Leveringstid på Model 3 om dagen?

Startet av perjohans, mandag 20. januar 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

Zara

Sitat fra: lars667 på søndag 29. november 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Oysteins på søndag 29. november 2020, klokken 00:29
Sitat fra: Zara på lørdag 28. november 2020, klokken 23:13
Sitat fra: marcob på lørdag 28. november 2020, klokken 22:20
Var utenfor bygget der Tesla leverer ut i Trondheim nå i kveld. Mørkt og litt avstander innenfor gjerdet, men så en 10-15 model 3-er på rekke. Det så ut som alle var hvite.

Glemte å skrive "standard-kommentaren": "Fikk du sjekka lyktene?"  :laugh:

(Men håpet om nye lykter på LR før nyttår er vel i ferd med å renne ut ....)

LR observert med nye lykter i Tyskland. VIN 827XXX

https://twitter.com/raffaeru/status/1332745985211162624

Hvis en leser nedover i tråden, så er det performance-saken som har 827. Det viser seg nedover i tråden at LR ahr de gamle lyktene?

Ja, foreløpig iallfall, på biler levert i Norge. Men siden det er nye lykter på LR som nå er levert i Tyskland (bil fra Triton Ace?), så er det naturlig å tro at LR som skal leveres i andre land, og som har samme nummerserie, også har de nye lyktene. Det er vel slik det gjøres "på samlebånd"?

lars667

Jeg viste til den tyske tråden. Det så ut som om det var en LR som hadde de nye lyktene, men leser en lenger nedover i kommentarfeltet så var det de gamle lyktene likevel. 827-en, med bekreftede nye lykter, var performance. Og de sier jo alle kommer med nye lykter. At de kom på Triton ace er nok litt overraskende, siden mange har antatt at de først kommer med senere båter.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Zara

Sitat fra: lars667 på søndag 29. november 2020, klokken 11:47
Jeg viste til den tyske tråden. Det så ut som om det var en LR som hadde de nye lyktene, men leser en lenger nedover i kommentarfeltet så var det de gamle lyktene likevel. 827-en, med bekreftede nye lykter, var performance. Og de sier jo alle kommer med nye lykter. At de kom på Triton ace er nok litt overraskende, siden mange har antatt at de først kommer med senere båter.

Ah, så at det var en LR med nye lykter var "fake news" da? Litt nedtur for mange, men fortsatt spennende!

marcob

Jeg venter på en Long Range selv og skal være superhappy bare den har lykter. Jeg antar de gamle er mer en gode nok...

Zara

Sitat fra: marcob på søndag 29. november 2020, klokken 12:04
Jeg venter på en Long Range selv og skal være superhappy bare den har lykter. Jeg antar de gamle er mer en gode nok...

Ja, det tror jeg også. Men ville nå helst hatt de nyeste da, siden de er her allerede...

Forstår godt at de som er opptatt av andrehåndsverdien ser det som en ulempe dersom de får en bil med "gamle" lykter.

Regen

TM3 2021 LR hvit (solgt)

marcob

Sitat fra: Zara på søndag 29. november 2020, klokken 12:25

Ja, det tror jeg også. Men ville nå helst hatt de nyeste da, siden de er her allerede...

Forstår godt at de som er opptatt av andrehåndsverdien ser det som en ulempe dersom de får en bil med "gamle" lykter.

Tror det har akademisk interesse for en ekstremt liten del av mulige bilkjøpere.

Zara

Sitat fra: marcob på søndag 29. november 2020, klokken 13:17
Sitat fra: Zara på søndag 29. november 2020, klokken 12:25

Tror det har akademisk interesse for en ekstremt liten del av mulige bilkjøpere.

Til en viss grad økonomisk interesse også tror jeg, med tanke på et eventuelt videresalg.

Vet ikke hvor stor andel av kjøperne det gjelder, men det er iallfall 297 Model 3 til salgs på FINN akkurat nå.
Sett i lys av hvor kort tid som har gått siden de ble lansert er det jo en del.

apehest

Jeg tenker at det å være ekstremt opptatt av restverdi fungerer ganske dårlig i bilmarkedet i disse tider.
På den ene siden ser vi en voldsomt rask utvikling på elbiler, og man risikerer å sitte med et utrangert produkt på relativt kort tid. I tillegg er det mye usikkerhet rundt avgifter de neste årene.

På den andre siden har vi fossilbilene, med enda større usikkerhet knyttet til avgifter.

Slik jeg ser det er det sannsynlig at et overtall av de som kjøper fabrikkny fossilbil fra og med i år, gjør det for siste gang. Det sammen med det jeg mener er sannsynlige avgiftsøkninger på fossilbiler, bomstasjoner, årsavgift og drivstoff gjør at det tryggeste er å kjøpe en elbil, gitt at jeg planlegger for at teslaen etter hvert blir en bil nummer to som vi beholder helt til den er klar for skroten.

Zara

Sitat fra: apehest på søndag 29. november 2020, klokken 14:06
Jeg tenker at det å være ekstremt opptatt av restverdi fungerer ganske dårlig i bilmarkedet i disse tider.
På den ene siden ser vi en voldsomt rask utvikling på elbiler, og man risikerer å sitte med et utrangert produkt på relativt kort tid. I tillegg er det mye usikkerhet rundt avgifter de neste årene.

På den andre siden har vi fossilbilene, med enda større usikkerhet knyttet til avgifter.

Slik jeg ser det er det sannsynlig at et overtall av de som kjøper fabrikkny fossilbil fra og med i år, gjør det for siste gang. Det sammen med det jeg mener er sannsynlige avgiftsøkninger på fossilbiler, bomstasjoner, årsavgift og drivstoff gjør at det tryggeste er å kjøpe en elbil, gitt at jeg planlegger for at teslaen etter hvert blir en bil nummer to som vi beholder helt til den er klar for skroten.

Ja, mange gode argumenter. Blir spennende å se utviklingen framover! Det selges iallfall flere og flere elbiler, og det vil forhåpentligvis også påvirke de mest innbitte skeptikerne og de som fnyser av elbiler, enn så lenge.

Og bilen blir jo ikke dårligere selv om det kommer nye og "bedre" elbiler. Slik min mobiltelefon ikke ble dårlig den dagen det kom en ny og "bedre" modell.

Vi ser Teslaen som en "nummer 1"-bil. I dag har vi bare en Nissan Leaf (etter at vi skrota vår gamle Audi, som ville ha kostet en formue å reparere), men den blir nok "nedranket" når nybilen kommer.

Men Leafen er like god for det, null problemer og kjempegod å kjøre. Setter meg i varm bil (med varmt ratt...) når jeg skal på jobb, og koser meg når jeg kjører avgårde.
(Veldig praktisk til handling etc. er den også forresten. Og bakseteryggen slås ned på 1 sekund. Da får jeg et "hav" av rom til store gjenstander. Hehe, måtte bare skryte litt!)

Teslaen blir "trekk-eselet" (for hengeren) og den foretrukne langturbilen.

(Også erstatter den Audien som jobb-bil for samboeren min.)

Tore Kjernmoen

Antall Tesla Model 3 til salgs er helt normalt.  Kun 1,6% av totalt antall registrert mot snitt på 1,8 bland de 24 mest solgte.
2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Zara på søndag 29. november 2020, klokken 13:56
Sitat fra: marcob på søndag 29. november 2020, klokken 13:17

Til en viss grad økonomisk interesse også tror jeg, med tanke på et eventuelt videresalg.

Vet ikke hvor stor andel av kjøperne det gjelder, men det er iallfall 297 Model 3 til salgs på FINN akkurat nå.
Sett i lys av hvor kort tid som har gått siden de ble lansert er det jo en del.

297 stk av 19159 biler på veien er drøyt 1,5%. Det er et ganske lavt tall.

Om det er de nye lyktene eller ikke kommer til å ha minimal påvirkning av verditap. Det er bare inne på forumet her dette blir en big deal, og når forskjellene er såpass små som de er, så vil de færreste bruktbilkjøpere ofre det en eneste tanke.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Zara

Sitat fra: Tore Kjernmoen på søndag 29. november 2020, klokken 15:49
Antall Tesla Model 3 til salgs er helt normalt.  Kun 1,6% av totalt antall registrert mot snitt på 1,8 bland de 24 mest solgte.

Må vel sees i relasjon til hvor gammel bilmodellen er også. Jo eldre, jo større andel biler til salgs antar jeg?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA