Noen her inne?

Startet av BE, man 12. mar 2012, kl. 15:49

« forrige - neste »

Rio

For øvrig:

Forvirringen rundt regelverket kommer nok delvis fra Frankrike, hvor det tidligere var slik at de som skulle PÅ rundkjøringen hadde forkjørsrett, og de som var på den hadde vikeplikt (!).

Ettersom dette ikke funket overveldende godt (rundkjøringene ble jo fulle!) så endret de til slutt reglene slik at de var på linje med resten av Europa.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på tir 27. mar 2012, kl. 19:01
For øvrig:

Forvirringen rundt regelverket kommer nok delvis fra Frankrike, hvor det tidligere var slik at de som skulle PÅ rundkjøringen hadde forkjørsrett, og de som var på den hadde vikeplikt (!).

Ettersom dette ikke funket overveldende godt (rundkjøringene ble jo fulle!) så endret de til slutt reglene slik at de var på linje med resten av Europa.
Den gangen jeg tok sertifikat var det slik i Norge, ingen skilt og høyereregel gjalt, altså de som var i rundkjøringen hadde vikeplikt for de som skulle inn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

SitatReglene for burk av blinklys er også endret, tidligere skulle en bare bruke blink ut av rundkjøringen, nå skal en dersom en ikke skal ut i første avkjøring, blinke til venstre helt til en skal blinke til høyre for å kjøre ut.

Her er det vel heller ingen spesielle regler, man blinker ved feltskifte (ut av rundkjøringen). Noen ganger kan det også være hensiktsmessig å blinke inn i tillegg. Spesielt i små rundkjøringer. Dette faller inn under det å tydelig gi tegn om hvor man skal.

Edit: Og her kommer fasiten - sakset fra linken til Elmo:
SitatBruk av blinklys
Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

Griffel

#33
Det var vel heller tidligere at det var spesielle regler ved at en ikke skulle blinke inn i rundkjøringer, bare ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

Det kan godt hende. Jeg har "bare" hatt lappen i 13 år (-6mnd ;)

Griffel

#35
Der ser du, de som har sertifikat 20 år nyere enn mitt og eldre har lært noe annet i kjøreopplæringen enn det som gjelder og går nå.
Forøvrig er det en god vane å gi tegn, ment i følge trafikkreglene er det ikke alltid påbudt:

Trafikkreglene:
§ 14.2 "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

Betyr at dersom det ikke er minst en annen trafikkant som trenger veiledning, behøver en ikke å gi signal.
Man altså, siden det ikke er forbudt er det en god vane og gi signal så glemmer en det ikke i de tilfellene det er "annen trafikant".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA