Leveringstid på Model 3 om dagen?

Startet av perjohans, mandag 20. januar 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

nightking

Jeg har heller ikke fått noe SMS. MEn fikk en mail som det står: "forbered deg på utlevering av din model3" og med link til å velge utleveringssted osv.

Noen som vet om hvilke båter som er på vei med biler? Eller om de er sendt i det hele tatt? Fikk beskjed av selger at desember er nok mest reelt.. Blir ett stort trykk på utleveringer før nyttår :P

Nickelilltroll

Sier det igjen, IKKE heng dere opp i når dere har bestilt, hva slags konfigurasjon, utlevsted, vem som fått sms, mail el telefon. Det vi kom frem til for noen år siden er at dem bygger biler på bestilling, si cirka 3-4000st. De siste 2000 blir laget på random og statistikk. Alle 6-7000 blir lasta på båt i freemont og minnes jeg riktig så var det +20 dager med båt til Belgia. Derfra noen dager mer for omlasting, ettermontering og annet. Mye skjer i løpet av transporttiden fra kaia i Usa. Biler blir avbestilt, bestillingendring og mer. Noen slenger inn en bestilling som passer i konfigurator med en som blitt avbestillt, osv. De jobber på i salgsavdelingen med at selge flest mulig biler. Er ikke EN båt de ser på men mye lenger frem enn så.

Detta fikk vi erfare hele 1 halvåret fra første Model 3 ble levert til landet her. Det var mange som syntes de ble urettferdig behandla og måtte vente 3-4 uker lenger enn andre om bestilt langt etter dem.

Konklusjonen fra meg: Ikke forvent dere at dere skal få et dato nå eller veldig snart som passer exakt når du skal få bil eller noe som er planlagt fra deres side. Det eneste som er sikkert er at dere får en KNALL bil, allesammen ;)

Er ikke unikt for Tesla detta. Naboen venta på en superfin og splunkandes ny Bmw i august. De forskjøv leveringsdatoen hans 4 ganger og ble 24 dager forsinket til slutt.

Men skjønner absolutt at det er spennende og følge med, både båter og nytt som skjer. Bare prøver ge hints til dere som hår og tripper og venter hardt ;D

Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

nightking

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 21. oktober 2020, klokken 22:35
Sier det igjen, IKKE heng dere opp i når dere har bestilt, hva slags konfigurasjon, utlevsted, vem som fått sms, mail el telefon. Det vi kom frem til for noen år siden er at dem bygger biler på bestilling, si cirka 3-4000st. De siste 2000 blir laget på random og statistikk. Alle 6-7000 blir lasta på båt i freemont og minnes jeg riktig så var det +20 dager med båt til Belgia. Derfra noen dager mer for omlasting, ettermontering og annet. Mye skjer i løpet av transporttiden fra kaia i Usa. Biler blir avbestilt, bestillingendring og mer. Noen slenger inn en bestilling som passer i konfigurator med en som blitt avbestillt, osv. De jobber på i salgsavdelingen med at selge flest mulig biler. Er ikke EN båt de ser på men mye lenger frem enn så.

Detta fikk vi erfare hele 1 halvåret fra første Model 3 ble levert til landet her. Det var mange som syntes de ble urettferdig behandla og måtte vente 3-4 uker lenger enn andre om bestilt langt etter dem.

Konklusjonen fra meg: Ikke forvent dere at dere skal få et dato nå eller veldig snart som passer exakt når du skal få bil eller noe som er planlagt fra deres side. Det eneste som er sikkert er at dere får en KNALL bil, allesammen ;)

Er ikke unikt for Tesla detta. Naboen venta på en superfin og splunkandes ny Bmw i august. De forskjøv leveringsdatoen hans 4 ganger og ble 24 dager forsinket til slutt.

Men skjønner absolutt at det er spennende og følge med, både båter og nytt som skjer. Bare prøver ge hints til dere som hår og tripper og venter hardt ;D

Ser den. For min egen del så kan jeg gjerne vente til januar for å få reg. 2021 modell. Men klart, skulle gjerne hatt den nå også :P Haster ikke for min del.

Hadde bare vært morro å fulgt med på båten :)

RJK

Sitat fra: geirci2 på onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:40
Å nå nei - gummimatter, foliering, takstativ mm. er IKKE mva-fritt :-)

Der er KUN det som bestilles sammen med bilen i bestillingskonfiguratoren på nettsiden som er momsfritt, dvs. vinterdekk og krok (+ FSD-pakken).

Selvsagt er kravet at det er naturlig utstyr som leveres ved salg av bilen, mens kjøp av annet i ettertid, inkludert vinterhjul, da vil være avgiftsbelagt.

Om du legger til annet som ikke følger i konfigurator, men det faktureres i en og samme faktura, så skal det være avgiiftsfritt.

At Tesla har organisert det slik at annet utstyr, og bl.a. foliering faktureres utenom, endrer ikke reglene. Bare Tesla's praktisering av dette.

Kjøpere av andre merker får mulighet til å kjøpe slikt momsfritt, fordi man står friere til å legge til utstyr før finansieringen settes igang. Foliering og antirustbehandling er jo som beskyttelse å regne, og naturlig at det omsettes sammen med bilen ved kjøp. Kan nesten sammenligne det med å velge en annen farge på bilen.

"Fritaket retter seg altså mot omsetning av kjøretøyet. Den nærmere avgrensningen av fritaket omtales i Finansdepartementets brev av 26. august 2002 til Toll- og avgiftsdirektoratet. Her vises det til at det ikke foreligger et generelt fritak for utstyr til elkjøretøy. Utstyr vil således kun være fritatt i den utstrekning utstyret kan sies å inngå i omsetningen av kjøretøyet. I forlengelsen av dette uttales følgende:"F.eks. vil utstyr som jekk, ekstra sett med hjul som leveres sammen med kjøretøyet – og som det ikke betales særskilt vederlag for – omfattes av fritaket.""
https://www.tv2.no/a/11138364/

EDIT: Denne sier det vel enda klarere og enda mere spesifikt:

https://www.sticos.no/fagstoff/elbil-og-tilleggsutstyr-er-det-merverdiavgiftsfritak
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geirci2

@RJK,
ok jeg ser frem til at du får levert eksempelvis gummimatter, foliering, takstativ mm. mva-fritt ifra Tesla :-)
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.44
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

RJK

Som jeg skrev, at Tesla har organisert salget slik at de fakturerer inkl. mva, er ikke noe jeg ser at jeg får gjort mye med. Men hadde de lagt det til i konfiguratoren, så hadde det vært innenfor reglene å ikke kreve moms for dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Landro

Sitat fra: jorgenask på onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:44
Flere som har fått lignende sms? Etter at jeg fikk ny pris på bestillingen og lavere rente måtte jeg søke lån på nytt og fikk innvilget av DNB via sms. Dette var på fredag og jeg har gitt beskjeden til tesla flere ganger at det ikke er oppdatert på kontoen min.

Jeg hadde samme problem, og utifra hva som har blitt sagt tidligere i tråden så ville det "gå seg til". Men etter at jeg fikk samme SMS som deg i går så ringte jeg nummeret på bestillingssiden, og de sa at normalt går dette automatisk men noen ganger funker ikke det så de må "trykke på en knapp". De gjorde det, og nå er alt normalt :)

Tesla_noob

Sitat fra: tlj på torsdag 22. oktober 2020, klokken 09:45
Sitat fra: jorgenask på onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:44
Flere som har fått lignende sms? Etter at jeg fikk ny pris på bestillingen og lavere rente måtte jeg søke lån på nytt og fikk innvilget av DNB via sms. Dette var på fredag og jeg har gitt beskjeden til tesla flere ganger at det ikke er oppdatert på kontoen min.

Jeg hadde samme problem, og utifra hva som har blitt sagt tidligere i tråden så ville det "gå seg til". Men etter at jeg fikk samme SMS som deg i går så ringte jeg nummeret på bestillingssiden, og de sa at normalt går dette automatisk men noen ganger funker ikke det så de må "trykke på en knapp". De gjorde det, og nå er alt normalt :)

Jeg fikk også samme sms, selv om både DNB og min kontakt hos Tesla har sagt at alt er OK.

Hvilket telefonnummer ringte du?

Landro

Sitat fra: Tesla_noob på torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:38
Jeg fikk også samme sms, selv om både DNB og min kontakt hos Tesla har sagt at alt er OK.

Fant nummeret under "beregnet levering" ("ring for assistanse") på siden som kommer opp når du trykker "administrer" på bestillingen. Nå er det forsvunnet fra min side av en eller annen grunn, sikkert fordi alle punktene er gjennomført. Nummeret var 21 06 19 29, Tesla Delivery.

Tesla_noob

Sitat fra: tlj på torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:57
Sitat fra: Tesla_noob på torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:38

Fant nummeret under "beregnet levering" ("ring for assistanse") på siden som kommer opp når du trykker "administrer" på bestillingen. Nå er det forsvunnet fra min side av en eller annen grunn, sikkert fordi alle punktene er gjennomført. Nummeret var 21 06 19 29, Tesla Delivery.

Takk! Jeg ringte inn akkurat nå, og da var det samme som for deg. De måtte "trykke på en knapp", og nå er alt normalt på min side også :)

lars667

Ser at nye bestillinger av hvit LR nå gir desember som leveringstid, hvis det ikke er offtopic. Da regner jeg med at første last er bortbestilt...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Steffinho

Sitat fra: lars667 på fredag 23. oktober 2020, klokken 08:17
Ser at nye bestillinger av hvit LR nå gir desember som leveringstid, hvis det ikke er offtopic. Da regner jeg med at første last er bortbestilt...
Ja, og spørs om de ikke har bortbestilt to skip også. Tror det var ventet ihvertfall to skip i November. Lurer på om et er ventet rundt 15.nov og et rundt 25.nov.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Tesla_noob

Nå som RCC Antwerp har vært i transitt i ca. 3 døgn, burde ikke da de som har bil på denne båten ha fått sitt VIN-nummer nå?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA