BMW, Renault, Kia, Opel og Tesla) lader bare én til to ganger i uken, noen til og med sjeldnere. Vi har til og med døgn hvor ingen har ladet.

Er derfor enig i at det ser ut som at elbilene ikke vil bli noen stor utfordring for nettet.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Griffel

Hos oss var høyeste forbruk et enkelt døgn 600kWh på et tidspunkt hvor 40 hadde ladestasjon.
Nå er 50 ladestasjoner i regelmessig bruk og forbruket er normalt mellom 150 og 400kWh/dag og en sjelden gang litt over 600kWh. Dette er i Asker.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jonihler

Vi er et sameie med 12 garasjeplasser fordelt på 2 garasjer. Det er en 40A hovedsikringen i den ene garasjen. Strm brukes i dag kun til boder, taklys og utelamper foran garasjene.
Vi har fått tilbud om 2 typer løsning på vårt ladebehov.
1. Nytt skap på 40A i den ene garasjen slik at hvert skap forsyner 6 ladere.
2. Bruke kun det ene skapet som allerede er på plass, men øke hovedsikringen
    Det er da forslag om økning til 50A, 63A og 80A fra tilbyderene.

Kan noen si noe om hva som gjøres ut som en fornuftig løsning i forhold til å å dekke 12 garasjer for elbillading. Pr i dag er det 2 biler som skal lades, men det forventes naturligvis at dette vil øke hurtig.

Vollis47

#10
Før dere gjør noe drastisk ville jeg kartlagt kjøremønsteret til beboerne. Hvor mye kjører de i året? Hvor ofte bruker de bilen i løpet av en vanlig måned? Når vil de koble bilen til lading?

Det viser seg ofte at behovet for lading samtidig er langt mindre enn en skulle tro.

Er det 40A på en fase dere har i dag? Det er ca 9 kW, eller 216 kWh på en 24-timers periode.  Nok til å kjøre ca 1000km. Kanskje holder dette?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jonihler

Takk for svar.
Betyr dette 9KW pr landeplass?
Hvor mye vil 50A og 63A da gi?

Vollis47

Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 15:24
Takk for svar.
Betyr dette 9KW pr landeplass?
Hvor mye vil 50A og 63A da gi?

Se korrigering. Det blir 9kW totalt, men nok til 1000 km ikke bare hundre. Jeg var visst litt utafor. Beklager det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 15:24
Takk for svar.
Betyr dette 9KW pr landeplass?
Hvor mye vil 50A og 63A da gi?

Det betyr 7,4kW om en bil lader, 4,6kW om to lader, 3kW om 3 lader, 2,3kW om 4 lader, 1,8kW om 5 lader og 1,4kW om 6 lader samtidig. Prøver flere enn 6 å lade samtidig havner de i ladekø inntil en av de seks første er ferdig.

50A: gang tallene over med 1,25. Inntil 8 kan lade samtidig.
63A: gang tallene over med 1,575. Inntil 10 kan lade samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jonihler

Det blir ikke mange km lading pr time hvis 6 biler lader samtidig. Anlegget er 400V

Stemmer det at 2.4kW gir 11.8 km/t og 3.7kW gir 19.0 km/t i ladehastighet?

Lading av 6 biler ved 50A gir da 1.75kW og ved 63A 2.17kW

Da tar det svært lang tid å lade bilene til bare 50%



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA