Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekalt for bytte av kjøleveske på el-motor.

Startet av Pneg, lørdag 18. januar 2020, klokken 17:40

« forrige - neste »

Pneg

Sitat fra: Carkub på lørdag 18. januar 2020, klokken 23:24
Lyden ble helt borte! (Fortsatt summing fra fremre motor, men det er jo «by design».)

Ikke lagt merke til vibrasjoner. Lyden var mest fremtredende i 20-25 km ved svakt pådrag (rundkjøringer og kryss), men hørtes også spesielt i baksetet i høyere hastigheter (40-80).

Jeg har også registrert noe lyd. Av og til har jeg nok stusset på om det skulle være slik. Om motor lyd øker gradvis er det ikke lett og fange det opp. Er spent på og høre hvordan det blir med ny motor.

Noen som vet om bytte av motor er en stor og komplisert jobb? Sikkert ikke noe problem men er litt bekymret for at dette er jobber som verkstedet ikke har allt for mye trening på.. og det kan bli problemer senere.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

OhmPaPa

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 19. januar 2020, klokken 09:20
Hm, begynner i likne litt på en serie Model S som måtte bytte driveunit opptil flere ganger.

Ikke si de til Tesla gjengen... :)

Skakke sladre - men følger med på Audi sine elbiler på vegne av en travel kompis som vurderer e-Tron når hans A4 skal byttes ut etterhvert.

Syns vel at det er litt mere overraskende med slike feil fra erfarne Audi enn en bil-newbie som Tesla var da Model S kom. Men men. Det blir nok fikset på.  :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 19. januar 2020, klokken 13:54
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 19. januar 2020, klokken 09:20
Hm, begynner i likne litt på en serie Model S som måtte bytte driveunit opptil flere ganger.

Ikke si de til Tesla gjengen... :)

Skakke sladre - men følger med på Audi sine elbiler på vegne av en travel kompis som vurderer e-Tron når hans A4 skal byttes ut etterhvert.

Syns vel at det er litt mere overraskende med slike feil fra erfarne Audi enn en bil-newbie som Tesla var da Model S kom. Men men. Det blir nok fikset på.  :)

Signing out....
Tesla Model Y                         2021-

Pneg

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 19. januar 2020, klokken 09:20
Hm, begynner i likne litt på en serie Model S som måtte bytte driveunit opptil flere ganger.

Ikke si de til Tesla gjengen... :)

Tror nok Audi har færre mandags biler enn hva Tesla har slitt med, men er redd jeg har kjøpt en av de. Den har nå vært inne 3 ganger hvor den til sammen har stått snart 2 måneder på verksted.
Hentet den i dag etter bytte av bakre motor hvor jeg fikk beskjed om at den måtte inn enda en tur senere for tetting av vannlekkasjen i bakluka...

Ikke imponert over kundebehandlingen jeg har fått, jeg har i alt for stor grad måtte argumentere meg frem til akseptable løsninger. Ikke greit at de uten videre tar som en selvfølge at Q3 eller en T-rock gjør samme jobben for en familie på 5..

Kom siste gangen jeg skulle levere bilen kvart på 7. Ser han på service er på plass, jeg spør om jeg får levere bil, men nei.. helt uaktuellt. «åpner kl 0700» er beskjeden jeg får.. hvor jeg venter til 0700, får lånebilen. totalt ned iset. 10 min med skraping. Men bedre enn forrige gang hvor lånebilen var nesten tom for drivstoff når jeg fikk den.

Mulig jeg er kravstor men skulle bare så inderlig hatt en bil som ikke var full av feil.. Så hadde vi sist helg sluppet en biltur på fjellet med 4 voksne i en trang WV T-rock så undermotorisert at den er en fare i trafikken. Merket jeg ble sur...

Mye Møller Hvam kunne gjort bedre i mitt tilfelle. Eller kanskje jeg bare har hatt uflaks?? Dette nybilkjøpet har i hvert fall tatt allt for mye av min og min arbeidsgivers tid. Og all nybil glede..

Det verste er vel kanskje at jeg ikke lengere har troen på kvaliteten i denne mandags bilen jeg har vert uheldig og fått..

MEN 100% perfekt kjøre nytelse når ting er i orden. Det skal Audi ha. Heldige er dere som har fått bil som fungerer :)
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Carkub

Det store spørsmålet er jo om bakre motor har en designfeil (som potensielt kan bli problem på alle biler) eller om det er en produksjonsfeil kun på et fåtall biler, inkludert de som har fått skiftet motor. Det er vel kun tiden som vil gi oss svar på det..

Audi sentralt var svært interessert å få min defekte motor, så møller lokalt måtte pent finne seg i å jobbe overtid for å gjennomføre byttet og få sendt motoren med ekspressfrakt på fly til fabrikken.

Jeg føler med trådstarter, jeg har hatt bilen inne 10 ganger så langt og skal inn igjen neste uke. Et av argumentene med å skifte fra 20 år gammel A4 var jo færre verkstedbesøk - det har ikke slått til så langt.

Jeg har forøvrig også hatt mye forskjellige låne/leiebiler - e-tron, a3, Passat, octavia etc. Stort sett ikke hatt bilen inne over helg, så det har egentlig gått greit.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

daktari

Nærmer seg vel omlevering for dere snart? Summen av antall feil, spesielt de som ikke blir løst, kan utgjøre en "vesentlig mangel".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carkub

Sitat fra: daktari på mandag 20. januar 2020, klokken 20:15
Nærmer seg vel omlevering for dere snart? Summen av antall feil, spesielt de som ikke blir løst, kan utgjøre en "vesentlig mangel".
Bilen har heldigvis fungert veldig bra og vi har aldri hatt problemer "underveis". Nå har jo appen også satt rekord i å fungere sammenhengende flere uker, håper det fortsetter. Bilen er solid, med unntak av små irritasjoner over enkelte områder i sw som bærer preg av å være designet med tradisjonell "forbrennings-logikk" og av ingeniører uten tilstrekkelig brukertesting (aktivering og planlegging av klima og lading som eksempler).

For å modifisere litt, dette er hva bilen har vært inne for:

  • 3 ganger for skifte av bakre motor/drivlinje - en gang initiell testing, deretter grundig testing over flere dager før 1 dag for selve byttet.
  • Skifte av setetrekk med produksjonsfeil
  • Skifte av hendel (bestillingsdel) på sete som brakk ved skifte av setetrekk  :laugh:
  • Ettermontering av hengerfeste
  • Tilbakekalling ifm plombering av kjølevæske etc, samt justering av spylervæskebruk på frontsensor
  • Tilbakekalling ifm potensiell lekkasje via ladeluke til batteri
  • Bytte av dørdeksel med "panel gap" etter at selger insisterte da jeg omtalte panelet å ha "Tesla-kvalitet"
Neste uke: Justering av dørhåndtak som blir "stående ute" og bakrutevarmer som har sluttet å fungere.

Møller har egentlig stilt bra opp synes jeg, med unntak av problemer jeg (og flere andre) har knyttet til støy i elektriske apparater (induksjonstopp, micro, TV etc.) i huset ved lading. (kun ved lading av e-tron, Tesla, kia etc. går uten problemer).
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

tromsø

Støy i elektriske apparater ved lading, det var nytt for meg og ikke bra. Kan du fortelle mer om det, hva skjer? Uansett hvis du lader på lav eller høy effekt?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på mandag 20. januar 2020, klokken 20:15
Nærmer seg vel omlevering for dere snart? Summen av antall feil, spesielt de som ikke blir løst, kan utgjøre en "vesentlig mangel".

Og, om ikke annet, så har man vel krav på å få dekket ekstra utgifter ved fossil låne bil som bom, ekstra drivstoff utgifter mm. Selvfølgelig litt avhengig av hvor lang låner periode...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kåre Knatten

Støy i induksjonstopp samtidig med lading av E-tron, er en intens during som er uavhengig av høy/lav effekt eller 1-fase 230v/3-fase 400V. Jeg har begge typer.

Carkub

#25
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 21. januar 2020, klokken 06:36

Og, om ikke annet, så har man vel krav på å få dekket ekstra utgifter ved fossil låne bil som bom, ekstra drivstoff utgifter mm. Selvfølgelig litt avhengig av hvor lang låner periode...
Har spurt om å få bensin og bom kompensert, men det var ikke aktuelt. Har ikke vært kranglete på det da det ikke er snakk om så mange 100-lapper, men enig med deg i prinsippet.
Uansett verre med tapt fri- og arbeidstid og ulempene med mindre egnet låne/leiebil.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Carkub

#26
Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 21. januar 2020, klokken 10:14
Støy i induksjonstopp samtidig med lading av E-tron, er en intens during som er uavhengig av høy/lav effekt eller 1-fase 230v/3-fase 400V. Jeg har begge typer.
Samme her, i tillegg får vi irriterende lyd fra TVen (uavhengig om den er av eller på, bare den er koblet til strøm). Så irriterende å være på kjøkkenet eller stua om bilen lader..

Og for å understreke, vi har prøvd å lade flere andre elbiler, og ingen andre gir støy så langt (Kia e-Niro, Tesla model S, BMW i3, Mercedes B)

Det er et problem for mange, uvisst hvor stort omfanget er da det er litt avhengig av hva slags elektrisk utstyr man har i huset.

Men nå er vi litt på siden av bytte av bakre motor, bør kanskje starte egen tråd.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Hårek

Tror denne støyen kommer fra ringkjernetransformatorer. De er veldig følsomme for DC-komponenter på nettspenningen. Det låter ikke pent, men er ikke skadelig.
Dette er et ganske kjent problem i HiFi kretser, det er mange forsterkere med store ringkjernetrafoer.
https://www.atlhifi.com/shop/bare-pcb/pcb-for-dc-trap-blocker-filter-for-toroidal-transformers-toroids/

Merk at "DC-komponenter" ikke har noe med likestrøm fra batteriet å gjøre. Laderen utgjør en kompleks belastning av nettet og trekker ikke strøm symmetrisk om nullpunktet for vekselspenningen. Det er derfor man har B-type vern.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Carkub

#28
Sitat fra: Hårek på tirsdag 21. januar 2020, klokken 11:17
Tror denne støyen kommer fra ringkjernetransformatorer. De er veldig følsomme for DC-komponenter på nettspenningen. Det låter ikke pent, men er ikke skadelig.
Dette er et ganske kjent problem i HiFi kretser, det er mange forsterkere med store ringkjernetrafoer.
https://www.atlhifi.com/shop/bare-pcb/pcb-for-dc-trap-blocker-filter-for-toroidal-transformers-toroids/

Merk at "DC-komponenter" ikke har noe med likestrøm fra batteriet å gjøre. Laderen utgjør en kompleks belastning av nettet og trekker ikke strøm symmetrisk om nullpunktet for vekselspenningen. Det er derfor man har B-type vern.
Takk for nyttig info. Bra det ikke er skadelig for utstyret, bare husfreden! Fruen hadde to krav før overgang til elbil:

  • Det skal ikke bli noe tull eller problemer med lading hjemme
  • Det skal være mulig å skru på varme med mobilen så man aldri trenger isskrape
Det har gått dårlig så langt, men nå har appen faktisk blitt mer stabil og forhåpentligvis kan støyen fikses med filter av noe slag.
Har du noen erfaringer med slike filtre? Jeg har spurt elektriker, men de vil ikke installere noe de ikke vet om vil gi effekt eller ikke.

Det som er synd er at Audi har valgt en løsning for e-tron som skaper mye mer problemer enn det som er tilfelle for andre elbiler (kanskje med unntak av Zoe).
Møller er lite på ballen på dette, men det har nok naturlig årsak i at de prioriterer mer «akutte» problemer som motor, nightvision, lekkende takluker, ettermontering hengerfeste etc - samt å selge og utlevere nye biler.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Hårek

Sitat fra: Carkub på tirsdag 21. januar 2020, klokken 13:59
Har du noen erfaringer med slike filtre? Jeg har spurt elektriker, men de vil ikke installere noe de ikke vet om vil gi effekt eller ikke.
Har en kamerat som var plaget med støy fra forsterkere. Han kjøpte to filtre fra Danmark, og de fungerte bra.
Men slike filtre er tilpasset belastningen. En platetopp trekker vesentlig mye mer strøm enn en forsterker, tror ikke det lar seg gjøre med noe filter.
Har induksjonstopp selv. Men lader kun på natten, så har ikke engasjert meg i problemet.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA