Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: goggo på mandag 03. februar 2020, klokken 09:39
Jeg er faktisk helt oppriktig når jeg sier at jeg tror at Ionity ikke ønsker å ha kunder,
Skjønner hvorfor du sier det og en kan virkelig begynne å lure, er dette bare bilprodusentene som står bak som prøver å lage bevis for å det ikke er etterspørsel etter produktet?

Det Ionity gjør er hvertfall å lage en løsning som prioriterer kun egne biler. Egentlig diskriminerer de alle som ikke har Audi akkurat nå..........

Joltus

Ja, de ønsker vel ikke primært å selge strøm, men dyre biler.

Litt som tesla har gjort i mange år dette. Selger strøm kun til seg selv. Forskjellen er at er man desperat kan man alltids få blø noen kroner til ionity selv om man ikke har bilene som leveres av produsentene bak ionity....

Sånn sett er de vel vesentlig rundere i kantene enn tesla noen gang har vært med sine sc 🤷‍♂️

evtronDK

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 13:46
Sitat fra: goggo på mandag 03. februar 2020, klokken 09:39
Jeg er faktisk helt oppriktig når jeg sier at jeg tror at Ionity ikke ønsker å ha kunder,
Skjønner hvorfor du sier det og en kan virkelig begynne å lure, er dette bare bilprodusentene som står bak som prøver å lage bevis for å det ikke er etterspørsel etter produktet?

Det Ionity gjør er hvertfall å lage en løsning som prioriterer kun egne biler. Egentlig diskriminerer de alle som ikke har Audi akkurat nå..........

Det er vel ikke kun Audi....

Mercedes er klar med deres aftale der dækker Ionity til €0,29/kWh
https://insideevs.com/news/394015/mercedes-me-charge-300000-charging-points/

og

BMW har ChargeNow der ligger også på €0,29/kWh (dog ikke klar endnu i Norden - men i Tyskland er Ionity med)
https://chargenow.com/web/chargenow-global
https://chargenow.com/web/chargenow-de
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Vollis47

Sitat fra: Joltus på mandag 03. februar 2020, klokken 15:40
Ja, de ønsker vel ikke primært å selge strøm, men dyre biler.

Litt som tesla har gjort i mange år dette. Selger strøm kun til seg selv. Forskjellen er at er man desperat kan man alltids få blø noen kroner til ionity selv om man ikke har bilene som leveres av produsentene bak ionity....

Sånn sett er de vel vesentlig rundere i kantene enn tesla noen gang har vært med sine sc 🤷‍♂️

Du kan ikke sammenlikne dette med Teslas ordning. Eierne bak Ionity har ikke så veldig stor interesse av å selge elbiler på bekostning av elbilene. Tesla derimot, har laget en ladeinfrastruktur for å fremme salget av elbiler, ved å gjøre det lettere å være elbilist.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

evtronDK

Sitat fra: HVolland på mandag 03. februar 2020, klokken 18:17
Sitat fra: Joltus på mandag 03. februar 2020, klokken 15:40
Ja, de ønsker vel ikke primært å selge strøm, men dyre biler.

Litt som tesla har gjort i mange år dette. Selger strøm kun til seg selv. Forskjellen er at er man desperat kan man alltids få blø noen kroner til ionity selv om man ikke har bilene som leveres av produsentene bak ionity....

Sånn sett er de vel vesentlig rundere i kantene enn tesla noen gang har vært med sine sc 🤷‍♂️

Du kan ikke sammenlikne dette med Teslas ordning. Eierne bak Ionity har ikke så veldig stor interesse av å selge elbiler på bekostning av elbilene. Tesla derimot, har laget en ladeinfrastruktur for å fremme salget av elbiler, ved å gjøre det lettere å være elbilist.

Det er vel ikke meget anderledes for Ionity (se https://ionity.eu/en/about.html).

Hvis alle ville gøre det lettere at være elbilist, så ville alle ladenetværk være åbne for alle mod betaling.

Jeg har ikke noget imod at betale 10,- pr. kWh for at lade hos en leverandør hvor jeg ikke har abonnement, den ene eller to gange om året hvor jeg måtte have behov. At det så er gratis/billigt for mange Tesla/VAG/Ford/BMW/Mercedes ejere på deres respektive netværk har jeg ikke noget problem med. Jeg kan jo lade billigt der hvor jeg nu har mit abonnement (Clever).

Formålet med både Tesla SuC og Ionity er jo blot at gøre det muligt for ejerne af de respektive bilmærker at køre lange distancer.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

DeepFu

Sitat fra: evtronDK på mandag 03. februar 2020, klokken 19:09
Jeg har ikke noget imod at betale 10,- pr. kWh for at lade hos en leverandør hvor jeg ikke har abonnement, den ene eller to gange om året hvor jeg måtte have behov. At det så er gratis/billigt for mange Tesla/VAG/Ford/BMW/Mercedes ejere på deres respektive netværk har jeg ikke noget problem med. Jeg kan jo lade billigt der hvor jeg nu har mit abonnement (Clever).

Formålet med både Tesla SuC og Ionity er jo blot at gøre det muligt for ejerne af de respektive bilmærker at køre lange distancer.
Mulig det er en urban myte, men har hørt mange ganger at Tesla inviterte andre merker med i SuC-nettverket, men at de ikke var interessert. Uansett skjønner jeg ikke at folk synes dette er en ok måte å gjøre det på. Jeg skjønner at man ikke kan få strømmen gratis, men det må være en noenlunde fornuftig sammenheng mellom innkjøpspris og utsalgspris. Kanskje må ladeleverandørene akseptere at det er en periode nå hvor det er stoppen (mat, underholdning, what ever) de skal tjene penger på, ikke ladingen. De må også prøve å få tak i de som ikke nødvendigvis er helt nødt til å lade, men gjør det likevel fordi det er praktisk og har en akseptabel pris. Å bygge ladere for de som absolutt MÅ lade er helt feil strategi mener jeg. Det er jo ikke sånn at det går mer strøm heller. Lader man 35kWh så er det jo det samme om man gjør det sakte eller fort.
Det må skje noe med både måten alle tenker rundt ladestasjoner og hvordan man bruker ladestasjoner eller så tror jeg elbil kommer til å bli for spesielt interesserte i lang tid fremover.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Joltus

Sitat fra: HVolland på mandag 03. februar 2020, klokken 18:17
Sitat fra: Joltus på mandag 03. februar 2020, klokken 15:40
Ja, de ønsker vel ikke primært å selge strøm, men dyre biler.

Litt som tesla har gjort i mange år dette. Selger strøm kun til seg selv. Forskjellen er at er man desperat kan man alltids få blø noen kroner til ionity selv om man ikke har bilene som leveres av produsentene bak ionity....

Sånn sett er de vel vesentlig rundere i kantene enn tesla noen gang har vært med sine sc 🤷‍♂️

Du kan ikke sammenlikne dette med Teslas ordning. Eierne bak Ionity har ikke så veldig stor interesse av å selge elbiler på bekostning av elbilene. Tesla derimot, har laget en ladeinfrastruktur for å fremme salget av elbiler, ved å gjøre det lettere å være elbilist.
Nja... Tesla derimot, har laget en ladeinfrastruktur for å fremme salget av teslaer, ved å gjøre det lettere å være teslabilist.

Noe annet blir nå bare tull. Ingenting av det tesla har gjort gjør det noe enklere for meg? Sånn sett bort fra at det blir færre teslaer som lader der eg kan lade.....

Men nå har vel sc CCS også, så da kan vel andre biler enn tesla lade der og?

xyzzy

Sitat fra: Joltus på mandag 03. februar 2020, klokken 20:57
Sitat fra: HVolland på mandag 03. februar 2020, klokken 18:17
Sitat fra: Joltus på mandag 03. februar 2020, klokken 15:40
Ja, de ønsker vel ikke primært å selge strøm, men dyre biler.

Litt som tesla har gjort i mange år dette. Selger strøm kun til seg selv. Forskjellen er at er man desperat kan man alltids få blø noen kroner til ionity selv om man ikke har bilene som leveres av produsentene bak ionity....

Sånn sett er de vel vesentlig rundere i kantene enn tesla noen gang har vært med sine sc 🤷‍♂️

Du kan ikke sammenlikne dette med Teslas ordning. Eierne bak Ionity har ikke så veldig stor interesse av å selge elbiler på bekostning av elbilene. Tesla derimot, har laget en ladeinfrastruktur for å fremme salget av elbiler, ved å gjøre det lettere å være elbilist.
Nja... Tesla derimot, har laget en ladeinfrastruktur for å fremme salget av teslaer, ved å gjøre det lettere å være teslabilist.

Noe annet blir nå bare tull. Ingenting av det tesla har gjort gjør det noe enklere for meg? Sånn sett bort fra at det blir færre teslaer som lader der eg kan lade.....

Men nå har vel sc CCS også, så da kan vel andre biler enn tesla lade der og?

Får inderlig håpe at om et par år er Supercharger historie. Ikke fordi jeg ønsker Musk dit pepperen gror, men fordi selve ideen om "hvert bilmerke sin ladeinfrastruktur" må over på historiens skraphaug.


z4rd

#203
Joltus: Det er jo kanskje takket være Tesla at du kjører rundt i elbil nå? Mulig jeg tar feil, men de har i alle fall fått mange til å få opp øynene for elbiler.

Jeg hadde heller håpet på at de andre fikk ut fingeren og betalte for å bli en del av SC-nettverket, i stedet for å kjøre eget løp nå. Tesla har satt i gang en rekke tiltak for å fremme elektrifisering av kjøretøyparken vår. Tesla tjener på at det blir flere elbiler uansett merke. Det er de andre som er i en overgangsfase, og da blir ting ofte litt halvhjertet siden det smerter å ikke tjene penger på den gode gamle måten.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

DeepFu



Sitat fra: xyzzy på mandag 03. februar 2020, klokken 21:27
Får inderlig håpe at om et par år er Supercharger historie. Ikke fordi jeg ønsker Musk dit pepperen gror, men fordi selve ideen om "hvert bilmerke sin ladeinfrastruktur" må over på historiens skraphaug.

Jeg håper ikke SuC er historie, men at man klarer å ta det som er bra, og implentere det i alle ladere. SuC må gjerne åpnes for andre biler, men jeg håper det ikke betyr slutten på plug-and-play, for det er jeg sikker på er fremtiden. Apper og brikker er et blindspor.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

xyzzy

Sitat fra: DeepFu på mandag 03. februar 2020, klokken 21:53


Sitat fra: xyzzy på mandag 03. februar 2020, klokken 21:27
Får inderlig håpe at om et par år er Supercharger historie. Ikke fordi jeg ønsker Musk dit pepperen gror, men fordi selve ideen om "hvert bilmerke sin ladeinfrastruktur" må over på historiens skraphaug.

Jeg håper ikke SuC er historie, men at man klarer å ta det som er bra, og implentere det i alle ladere. SuC må gjerne åpnes for andre biler, men jeg håper det ikke betyr slutten på plug-and-play, for det er jeg sikker på er fremtiden. Apper og brikker er et blindspor.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Misforstå meg rett - det jeg håper på er en variant av "markedet for lading har forandret seg. Det finnes mange ladere og tilbydere i Nordvest-Europa, og nå er ladeopplevelsen enkel og smertefri. Vi har derfor bestemt oss for å selge Supercharger-nettverket der til XXX, og fokusere på vårt kjerneoppdrag: å lage elbiler for massene."


RJK

Sitat fra: xyzzy på mandag 03. februar 2020, klokken 22:16
Sitat fra: DeepFu på mandag 03. februar 2020, klokken 21:53


Sitat fra: xyzzy på mandag 03. februar 2020, klokken 21:27
Får inderlig håpe at om et par år er Supercharger historie. Ikke fordi jeg ønsker Musk dit pepperen gror, men fordi selve ideen om "hvert bilmerke sin ladeinfrastruktur" må over på historiens skraphaug.

Jeg håper ikke SuC er historie, men at man klarer å ta det som er bra, og implentere det i alle ladere. SuC må gjerne åpnes for andre biler, men jeg håper det ikke betyr slutten på plug-and-play, for det er jeg sikker på er fremtiden. Apper og brikker er et blindspor.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Misforstå meg rett - det jeg håper på er en variant av "markedet for lading har forandret seg. Det finnes mange ladere og tilbydere i Nordvest-Europa, og nå er ladeopplevelsen enkel og smertefri. Vi har derfor bestemt oss for å selge Supercharger-nettverket der til XXX, og fokusere på vårt kjerneoppdrag: å lage elbiler for massene."

Hvor mange år tror du det tar til "...ladeopplevelsen enkel og smertefri."?

Det vil vel tvinge seg selv frem en gang at Tesla skiller ut SC-stasjonene i et eget selskap som står friere i forholdet mellom Tesla og andre elbilprodusenter, delvis pga reguleringer fra myndighetene, og ikke minst børsregler.

Men jeg tipper det tar minst 10 år før vi er der at ladeopplevelsen er enkel og smertefri, og åpent for alle til lik kWh-pris (eller kWh+minuttpris-kombo) uansett hvilken elbil man kjører. Da er det ladefart/ladetid og batterikapasitet som bestemmer hva regningen kommer på, som utgangspunkt. Litt rabatt pga fordelskort o.l. vil vi uansett ha, men ikke dramatiske forskjeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Jeg hadde lett betalt Tesla 189,- i måneden for å lade e-tron på SuC for 3,5,-/kWh. Fordi Tesla sitt nettverk er verdt det, det er dessverre ikke Ionity sitt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Joltus på mandag 03. februar 2020, klokken 20:57
Men nå har vel sc CCS også, så da kan vel andre biler enn tesla lade der og?
Nei, det er kun pluggen som er kompatibel som jeg har forstått det. SuC bruker en proprietær protokoll for kommunikasjon. TM3 og S/X med adapter kan bytte mellom protokollene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: evtronDK på mandag 03. februar 2020, klokken 19:09
Jeg har ikke noget imod at betale 10,- pr. kWh for at lade hos en leverandør hvor jeg ikke har abonnement, den ene eller to gange om året hvor jeg måtte have behov.
Ja, da går vi mot samme problem som vi hadde med mobiltelefoner. Dyrt så fort man beveger seg utenfor eget nettverk. Som vil gjøre at folk vegrer seg for å ta bilen på langtur. Og ikke nok med at man vil måtte lete etter ladere, man må og lete etter ladere fra kun en leverandør. Det gjør det absolutt ikke lettere å være elbilist.

Ett av kravene til firma som mottar offentlig tilskudd til bygging av ladeinfrastruktur skulle vært lik tilgjengelighet for alle brukere innenfor valgt standard. Det er den store forskjellen på Ionity og Tesla. EU har betalt 400 millioner for Ionity laderne, og 0 for Tesla sine. Tesla begynte og utrulling av SuC før CCS var en standard, så ikke mye de kunne ha gjort annerledes der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA