Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. februar 2020, klokken 13:17
Sitat fra: DeepFu på mandag 10. februar 2020, klokken 12:38
Men må andre produsenter egentlig kjøpe seg inn? Det som er nødvendig er protokoll for "handshake" mellom bil/lader og direkte fakturering. Og den protokollen har jo allerede Tesla utviklet. Hvor vanskelig kan det egentlig være å gjøre den allment tilgjengelig for alle bilprodusenter som ønsker det? 
Uhm, Tesla SuC layer 0 er ikke kompatibelt med CCS. SuC bruker CAN Bus og CCS bruker HomePlug GP. Dvs at de andre produsentene fysisk vil måtte modifisere bilene sine.
Det blir helt gresk for meg. Min bil kan da vitterlig lade på både SuC og andre CCS-ladere. Og uansett, hvis Tesla sier; "Vi åpner for alle som ønsker det kan knytte seg opp mot vårt ladenettverk. Dette er det bilen trenger av software og hardware." Hva kan problemet da være??
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Magnus Hansen

Sitat fra: DeepFu på mandag 10. februar 2020, klokken 12:38
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. februar 2020, klokken 11:26
Egentlig burde jo jeg som Tesla Model 3 sjåfør applaudere Ionity sin model som effektivt fjerner all kø. Dermed vil jeg i tillegg til å ha et rimelig superladernettverk ha et nødladingsnettverk i Ionity som kan brukes i ytterste nød.

Nå synes jeg ikke dette er en god ting selv om det kan være til min fordel sett ut fra helhetsperspektivet.

På samme måte burde Tesla også åpne sitt nettverk for andre, men det krever mye endringer av standard og dessverre har resten av produsentene ventet så lenge at det blir dyrt å kjøpe seg inn. Det er ikke småsummer Tesla har brukt på nettverket sitt! Sånn som Ionity har lagt strategien nå så øker jo bare verdien av superladernettverket til Tesla, ironisk nok.
Men må andre produsenter egentlig kjøpe seg inn? Det som er nødvendig er protokoll for "handshake" mellom bil/lader og direkte fakturering. Og den protokollen har jo allerede Tesla utviklet. Hvor vanskelig kan det egentlig være å gjøre den allment tilgjengelig for alle bilprodusenter som ønsker det? 
Det er kanskje på tide at Tesla skiller ut ladenettverket som eget selskap, slik at det i større grad kan gjøres strategiske valg basert på vekst og lønnsomhet. Tesla SuC er nå i en unik situasjon til virkelig å sette standarden for enkel og effektiv lading når Ionity egentlig kapitulerte.

Men hvorfor skulle Tesla skille lading ut i eget selskap? For å tjene penger på lading? Da gjør de jo akkurat samme feil som de tradisjonelle bilprodusentene har gjort med Ionity. Nemlig lete etter et nytt sted å tjene penger i stedet for å skjønne at enkel og rimelig lading selger biler. Da er det faktisk bedre å ta litt mer betalt for bilene.

Rollep

Sitat fra: gr på mandag 10. februar 2020, klokken 08:10Hvorfor regner du abonnementspris for Taycan, og ikke for e-Golf? Enten må du bruke abonnementspris for begge, eller ordinærpris for begge?
Fordi jeg regner utfra dagens situasjon.

1) Taycan har abonnement i 3 år

2) Så vidt jeg vet finnes det ingen e-Golf med abonnement og det kommer neppe å finnes mange i fremtiden heller, selv når VW begynner å tilby abonnement. Jeg skulle ihvertfall aldri tatt opp abonnement på en sakteladende bil med litet batteri. De få gangene man kjører langtur med en slik bil vil det være mye smartere å bruke de andre operatørene eller betale fullpris hos Ionity en sjelden gang hvis det skulle bli nødvendig.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

OhmPaPa

Sitat fra: DeepFu på mandag 10. februar 2020, klokken 12:38
Men må andre produsenter egentlig kjøpe seg inn?

Ja. Tesla har brukt en formue på ladenettet sitt. Og det er blitt en stor fordel som helt sikkert får noen til å velge Tesla foran andre bimerker.

Slippes andre bilmerker til blir det en ulempe for dagens Tesla-eiere som må stå mere i kø. Og en ulempe for Tesla som ikke like lett vinner over kunder som er lei ladekaos andre steder. Så disse ulempene må nye medlemmer kompansere Tesla for.

Rollep

Sitat fra: Tellus på mandag 10. februar 2020, klokken 10:46
Sitat fra: Øystein16 på mandag 10. februar 2020, klokken 09:38

Det er ikkje sikkert at ein stadig aukande andel køyrande turistar frå kontinentet vert særleg bekymra for det...

Mener du at turister fra kontinentet som besøker Norge kommer med elbil ?
Fler og fler vil komme med elbil. Tyskland har passert Norge i elbilsalg og det har vel Nederland også gjort hvis jeg ikke husker helt feil.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 10. februar 2020, klokken 15:20Ja. Tesla har brukt en formue på ladenettet sitt. Og det er blitt en stor fordel som helt sikkert får noen til å velge Tesla foran andre bimerker.

Slippes andre bilmerker til blir det en ulempe for dagens Tesla-eiere som må stå mere i kø. Og en ulempe for Tesla som ikke like lett vinner over kunder som er lei ladekaos andre steder. Så disse ulempene må nye medlemmer kompansere Tesla for.
Kundene kunne kanskje kompansert Tesla direkte. Altså 1,7 kr/kWh for Teslaer, og f.eks 6 kr/kWh for ikke-Teslaer. Da er man billigere enn Ionity, samtidig som man får inn greit med penger.

En av utfordringene her vil være regelverkene. I Tyskland er det blant annet krav om at prisingen ikke skal være diskriminerende. Så modellen Ionity har med medlemskap er mer gjennomførbar. Kunne hatt 10 års inkludert medlemskap for Teslaer, mens ikke-Teslaer trenger et medlemskap til f.eks 4000 kr/år for å kunne lade med 1,7 kr/kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rollep

Sitat fra: Tellus på mandag 10. februar 2020, klokken 08:39
Har forståelse for at en ladetilbyder ønsker å sette den prisen som optimaliserer inntjeningen, men jeg kan bare ikke begripe at den prisenmodellen de nå har valgt vil oppnå dette. For de aller aller fleste blir lading på Ionity nå veldig mye dyrere enn alternativene. For at et abonnement skal være lønmnsomt må man tross alt hurtiglade ganske mye. De færreste av oss gjør det. Med et pennestrøk gjør Ionity det økonomisk lite attraktivt å benytte deres stasjoner. Bruken vil opplagt reduseres drastisk.
Den nye prismodellen er rimelig sikkert ikke innført for å optimalisere inntjeningen ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: gr på mandag 10. februar 2020, klokken 08:10Mulig det bare er meg, men får et inntrykk av at du forsøker å plassere Porsche-eiere i en klasse over alle andre - i en tid der omtrent alle som vil kan kjøpe seg en Porsche? :o
Overhode ikke, det jeg er ute etter er å ha best mulige forhold når jeg er ute på langturer. Det får jeg ikke hvis Ionity skulle finne på å bruke samme prismodell som de andre operatørene.

Ellers er det jo fint at alle som vil kan kjøpe seg en Porsche. Slik har det imidlertid alltid vært, med unntak for spesial modellene da.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

eivhelle

Sitat fra: Rollep på mandag 10. februar 2020, klokken 15:12
Sitat fra: gr på mandag 10. februar 2020, klokken 08:10Hvorfor regner du abonnementspris for Taycan, og ikke for e-Golf? Enten må du bruke abonnementspris for begge, eller ordinærpris for begge?
Fordi jeg regner utfra dagens situasjon.

1) Taycan har abonnement i 3 år

2) Så vidt jeg vet finnes det ingen e-Golf med abonnement og det kommer neppe å finnes mange i fremtiden heller, selv når VW begynner å tilby abonnement. Jeg skulle ihvertfall aldri tatt opp abonnement på en sakteladende bil med litet batteri. De få gangene man kjører langtur med en slik bil vil det være mye smartere å bruke de andre operatørene eller betale fullpris hos Ionity en sjelden gang hvis det skulle bli nødvendig.

Det er faktisk mye mer lønnsomt å bruke Ionity med abonnement om en har e-golf. Snitthastigheten er gjerne rundt 36 kW for e-golf og da er det faktisk ikke spesielt billig å bruke fortum eller grønn kontakt. Lader du 150kWh pr. måned i snitt vil faktisk ionity gi billigere lading enn alle andre for en e-golf om en har abonnement.

Da koster det 50 øre/kWh ekstra å benytte Grønn Kontakt/BKK/Fortum, og 3 øre ekstra for 50kW lading hos Circle K.

Operatørene som har minuttpris flår de som kjører biler som ikke kan lade med høy effekt. Ramler du under 20kW er faktisk drop in hos Ionity billigere enn å lade hos Fortum.

Mens jeg fortsatt venter på å få levert min etron 50, er det e-golfen som benyttes på langturer. Og min klare favoritt er derfor Circle K siden jeg ikke har noe abonnement hos Ionity pr. i dag.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på mandag 10. februar 2020, klokken 13:40
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. februar 2020, klokken 13:17

Det blir helt gresk for meg. Min bil kan da vitterlig lade på både SuC og andre CCS-ladere. Og uansett, hvis Tesla sier; "Vi åpner for alle som ønsker det kan knytte seg opp mot vårt ladenettverk. Dette er det bilen trenger av software og hardware." Hva kan problemet da være??
Tesla sine biler (TM3 eller X/S med adapter) støtter begge standarder. Andre CCS biler støtter ikke Tesla SuC, selv om pluggen passer. Det er det elektriske som ikke vil funke. Canbus og HomPlug GP er ikke kompatible og vil kreve fysiske endringer.

Uansett er nok stoltheten for stor blant de tyske til å danse etter Teslas pipe. SuC nettverket vil nok fortsette å leve som det er til det har utspilt sin rolle, dvs ladenettverk og tilgjengelighet er ikke ett problem lengre, evt om byråkratene i Brüssel greier å forby det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. februar 2020, klokken 15:31

En av utfordringene her vil være regelverkene. I Tyskland er det blant annet krav om at prisingen ikke skal være diskriminerende. Så modellen Ionity har med medlemskap er mer gjennomførbar.
Hvordan kan prisingen til Ionity ikke være diskriminerende når ikke alle kan kjøpe seg abonnement (uten å kjøpe en tysk bil først)?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

#311
Sitat fra: Rollep på mandag 10. februar 2020, klokken 15:53
Sitat fra: gr på mandag 10. februar 2020, klokken 08:10Mulig det bare er meg, men får et inntrykk av at du forsøker å plassere Porsche-eiere i en klasse over alle andre - i en tid der omtrent alle som vil kan kjøpe seg en Porsche? :o
Overhode ikke, det jeg er ute etter er å ha best mulige forhold når jeg er ute på langturer. Det får jeg ikke hvis Ionity skulle finne på å bruke samme prismodell som de andre operatørene.

Ellers er det jo fint at alle som vil kan kjøpe seg en Porsche. Slik har det imidlertid alltid vært, med unntak for spesial modellene da.

Klart Ionity må prise seg slik at det passer deg og andre Taycan-eire best...

/Irony off
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mariowing

Mye fokus på norske forhold her. Fastned er et nederlandsk selskap som har eksistert lenge og nå også ekspanderer til Tyskland. De har til og med lading uten bruk av brikke men kun via identifikasjon i CCS protokollen. De tar €0.59 per kilowatt på dropin. Jeg antar siden de har holdt på såpass lenge at det er en pris de kan leve av. Det setter Ionity sitt griske prisnivå på €0.79 i et enda underligere lys etter min mening
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. februar 2020, klokken 17:04Hvordan kan prisingen til Ionity ikke være diskriminerende når ikke alle kan kjøpe seg abonnement (uten å kjøpe en tysk bil først)?
Har skjønt det slik at alle bilprodusenter og ladeoperatører kan inngå avtale med Ionity for medlemskapsavtaler. Det er trolig tilstrekkelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rollep

Sitat fra: mariowing på mandag 10. februar 2020, klokken 23:20
Mye fokus på norske forhold her. Fastned er et nederlandsk selskap som har eksistert lenge og nå også ekspanderer til Tyskland. De har til og med lading uten bruk av brikke men kun via identifikasjon i CCS protokollen. De tar €0.59 per kilowatt på dropin. Jeg antar siden de har holdt på såpass lenge at det er en pris de kan leve av. Det setter Ionity sitt griske prisnivå på €0.79 i et enda underligere lys etter min mening
Merkelig at det fremdeles finnes folk som tror at Ionity sin nye prismodell har noe som helst med inntjening eller griskhet å gjøre :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA