Leveringstid på Model 3 om dagen?

Startet av perjohans, mandag 20. januar 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

Thule

Sitat fra: lars667 på fredag 11. desember 2020, klokken 14:42
Vet ikke helt hvor du har dataene dine fra, men Glovis Sunrise ligger til kai i Bremerhaven i følge Marine Traffic. Glovis Sun har ikke vært på AIS siden Mona-passasjen. Ut fra historikken til Mr Miserable, og hans (riktignok påståtte...) fartstid i bransjen, velger jeg å stole på ham når han sier Glovis Sun ligger og skvulper uti Atlanteren: 

Eller at bølgene har avtatt og AIS får kontakt igjen ved VHF. AIS funker ikke ved høye bølger.

AIS fungerer fint ved høye bølger og andre fysiske hindringer, det er en av styrkene til og hovedgrunnene til at systemet ble introdusert. Kan forøvrig bekrefte at Glovis Sun har sendt og blitt mottatt via AIS fint over de siste ukene, og at fartøyet for tiden ligger 950 nautiske mil sørvest av Azorene, tilsynelatende og avventer været i ca 2 knop, noe skipet har gjort siden i går.

TeslaVirgin

Sitat fra: Zero-talent på fredag 11. desember 2020, klokken 12:41
Dere som har fått bekreftet båt, hva slags VIN har dere?

Jeg fikk 830 da jeg snakket med chat, og ser på teslastats at ingen 830-biler er registrert. Antar det betyr bilene med 830 er underveis på en eller annen båt og er sykt nysgjerrig på hvilken...

Jeg har 830, men aner ikke hvilken båt den er på. Har spurt flere ganger, men de vil ikke opplyse om det. Sist jeg var i kontakt med dem, så sa de at bilen så ut til å bli levert i romjulen.

makki

Skal hente 14.12, men har ikke fått ennå sms om signering(dnb).

Erlingni

Har **828** M3P i bestilling. Fikk i ettermiddag beskjed om at bilen min nå befinner seg i Belgia, med antatt levering før jul, og «garantert» levering før nyttår.

Thule

Sitat fra: NOway på fredag 11. desember 2020, klokken 20:50
Sitat fra: Thule på fredag 11. desember 2020, klokken 20:04
Sitat fra: lars667 på fredag 11. desember 2020, klokken 14:42
Vet ikke helt hvor du har dataene dine fra, men Glovis Sunrise ligger til kai i Bremerhaven i følge Marine Traffic. Glovis Sun har ikke vært på AIS siden Mona-passasjen. Ut fra historikken til Mr Miserable, og hans (riktignok påståtte...) fartstid i bransjen, velger jeg å stole på ham når han sier Glovis Sun ligger og skvulper uti Atlanteren: 

Eller at bølgene har avtatt og AIS får kontakt igjen ved VHF. AIS funker ikke ved høye bølger.

AIS fungerer fint ved høye bølger og andre fysiske hindringer, det er en av styrkene til og hovedgrunnene til at systemet ble introdusert. Kan forøvrig bekrefte at Glovis Sun har sendt og blitt mottatt via AIS fint over de siste ukene, og at fartøyet for tiden ligger 950 nautiske mil sørvest av Azorene, tilsynelatende og avventer været i ca 2 knop, noe skipet har gjort siden i går.

Jeg skulle gjerne fått vite hvordan du kan bekrefte at Glovisen har sendt på AIS de siste ukene. Jeg tror ikke du vet hvordan AIS fungerer. Du vet vel at AIS er basert på call on request.

En av de store ulempene ved nettopp VHF er høye bølger og objekter i veien. Skal man ha lenger rekkevidde må man ned i frekvens. Du kan jo også lese litt om AM og FM radio.

Jeg kan lage en VHF radio og vet hvordan den fungerer. Nei den funker ikke gjennom vann. VHF er avhengi av sikt. Ellers må radiobølgene reflekteres av glatte overflater. Fjell (uten for mye vegetasjon) er greit, ikke vann. Ta en runde på Google og søk på VHF.

«På grunn av rekkevidde på et mindre antall nautiske mil er kystradiostasjonene vanligvis ikke tilgjengelige med dette systemet på åpent hav. Det er ofte nyttig å kontakte andre skip i nærheten over maritim VHF også på åpent hav. Til dette har radioene vanligvis mulighet for å sende med redusert effekt» - https://no.m.wikipedia.org/wiki/Maritim_VHF

AIS er basert på VHF. Mottaker består av to VHF kanaler som måler diff og mottar data om mulig.

AIS har ca rekkevidde på 75 km på flatt vann. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Automatisk_identifikasjonssystem

Glovis Sun er forsinket 1 time. Men kan jo seff skje ting.

Jobber med maritim kontroll og deriblant utvikling av verktøyer basert på AIS, samt støtte til AIS-leverandører. Har igjennom dette tilgang til en del data, bla fra en del satellittkonstellasjoner med AIS-mottagere. Om du ser på vedlagte er det et konsekvent spor med AIS-posisjoner fra vestkysten av statene for to uker siden, til fartøyets nåværende posisjon sørvest av Azorene hvor den fremdeles holder ca 2 knop. Største hullet jeg ser de siste to ukene er på 30 minutter, og skyldes nok satellittens og mottagerens bane heller enn at AIS er skrudd av. Usikker på hva du mener med «Call on Request»? En AIS-transponder, avhengig av produsent og hvorvidt det er en A eller B klasse, sender gjerne med 5 sekunder til 1 minutt intervall, uavhengig av noen form for request fra motparter.

Ellers kan det se ut som du bygger argumentasjonen din på et premiss om at signaler sendes i plan med vannoverflaten, noe som sjeldent er tilfelle, selv om det skjer, blant annet på havbøyer. En VHF-antenne på et skip er gjerne montert alt fra noen meter til ganske mange meter over overflaten, og masten og signalene vil dermed ofte ri ganske mye høyere enn selve bølgene – og, selv om rekkevidden skip til skip og skip til land kan reduseres, og man kan misse noen signaler, skal det ganske mye til før AIS «ikke funker» som du sier.

Uansett, back to topic..

Oysteins

Sitat fra: makki på fredag 11. desember 2020, klokken 20:42
Ring til DNB. Jeg har enda ikke fått lenke fra Tesla/DNB, men det lå en link et stykke bakover i trådene her som tok meg til signering. Det vil si at papirene allerede ligger klare, selvom du ikke har fått lenke :). DNB kan nok hjelpe deg med lenken - finner den ikke akkurat nå.

jorgenask

Sitat fra: Oysteins på fredag 11. desember 2020, klokken 23:15
Sitat fra: makki på fredag 11. desember 2020, klokken 20:42
Ring til DNB. Jeg har enda ikke fått lenke fra Tesla/DNB, men det lå en link et stykke bakover i trådene her som tok meg til signering. Det vil si at papirene allerede ligger klare, selvom du ikke har fått lenke :). DNB kan nok hjelpe deg med lenken - finner den ikke akkurat nå.

Tror du kan slappe helt av, jeg fikk ikke noe sms om signering før dagen før henting  :+1:

Steffinho

Sitat fra: NOway på fredag 11. desember 2020, klokken 23:30
Men uansett så satser vi vel på Glovisen kommer i land snart. I henhold til siste oppdatering har Glovis Sun kjørt inn igjen den timen forsinkelse og fått tid til opprinnelig booket tid i Zeeb.
Kjørt inn? Den ligger vel fortsatt å vaker utenfor Azorene? Ikke hørt noe annet fra folk med satelitt tilgang. Og estimatet ble flyttet fra kl 13 til kl 14, men har ikke blitt flyttet tilbake igjen (kilde: marinetraffic). Hvor er det du får informasjon fra egentlig?
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Thule

@noway Du referer til en del sannheter som absolutt er gjeldende når det kommer til VHF og tradisjonell kommunikasjon via VHF. Ser dog ikke ut som du har helt oversikten over hvordan AIS funker opp mot dette, så lar det ligge med det.

Glovis Sun ligger fremdeles sør av Azorene, rapporterer selv en ETA til Zebrugge 15 desember 13:00 (posisjon mottatt for to sekunder siden). Har fremdeles 1900 nautiske mil igjen til Zebrugge – og, om man tar utgangspunkt i den observerte maksfarten til fartøyet de siste ukene som er 19.5 knop, vil det bruke noe over 4 dager til destinasjonen. Mulig de skrur opp maskinene noe, men, skal holde hardt å nå fram 15 desember.

Steffinho

Det som også er veldig merkelig er at nå har været sluppet opp også. Syntes dette er kjempemerkelig at et skip med mange biler om bord fortsetter å gjøre ingenting når Tesla prøver å levere så mye de klarer før året er omme. Eller har de nådd 500 000 biler og tenker at dette skipet tar vi som en god start på Q1 2021?  ???
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

apehest

Sitat fra: NOway på lørdag 12. desember 2020, klokken 00:41
Sitat fra: Thule på lørdag 12. desember 2020, klokken 00:38
@noway Du referer til en del sannheter som absolutt er gjeldende når det kommer til VHF og tradisjonell kommunikasjon via VHF. Ser dog ikke ut som du har helt oversikten over hvordan AIS funker opp mot dette, så lar det ligge med det.

Glovis Sun ligger fremdeles sør av Azorene, rapporterer selv en ETA til Zebrugge 15 desember 13:00 (posisjon mottatt for to sekunder siden). Har fremdeles 1900 nautiske mil igjen til Zebrugge – og, om man tar utgangspunkt i den observerte maksfarten til fartøyet de siste ukene som er 19.5 knop, vil det bruke noe over 4 dager til destinasjonen. Mulig de skrur opp maskinene noe, men, skal holde hardt å nå fram 15 desember.

Neivel

All AIS transceivers equipped traffic can be viewed this way very reliably but is limited to the VHF range, about 10–20 nautical miles.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automatic_identification_system

Som du ser på bilde brukes AIS system VHF til TX/RX.

Hva om dere får dere et rom på et hotell.

Sitat fra: Steffinho på lørdag 12. desember 2020, klokken 08:48
Det som også er veldig merkelig er at nå har været sluppet opp også. Syntes dette er kjempemerkelig at et skip med mange biler om bord fortsetter å gjøre ingenting når Tesla prøver å levere så mye de klarer før året er omme. Eller har de nådd 500 000 biler og tenker at dette skipet tar vi som en god start på Q1 2021?  ???

Forrige uke var det var et annet skip med teslaer som stoppet ca. samme sted og stod der i 72 timer.

Øggen

Sitat fra: apehest på lørdag 12. desember 2020, klokken 09:10

Sitat fra: Steffinho på lørdag 12. desember 2020, klokken 08:48

Forrige uke var det var et annet skip med teslaer som stoppet ca. samme sted og stod der i 72 timer.

Sikkert stoppet av pirater, og så fant de ut at slike elektriske drittbiler får vi ikke solgt her nede likevel, og lar de gå etter 72 timer🤷‍♂️
Sorry, carry on the good work.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Contango

AIS data fanges også opp av satelitter. Det å snakke om bølgehøyder etc er et blindspor ift denne diskusjonen (som jo er litt rar allerede).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

tomjenssen

Kan man signere lånedokumentene med BankID på mobil? Husker i sommer da jeg tok opp et MC-lån måtte jeg bruke "vanlig" BankID med kodebrikken. Må vell finne den frem igjen kanskje

Chris Aurora

Sitat fra: tomjenssen på lørdag 12. desember 2020, klokken 11:31
Kan man signere lånedokumentene med BankID på mobil? Husker i sommer da jeg tok opp et MC-lån måtte jeg bruke "vanlig" BankID med kodebrikken. Må vell finne den frem igjen kanskje

Det kommer an på hvordan det er satt opp tror jeg. Jeg kunne signere med BankID på mobil men med passord. Samboeren måtte opp med kodekortet i tillegg.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA