Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?

Startet av Roy Aasen, mandag 20. januar 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

DagfinnN

Akkurat nå er jeg glad for at elbilsalget går ned. Kanskje det kan få noen av de fornuftige politikerne til å tenke seg om før de gjør flere tiltak som gjør elbilen mindre attraktiv.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Daniel_0007

Sitat fra: arthur på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:16
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:45
Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D
Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.

Du mener vel en av mange melkekuer for det koster ikke rent lite å drifte skoler, sykehus osv og dette må jo betales for på en eller annen måte siden det er (stort sett) gratis for brukeren. Jeg har til gode å se en eneste politiker som ikke ser at bilen er en nødvendighet for mange og fortsatt, har du? I så fall hvem og når ble det uttalt?

Alle i mdg spesielt Lan Berg, de sier at sykkel kan erstatte bilen, de vil jo at det blir stengt for biler innenfor ring 2.
Model 3 2019 LR Rwd

Olemann

De som har lyttet til retorikken fra rød-grønn side det siste året vet at 2 av begrepene som hyppigst brukes er "de aller rikeste" og "vanlige folk".  Jeg snakker nå altså om etter neste valg, ikke siste dagers justeringer.

Jeg er derfor rimelig sikker på at i en ev. ny regjering (etter neste valg) der også miljø ivaretas vil fordeler videreføres, men man setter en prisgrense.   Man er antagelig ikke "vanlige folk" om man kjøper en ny Model S eller Model X og derfor vil denne type biler beskattes.   Grensen på kr. 600k er jo allerede presentert som en definisjon på skillet mellom "de aller rikeste" og "vanlige folk".

Dermed ser det ut som både XC40, TMY, Skoda og Mustang faller på den rette siden av "vanlige folk" prismessig.

Så ja, fordelene vil fortsette mht. innkjøp/avgifter  (Gitt at ESA unntaket står seg)

Men, er jo uklart om Støre, Lysbakken, Vedum og Moxnes enes om dette, tipper krefter på mørkerød side vil trekke "vanlige folk" ned mot Leaf/Golf nivå, men får da håpe det ikke ender med Reva igjen (min 1. elbil, morsom nok den altså, var forresten blå og ikke rød ;D)

En annen morsom side med denne politikken er jo at mange kan glede seg over å rykke opp i gruppen "de aller rikeste",  og kanskje ha råd til en XC 40 med alt utstyr som jo bikker denne magiske grensen for definisjon av rikfolk  -  om den treffer 600k taket.

Den som lever får se :D   Verre er det vel ikke.


jkirkebo

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:14
Alle i mdg spesielt Lan Berg, de sier at sykkel kan erstatte bilen, de vil jo at det blir stengt for biler innenfor ring 2.

Det som er foreslått er mest mulig bilfritt innenfor Ring 1, og fossilbilfritt innenfor Ring 3. Det synes jeg er en god målsetning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. januar 2020, klokken 07:37
Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.

En mulighet er å sette opp avgiftet på bensin/diesel, når det fort blir 30 kr literen for å fylle opp så blir 9kr per kwH rimelig  :D
Men da får vi nok lastebil sjåfører i gule vester som streiker  :police:
Model 3 2019 LR Rwd

xyzzy

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. januar 2020, klokken 11:59
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. januar 2020, klokken 07:37
Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.

En mulighet er å sette opp avgiftet på bensin/diesel, når det fort blir 30 kr literen for å fylle opp så blir 9kr per kwH rimelig  :D
Men da får vi nok lastebil sjåfører i gule vester som streiker  :police:

Selv om FrP ikke er med i regjeringen, vil de i praksis måtte være med på budsjettet. Økninger i drivstoffavgiften er svært lite sannsynlig.

I praksis er jeg vel også litt usikker på om en slik økning idag mer er å plage folk enn å faktisk gjøre en forskjell. Folk har bilene, transportbehovene og alternativene de har uavhengig av om de plutselig må betale noen tusenlapper ekstra i året. Priselastisiteten er høy.

Slik sett er det viktigste at flest mulig velger elbil fremover. Det oppnår man, slik jeg ser det ved å:


  • Beholde elbilfordelene ved innkjøp slik de er i dag. Merk at de bilene som Ap vil avgiftsbelegge er i segmentene der elbiler gjør det dårligst i dag, så det vil være veldig dårlig politikk å momsbelegge dem.
  • Øke avgiftene på kjøp av fossilbiler
  • Lage et nasjonalt forlik om at "vi begynner å øke drivstoffavgiftene om en stund (eks. 2025). De vil øke med 2 kr/l per år. Det vil være veldig dumt å kjøpe noe annet enn elbil som din neste bil."
  • I tillegg må man ha fullt fokus på å bygge ut kollektivtransport - jernbane, t-baner mm tar veldig lang tid. Vi kan ikke flytte folk over til noe som er fullt,  ikke går, eller ikke har en fornuftig total transporttid i dag, men om vi ikke forbedrer dem kan vi ikke flytte folk til dem senere heller.

stefse

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. januar 2020, klokken 11:59
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. januar 2020, klokken 07:37
Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.

En mulighet er å sette opp avgiftet på bensin/diesel, når det fort blir 30 kr literen for å fylle opp så blir 9kr per kwH rimelig  :D
Men da får vi nok lastebil sjåfører i gule vester som streiker  :police:
Da får vi kø på svinesund og alle andre grenseoverganger, samt tilhengere med oljefat blir et vanlig syn.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Sitat fra: xyzzy på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:36
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. januar 2020, klokken 11:59
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. januar 2020, klokken 07:37
Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.

En mulighet er å sette opp avgiftet på bensin/diesel, når det fort blir 30 kr literen for å fylle opp så blir 9kr per kwH rimelig  :D
Men da får vi nok lastebil sjåfører i gule vester som streiker  :police:

Selv om FrP ikke er med i regjeringen, vil de i praksis måtte være med på budsjettet. Økninger i drivstoffavgiften er svært lite sannsynlig.

I praksis er jeg vel også litt usikker på om en slik økning idag mer er å plage folk enn å faktisk gjøre en forskjell. Folk har bilene, transportbehovene og alternativene de har uavhengig av om de plutselig må betale noen tusenlapper ekstra i året. Priselastisiteten er høy.

Slik sett er det viktigste at flest mulig velger elbil fremover. Det oppnår man, slik jeg ser det ved å:


  • Beholde elbilfordelene ved innkjøp slik de er i dag. Merk at de bilene som Ap vil avgiftsbelegge er i segmentene der elbiler gjør det dårligst i dag, så det vil være veldig dårlig politikk å momsbelegge dem.
  • Øke avgiftene på kjøp av fossilbiler
  • Lage et nasjonalt forlik om at "vi begynner å øke drivstoffavgiftene om en stund (eks. 2025). De vil øke med 2 kr/l per år. Det vil være veldig dumt å kjøpe noe annet enn elbil som din neste bil."
  • I tillegg må man ha fullt fokus på å bygge ut kollektivtransport - jernbane, t-baner mm tar veldig lang tid. Vi kan ikke flytte folk over til noe som er fullt,  ikke går, eller ikke har en fornuftig total transporttid i dag, men om vi ikke forbedrer dem kan vi ikke flytte folk til dem senere heller.

Det siste poenget er tydeligvis der politikere sliter mest. Helst skal de sette opp avgiftene forst "for å skaffe finansiering", så går pengene til ander gode? formål, og så kommer ikke satsingen likevel.

Det er nesten så man tror de ikke lærte noe av 70-årene, der vi satset på tilrettelegging og utbygging for oljeindustrien, og så har vi mer eller mindre bare høstet i ettertid. Litt av det samme skjedde med vannkraftutbyggingen, bare at da var det utlendingenes penger som ble satset, men konsesjonsreglene hadde tilbakefallsrettigheter innebygget, slik at de fikk tjene noen gode kroner i endel år, og så falt verdiene i norske hender igjen.

Skal vi gjøre byer og land attraktive, så er et velfungerende kollektivtilbud med tilstrekkelig kapasitet, et "nødvendig onde". De fleste velger kollektivløsninger når dette er godt nok for behovet. Privatbilen er for mange kun et nødvendig supplement, for andre er det vel så mye hobby som en nødvendighet eller mer eller mindre bare hobby.

Det sier seg selv at ikke alle kan kjøre inn til sentrum og parkere der, men uten velfungerende kollektivtilbud, så er det nettopp det som blir alternativet. Overgang til elbil og elektrisk kollektivtrafikk blir da løsningen for å unngå de helseproblemene som følger av konsentrert forurensning.

Vel er vi kanskje bedre stilt enn millionbyer som Tokyo, Sao Paolo, Dehli, London etc pga mindre befolkning, men det burde ikke være en hvilepute for våre folkevalgte eller oss andre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Roy Aasen

Hareide blir samferdselsminister...

Hva vil det bety?  Jeg har absolutt ingen anelse, men kanskje noen andre kan drodle over det.

Daniel_0007

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:46
Hareide blir samferdselsminister...

Hva vil det bety?  Jeg har absolutt ingen anelse, men kanskje noen andre kan drodle over det.

Kan bety veiprising da, er vel enda verre enn bompenger spesielt de som kjører mye må betale mer spesielt ut på landet hvor det ikke er bompenger idag.

https://www.krf.no/politikk/politikk-a-til-a/transport-og-kommunikasjon/bompenger/
Model 3 2019 LR Rwd


stefse

Kan tenke meg et filter som fjerner alle nyheter eller snakk som inneholder navnet til den fyren.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:52
Eller enig i at SP er elendig på miljø. Dessuten har de utviklet seg til å bli innmari populistiske

SP har nok ikke utviklet seg til å være populistiske - de har stått ved de samme meningene hele tiden, det er bare tiden som har endret seg og akkurat nå passer argumentene bedre inn med folkemeningen enn tidligere.
Det er når man hele tiden snur etter folkemeningen en kan kalles populistisk. FRP regnes som et slikt parti som hele tiden svinger med folkemeningen. Forøvrig er det jo slik at alle partier endrer i partiprogrammet sitt fra tid til annen.

Blir uansett spennende tider vi går i møte - det som tidligere ble forhandlet på bakrommet i regjeringen vil nå i større grad komme frem i offentligheten og avgjøres på Stortinget. Med KRF som samferdselsminister er det duket for at vi nok en gang får høre om veiprising.  KRF er kanskje det partiet som i størst mulig grad leverer penger direkte tilbake til egne velgere gjennom tilsagn i statsbudsjettet. De er eksperter på å føre opp en million her og en million her direkte og konkret støtte til egne velgere - så spøkefullt kan en vel si at om det finnes noen kjente kampsaker blant kjernevelgere lokalt - f.eks en ladestasjon for elbil utenfor det lokale bedehuset, vel så kommer nok pengene. Og er det noen kjernevelgere som ikke vil ha en bomstasjon her eller der - vel, så kan akkurat den bomstasjonen kanskje forsvinne. 

1317142119

De rødgrønne, aka de fattiges talerør hvis man skal være litt stygg i munnen, kommer ikke til å sette opp avgiftene på vanlige fossile biler i så alt for stor grad. Det vil straffe nesten utelukkende deres egne velgere, noe som vil sørge for at de ikke får en veldig lang periode i regjeringen.

Så å si alle fagforbund støtter AP. Hvem er det som er medlem i diverse fagforbund? Stort sett de som har de lavest lønnede stillingene. Hvem er det som kjøper 50% av nybilene som går på fossilt drivstoff? Middelklassen og opp. Sympatisørene til AP kjøper disse vanlige bilene brukt om 5-6 år og de skal da gå i omløp nedover rangstigen i 10-12 år til. Altså er vi langt ute i 2030-tallet før fossilbilene forsvinner, dersom 100% av nybilsalget til nyttår er elbiler. Realistisk sett, så bikker vi nok 2040 med god margin før den siste bensinstasjonen legges ned her i det elbilelskende landet Norge. Da kan man jo tenke seg hvor lenge de skal beholde vanlige fossile biler i andre land.

Man kan også tenke seg at man velger en løsning der det blir så dyrt å kjøre fossilbil at vi ikke får solgt bilene selv om de er fullt brukbare. Men det er hverken miljøvennlig eller særlig lurt for økonomien. Da straffer man ikke de fattigste direkte, siden bilene ikke har kommet så langt ned på rangstigen enda. Men det skader hele den norske økonomien at hele middelklassen har bundet dyre billån opp til biler som over natten synker med 100 000+ i verdi fordi de ikke er salgbare lenger. Åpenbart vil ikke den løsningen fungere heller. Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv vi rekke å bruke opp bilene før man gjør drastiske endringer i hvor mye det koster å forurense. Bilene må få ha den levetiden de skal ha, men de trenger ikke nødvendigvis ha en gjennomsnittsalder på 18 år før de skrotes. Kanskje vi kan få den ned til 16 år for å stimulere til økt salg av nye biler.

Det vil i tillegg være politisk selvmord å sørge for at sykepleierne, vaskedamene, sekretærene, bussjåførene, lastebilsjåførene og alle andre viktige, men dårlig betalte yrkesgrupper, blir tvunget til å betale svinmye i drivstoffavgift, forurensningsavgift o.l. for å kjøre de eneste bilene de har råd til. Det skjønner forhåpentligvis alle politikere, uavhengig av politisk ståsted. En ting er å straffe de som kjøper nye biler, men å straffe de som er lavest på rangstigen er lavmål.

Markedet styrer heldigvis dette helt selv. Vi har omtrent ingen fordeler igjen i Stor-Oslo, men folk hamstrer elbiler i øvre prisklasse uansett. Alle skjønner at man ikke sparer penger på å kjøpe en premiumbil tett opptil en million kroner i stedet for en fossilbil til halv million. Folk kjøper elbilene fordi de passer deres bruk. I år kommer også familiebilene med priser som passer middelklassen som perler på snor. Det betyr at så lenge elbilen kan konkurrere på nybilpris, så er den i rettferdig konkurranse mot de vanlige bilene. Det viktigste nå er at bilprodusentene faktisk kan levere det antallet biler markedet etterspør og at politikerne tør å ha is i magen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA