Leveringstid på Model 3 om dagen?

Startet av perjohans, mandag 20. januar 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

DagfinnN

Jeg har ikke FSD på noen av mine biler. Jeg har fulgt med i timen de siste årene - derfor.
Men skal ha på Y, når jeg kjøper den om et år eller to. Har tenkt å ha den bilen i 10 år.
Så for vi se hvem som ler sist. Det er det ingen her som vet.
Elon sine opsjoner er betydelige. Men ingen trodde aksjekursen skulle bli så høy så raskt da avtalen ble forhandlet fram.
Men å slenge ut slik usaklighet bringer FSD diskusjonen på et spor som ikke bringer fram noe konstruktivt. Slik argumentasjon blir som regel brukt når man ikke har noe vettugt å si. Og når man sier sin mening om det, kommer hersketeknikkene fram - som personlig m.m.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

alagerqv

Usakelig? Det er vel mest usakelig å love en ting som ikke innfris enn å påpeke det?

hELgenen

Egen tråd om FSD og hva det er og ikke er  :

https://elbilforum.no/index.php?topic=53631.0

Når det er sagt - FSD er vel kanskje det temaet som oftest dukker opp i alle mulige tråder.

Så langt har det i praksis vært en donasjon til Tesla. Men folk gir jo penger til så mye i håp om at det skal rette opp i ett eller annet. Så ikke noe nytt der.

Handyman

For å prøve å bringe inn litt saklighet i diskusjonen om FSD og inntekter. Tesla kan i forbindelse med salget kun inntektsføre mindre deler av beløpene kundene har betalt for FSD. Resten settes av som "Utsatt inntekt" som de kun kan forsyne seg av etterhvert som funksjonene faktisk rulles ut. "FSD-pengene står på sperret konto".
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-autopilot-full-self-driving-fsd-revenue
Tipper at kostnadene til HW3 oppgradering er tatt fra disse midlene, og Tesla skal ha inntektsført $48 mill. ved utrulling av trafikklys- og stoppskiltfunksjonen.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-autopilot-full-self-driving-fsd-revenue
Det betyr at Tesla har et betydelig økonomisk incentiv til å fortsette å utvikle FSD til det de har lovet kundene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Veldig bra og saklig innlegg. Slik skal elbilforum være.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

emmern

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 08:52
Jo, fortsatt ikke tillatt brukt her på berget. Misforstå meg ikke, fint at førerassistentsystemene blir bedre og bedre, men FSD er ikke tillatt, og i praksis funker det ikke ennå heller.
Elon musk har flere ganger sagt at Norge og Canada er neste etter USA, så det kan være nærmere enn du tror. Vi har egne regler her som kan gi disp for selvkjøring. om individer må søke eller om tesla kan søke på vegne av alle gjenstår å se.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

emurof

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 08:52Jo, fortsatt ikke tillatt brukt her på berget. Misforstå meg ikke, fint at førerassistentsystemene blir bedre og bedre, men FSD er ikke tillatt, og i praksis funker det ikke ennå heller.

Jo, som du ser så fungerer det meget bra. At det ikke er tillatt her er noe annet. Faktum er at det fungerer veldig bra nå (men selvsagt ikke perfekt), og dermed betaler man for noe konkret som faktisk eksisterer i dag, og som man vil få bruke om ikke så altfor lenge.

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 09:07Hvorfor noen vil kjøpe noe en ikke får lov til å bruke er jo litt snodig. Men kanskje man tror at det kommer fort....Foreløpig har vel FSD vært som å gi bort pengene uten å få noe av vesentlig verdi tilbake foruten et håp om at det en gang vil virke..

Ja, de som kjøpte FSD tidlig har fått dårlig valuta for pengene. De burde kanskje kompenseres på en eller annen måte. Men slik det er nå så er det faktisk noe reelt, noe som eksisterer, og som kan brukes "ute i verden".

Frem til nå har det vært uaktuelt for meg å betale for FSD. Nå vurderer jeg det faktisk når jeg ser hvor bra det er så langt.

emurof

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 09:12Jeg hadde FSD på den forrige Tesla´en min, og det var mange funksjoner som «kommer senere i år» som aldri dukket opp ila de nesten tre årene jeg hadde den. De som kjøper FSD nå gir i praksis en donasjon til Tesla, så får man håpe de reserverer disse pengene til utvikling av systemet og ikke bare bonus til Elon.

Dette stemmer ikke. De som kjøper FSD nå vil kunne bruke betaen om ikke altfor lenge.

emurof

Sitat fra: Contango på søndag 03. januar 2021, klokken 10:29Snakk om å ta ting personlig. Ingenting som FSD diskusjoner for å få følelsene i gang. Elon Musks aksjeopsjoner er forøvrig betydelige.

Fint det da. Så da bør folk være å komme med tåpelig usakligheter. Elon Musks aksjeopsjoner er irrelevante her (særlig siden FSD ikke engang er priset inn i aksjen).

alagerqv

Jeg kjørte min FSD aktiverte bil i dag. Den klarer ikke engang å holde riktig fart i forhold til fartsgrenser eller forholde seg til veiarbeid. Strekningen Holmestrand-Sandefjord på E18. Det er selvsagt lov å like tanken om FSD, men per nå er vi langt unna, både reguleringsmessig og teknisk.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 09:07
Hvorfor noen vil kjøpe noe en ikke får lov til å bruke er jo litt snodig.....
Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 08:52
...fortsatt ikke tillatt brukt her på berget. Misforstå meg ikke, fint at førerassistentsystemene blir bedre og bedre, men FSD er ikke tillatt......
Slike kommentarer kan misforstås, og gi inntrykk av at dagens FSD ikke er tillatt å bruke i Norge. Det er ikke riktig.
Det er en riktig påstand om Autonomi Level 3 og oppover, hvor fører ikke trenger å følge med på trafikken. Dette har vi ikke bestemmelser for enda. Men Teslas FSD som førerstøttesystem er fullt tillatt å bruke i Norge så lenge førers medvirkning er iht. bestemmelser. Fører er ansvarlig. Det betyr at bilen teknisk sett kan være Level 4/5, bare fører følger med og kvitterer for tilstedeværelse samt godkjenner bilens beslutninger (som idag).
FSD Beta er ennå kun Level 2 (førerassistanse) selv om det nermer seg Level 3. 
Det er Level 3 som er den store revolusjonen, siden det ikke krever at fører følger med på trafikken. Fører må være klar til å ta over når denne blir varslet om det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

Jeg drømmer mer nyktre drømmer om FSD, som at den kan bremse når det står noe stille i min fil, men ikke bremse når det bare er en lastebil i andre fila jeg kjører forbi. Evnt bruer og tuneller, ikke bråbremse når den ser en slik.

Kombinasjonen lastebil på siden som blir forbikjørt inn i smestad tunellen var 10 av 10 tilfeller bråbrems

thebadger

Sitat fra: hemi på mandag 04. januar 2021, klokken 10:11
Jeg drømmer mer nyktre drømmer om FSD, som at den kan bremse når det står noe stille i min fil, men ikke bremse når det bare er en lastebil i andre fila jeg kjører forbi. Evnt bruer og tuneller, ikke bråbremse når den ser en slik.

Kombinasjonen lastebil på siden som blir forbikjørt inn i smestad tunellen var 10 av 10 tilfeller bråbrems
Heldigvis trenger man ikke FSD for noen av disse tilfellene, det er bare snakk om TACC.
Sistnevnte er mye bedre nå enn i august/september. Kjørt 3 tur-retur Østfold-Oslo samt 1 tur fra Lillestrøm til Østfold, har ikke hatt fantombremsing enda. Håper det fortsetter sånn, for det var et mareritt på den forrige TM3 jeg hadde.

alb92

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 21:15
Jeg kjørte min FSD aktiverte bil i dag. Den klarer ikke engang å holde riktig fart i forhold til fartsgrenser eller forholde seg til veiarbeid. Strekningen Holmestrand-Sandefjord på E18. Det er selvsagt lov å like tanken om FSD, men per nå er vi langt unna, både reguleringsmessig og teknisk.

I realiteten så har du ikke FSD. Det du har er autopilot med noen ekstra funksjoner, men likevel basert på autopilot teknologien til Tesla.

FSD Beta som er begynt å rulle ut i USA bruker en omskreven versjon av autopilot, som er veldig forskjellig. Den dagen du får den, så blir bilen å kjøre helt annerledes. Kan også tenkes at når på ett punkt så blir Tesla å flytte alt av autopilot over til det nye systemet. Du får ikke selvkjøringsegenskapene, men det programmvaret som jobber i bakrunn blir mye bedre og mange av problemene vi ser i dag blir å forsvinne.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA