Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tredje seterad

Startet av Diravi, søndag 19. januar 2020, klokken 20:36

« forrige - neste »

Diravi

De beste bildene av tredje seterad så langt: https://electrek.co/2020/01/18/pictures-tesla-model-y-third-row-seats-not-large/

Man kan se glideskinner under rad 2. De er selvsagt for tilgang til tredje rad, men forhåpentligvis kan de også brukes til å trekke setene på rad 2 litt lenger frem når det er noen på tredje rad.

En annen interessant ting er at bildet bekrefter pop up-hodestøtter på rad 3.

Hvis selve sitteputen er dyp nok til at man sitter komfortabelt (det kan det se ut til) og rad 2 kan justeres litt fram, bør setene på rad 3 være helt greie for lave voksne på mellomlange turer. Takhøyden er selvsagt lavere, men andre bilder tyder også på at sitteputen er montert litt lavere enn på rad 2.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

Jeg vet ikke ass, min erfaring fra 2x 3 år med franske 7-seters MPV var ganske så dårlig mtp. komfort på 3. rad. De hadde også justerbar 2. rad, og bedre benplass enn på bildene. Men det var skikkelig kjipt å sitte der for voksne. Gikk til butikken etc, men ikke noe for mer enn 30 min av gangen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Diravi

#2
Sitat fra: daktari på søndag 19. januar 2020, klokken 23:29
Jeg vet ikke ass, min erfaring fra 2x 3 år med franske 7-seters MPV var ganske så dårlig mtp. komfort på 3. rad. De hadde også justerbar 2. rad, og bedre benplass enn på bildene. Men det var skikkelig kjipt å sitte der for voksne. Gikk til butikken etc, men ikke noe for mer enn 30 min av gangen.

Problemet med seter på 3. rad er ofte at sitteputen er veldig lav samtidig som gulvet er høyere enn på rad 2, pga hjuloppheng/aksling/bensintank som ofte sitter ca der. Håper Tesla har greid å løse det bedre; bensintanken er jo ryddet unna...  Men hvis du er over 170 ville jeg ikke forventet langturkomfort, nei.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Øyvind.h

Hmm. Jeg har reservert en 5 seter. Vurderer å legge til ekstrasetene, men fortsatt veldig usikker på om det er noe poeng. Det de viser der er etter mitt syn definitivt ikke noe for voksne. Jeg er nesten i tvil om det blir brukbart selv for ungene, som nærmer seg 10 år når Y`en eventuelt ankommer. Det blir smalt mellom hjulbuer, kort opp til taket og veldig trangt i lengderetningen. Konsekvens av bilens størrelse.

Sitat fra: Diravi på søndag 19. januar 2020, klokken 20:36
Man kan se glideskinner under rad 2. De er selvsagt for tilgang til tredje rad, men forhåpentligvis kan de også brukes til å trekke setene på rad 2 litt lenger frem når det er noen på tredje rad.
Det kan man garantert. Du ser på bildet at det ikke er noe sted å gjøre av bena på rad 3 når rad 2 er i bakerste posisjon. Rad 2 må en del fremover for at noen skal kunne sitte der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kamuflars86

Tro om model Y er stor nok for familie på 5(13åring, 8 åring og 4 åring).. Den tredje seteraden så jo ut å være i minste laget til annet en småturer...

daktari

Sitat fra: kamuflars86 på tirsdag 21. januar 2020, klokken 15:00
Tro om model Y er stor nok for familie på 5(13åring, 8 åring og 4 åring).. Den tredje seteraden så jo ut å være i minste laget til annet en småturer...
Det tror jeg nok. Bedre plass enn f.eks Octavia og sikkert ganske nærme Passat eller V70.
Men ikke kjøp Y for å bruke alle 7 setene fast, det blir nok trangeste  7-seter utenom Qashqai+2.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kamuflars86 på tirsdag 21. januar 2020, klokken 15:00
Tro om model Y er stor nok for familie på 5(13åring, 8 åring og 4 åring).. Den tredje seteraden så jo ut å være i minste laget til annet en småturer...
Jeg er 1,95, og min 13 år gamle gutt kan sitte bak meg i Model 3 (når jeg trekker førersetet litt frem). Hvis du plasserer din 13-åring bak føreren, og skyver midterste rad litt frem, og passasjersiden langt frem, og setter 4-åringen på høyre side i midterste rad i barnestolen, så kan 8-åringen sitte i ett av setene bakerst, mens bagasjen kan være på den andre siden bakerst, og bak 8-åringen. Et annet alternativ er å ha barnesetet i midten i midterste rad, og ungene på hver side. Tror det og skal gå. Da får du plass til masse bagasje. Det går i hvert fall med sittepute på Model 3 i midten, med 11- og 13-åring på sidene.
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Jeg liker denne illustrasjonen her:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Diravi

Sitat fra: batterimannen på lørdag 25. januar 2020, klokken 22:05
Jeg liker denne illustrasjonen her:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Her er sitteputen på tredje rad plassert litt for høyt og ryggen litt for langt bak i forhold til det vi kan lese av bilder som er vist så langt. Føttene på tredje rad skal også litt lenger frem og mer innunder setet på andre rad. Så det blir nok dårligere takhøyde på rad 3, men ikke så dårlig som dette.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Kartelaven

#9
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. januar 2020, klokken 12:49
Sitat fra: kamuflars86 på tirsdag 21. januar 2020, klokken 15:00
Tro om model Y er stor nok for familie på 5(13åring, 8 åring og 4 åring).. Den tredje seteraden så jo ut å være i minste laget til annet en småturer...
Jeg er 1,95, og min 13 år gamle gutt kan sitte bak meg i Model 3 (når jeg trekker førersetet litt frem). Hvis du plasserer din 13-åring bak føreren, og skyver midterste rad litt frem, og passasjersiden langt frem, og setter 4-åringen på høyre side i midterste rad i barnestolen, så kan 8-åringen sitte i ett av setene bakerst, mens bagasjen kan være på den andre siden bakerst, og bak 8-åringen. Et annet alternativ er å ha barnesetet i midten i midterste rad, og ungene på hver side. Tror det og skal gå. Da får du plass til masse bagasje. Det går i hvert fall med sittepute på Model 3 i midten, med 11- og 13-åring på sidene.

Angående dette med barnesete i midten av 2.rad med passasjerer på begge sider. Jeg har model 3 som har lik bredde som Y. Viktig at det velges et så smalt sete som mulig og selv da vil de på siden omtrent ha en arm oppi barnesetet - hvis det er snakk om tenåringer/voksne.  Bilene er ganske brede men mye av dette spises opp av bredden på dørene, både utvendig og innvending.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

kamuflars86

#10
Sitat fra: Kartelaven på mandag 27. januar 2020, klokken 10:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. januar 2020, klokken 12:49
Sitat fra: kamuflars86 på tirsdag 21. januar 2020, klokken 15:00
Tro om model Y er stor nok for familie på 5(13åring, 8 åring og 4 åring).. Den tredje seteraden så jo ut å være i minste laget til annet en småturer...
Jeg er 1,95, og min 13 år gamle gutt kan sitte bak meg i Model 3 (når jeg trekker førersetet litt frem). Hvis du plasserer din 13-åring bak føreren, og skyver midterste rad litt frem, og passasjersiden langt frem, og setter 4-åringen på høyre side i midterste rad i barnestolen, så kan 8-åringen sitte i ett av setene bakerst, mens bagasjen kan være på den andre siden bakerst, og bak 8-åringen. Et annet alternativ er å ha barnesetet i midten i midterste rad, og ungene på hver side. Tror det og skal gå. Da får du plass til masse bagasje. Det går i hvert fall med sittepute på Model 3 i midten, med 11- og 13-åring på sidene.

Angående dette med barnesete i midten av 2.rad med passasjerer på begge sider. Jeg har model 3 som har lik bredde som Y. Viktig at det velges et så smalt sete som mulig og selv da vil de på siden omtrent ha en arm oppi barnesetet - hvis det er snakk om tenåringer/voksne.  Bilene er ganske brede men mye av dette spises opp av bredden på dørene, både utvendig og innvending.

Vi er små folk i fra finnmark, så høyde er ikke problem. Er 3 barn som skal sitte i baksetetet, tenkte midterste rad da jeg ser for meg det er kronglat å bruke bakerste rad på daglig basis. Mtp at 8åringen og 4 åringer har breie bilstoler (besafe izi up x2) så er erfaringen at 13åring harmeget lite plass (hvertfall når vi prøvekjørte  M3), så det er som du sier, mye mulig å få dette komfortabelt for barna hvis en finner smale seter..

pendleren88

Hvorfor har de fjernet muligheten for å reservere bil med 7 seter?

Skulle gjerne reservert bil, men får det ikke til siden dette alternativet er borte...
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

lirekassa

Sitat fra: pendleren88 på tirsdag 25. februar 2020, klokken 18:49
Hvorfor har de fjernet muligheten for å reservere bil med 7 seter?

Skulle gjerne reservert bil, men får det ikke til siden dette alternativet er borte...

Kommer først senere.

batterimannen

#13
Produksjon av 7-seter Model Y starter om en måned. Utlevering i desember. Da er det ikke lenge til vi får fasit på 3 seterad.

https://electrek.co/2020/10/14/tesla-starting-production-7-seater-model-y-electric-suv-third-row/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Thalgar

Interessante nye bilete av tredje rad på Model Y:

https://youtu.be/1bV99C64e8w?t=337

Ser overraskande bra ut, så er spørsmålet korleis det fungerer i praksis...
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA