Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktmarked kollaps etter model Y?

Startet av Vaduz, lørdag 18. januar 2020, klokken 17:58

« forrige - neste »

HelectriC

Sitat fra: JorgenM på søndag 12. april 2020, klokken 00:43
Solgte ENDELIG min Model S idag, etter å ha prøvd å selge siden i fjor sommer.
Dette er en 2013-modell som mister garanti på batteri og DU neste år, km.stand 128.000.

Forsåvidt fornøyd med bilen i starten, men over tid så er interiøret irriterende dårlig kvalitet sammenlignet med tidligere biler jeg har hatt.

Bilen jeg betalte 600k for i 2015 ble solgt for 220k :o Slik går det når man til slutt blir desperat nok.
Blir aldri, aldri igjen Tesla på oss :police:

Jeg tror grunn til at den var vanskelig å selge er rett og slett at en 2013 modell Tesla mangler så mye av moderne utstyr, ikke noe adaptiv cruise en gang som de fleste enda eldre biler faktisk har og som de fleste har begynt å sette pris på. Jeg solgte min 2014 i 2017 til 95% av kjøpsprisen, men den hadde da AP1. En bil som raser fryktelig i pris på bruktmarkedet er iPace. Der er jeg sjeleglad jeg solgte den før den sank som en stein. Nå får man tap på over 200k for en 1-1,5år gammel bil. Da har den tross alt moderne utstyr, men mye negativ omtale i media mtp ladehastighet, infotainment etc. Sånt spiller også inn.
ioniq 5

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på søndag 12. april 2020, klokken 00:43
Bilen jeg betalte 600k for i 2015 ble solgt for 220k :o
Billig bilhold det der da, kan ikke bli mye over 4kr/km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: JorgenM på søndag 12. april 2020, klokken 00:43
Solgte ENDELIG min Model S idag, etter å ha prøvd å selge siden i fjor sommer.
Dette er en 2013-modell som mister garanti på batteri og DU neste år, km.stand 128.000.

Forsåvidt fornøyd med bilen i starten, men over tid så er interiøret irriterende dårlig kvalitet sammenlignet med tidligere biler jeg har hatt.

Bilen jeg betalte 600k for i 2015 ble solgt for 220k :o Slik går det når man til slutt blir desperat nok.
Blir aldri, aldri igjen Tesla på oss :police:
Bilene har blitt progressivt mye bedre for hvert år. Model Y er antagelig minst like god kvalitetsmessig som tyske premium merker - i alle fall om man skal tro Sandy Monro. Du kjøpte en bil som var kvalitetsmessig ujevn og må ha visst det også i 2015. Markedet priser selvfølgelig den risikoen hardere nå som utvalget er mye større og de nyere bilene jevnere i kvaliteten. Tesla hypen er definitivt ikke den samme som da du kjøpte. I tillegg selger du midt i en økonomisk krise.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Benytt en bilformilder. Jeg prøvde å selge vår mazda cx3 privat i 2018. Holdt på i 4mnd, før jeg tok kontakt med en lokal bilformidler. Jeg hadde gått ned til 245 privat, og ba formidleren sette prisen til 275. Gikk på dagen. Jeg fikk 255 i hånden.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: JorgenM på søndag 12. april 2020, klokken 00:43
Bilen jeg betalte 600k for i 2015 ble solgt for 220k :o Slik går det når man til slutt blir desperat nok.
Blir aldri, aldri igjen Tesla på oss :police:
Spørs om du skal forvente noe mer av i-Pacen din. Dyre biler faller mye i verdi, og Jaguar har i tillegg et fryktelig dårlig rykte på bruktmarkedet, dessverre. Kan jo håpe det endrer seg med i-Pace, men tror ikke jeg setter penger på det.

Øyvind.h

Jeg solgte min S85 fra 2013 i 2015. Nypris 580. Salgspris 520. 30.000 i årlig tap pga god etterspørsel og stigende dollar. God timing for salg i 2015! Betydelig verre fra 2016 til 2017,og ikke ideelt fra 2017 til 2020 heller. Regner 10k i måneden ca :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Jeg antar vår X har tapt seg ca. 6000,-/mnd på 2,5 år, men hva man får vet man selvfølgelig ikke før man selger. Litt over 7k/mnd med Tesla sin innbyttepris.

Newbee

Sitat fra: JorgenM på søndag 12. april 2020, klokken 00:43
Solgte ENDELIG min Model S idag, etter å ha prøvd å selge siden i fjor sommer.
Dette er en 2013-modell som mister garanti på batteri og DU neste år, km.stand 128.000.

Forsåvidt fornøyd med bilen i starten, men over tid så er interiøret irriterende dårlig kvalitet sammenlignet med tidligere biler jeg har hatt.

Bilen jeg betalte 600k for i 2015 ble solgt for 220k :o Slik går det når man til slutt blir desperat nok.
Blir aldri, aldri igjen Tesla på oss :police:

600k for en 2013-modell i 2015 hørtes ut som overpris. Var det en fullspekket P85+?
Uansett synd med verditapet.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Muffinman

Det var overpriser når nybilprisene skjøt i været en periode. Så kom det en korreksjon.

Cowboystrekk

Kan virkelig anbefale nettbil.no for de som sliter med å selge. Interessa for vår 2013 S60 var overraskende bra, masse bud, null ansvar etterpå, fikk 240k for den :) I verste fall kan man droppe salget om prisen blir lav uten noen forpliktelser.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Klykken

Enhver bilformidler gjør at folk blir mer interesserte. Annoserte vår Mazda CX3 for 245k i 2018. Ingen som bet på etter flere måneder. Ba den lokale bilformidleren hos oss legge ut, men til høyere pris. Gikk for 275 samme dag som den ble lagt ut.

Skal man selv gjøre "kupp", så kjøp av privatpersoner.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stikkkontakt

Sitat fra: gr på søndag 12. april 2020, klokken 13:13
Sitat fra: JorgenM på søndag 12. april 2020, klokken 00:43
Bilen jeg betalte 600k for i 2015 ble solgt for 220k :o Slik går det når man til slutt blir desperat nok.
Blir aldri, aldri igjen Tesla på oss :police:
Spørs om du skal forvente noe mer av i-Pacen din. Dyre biler faller mye i verdi, og Jaguar har i tillegg et fryktelig dårlig rykte på bruktmarkedet, dessverre. Kan jo håpe det endrer seg med i-Pace, men tror ikke jeg setter penger på det.

Det snakkes om en prisøkning på 100.000 kr på I-Pace,så det kan jo hjelpe.

HelectriC

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 20. april 2020, klokken 10:37
Sitat fra: gr på søndag 12. april 2020, klokken 13:13
Sitat fra: JorgenM på søndag 12. april 2020, klokken 00:43
Bilen jeg betalte 600k for i 2015 ble solgt for 220k :o Slik går det når man til slutt blir desperat nok.
Blir aldri, aldri igjen Tesla på oss :police:
Spørs om du skal forvente noe mer av i-Pacen din. Dyre biler faller mye i verdi, og Jaguar har i tillegg et fryktelig dårlig rykte på bruktmarkedet, dessverre. Kan jo håpe det endrer seg med i-Pace, men tror ikke jeg setter penger på det.

Det snakkes om en prisøkning på 100.000 kr på I-Pace,så det kan jo hjelpe.

Forhandlerne sliter vel med å selge til pris idag til tross for kraftige rabatter, så blir nok ikke mange solgte om det legges 100k opp på en allerede for høy pris.
ioniq 5

turfsurf

Nei, I-Pace og etron-55 er begge biler som allerede er stivt priset. Godt utstyrt så ender man på over 800k, øker de til nærmer millionen blir de nok tungsolgt. Så jo hva som skjedde med TMS og TMX når billigste variant plutselig kostet 900k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

De kan neppe ha for store prisavvik mellom markedene. Blir bare surr med parallell import.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA