Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 17. januar 2020, klokken 19:54
Det blir vel markedet som bestemmer:

  • Andre aktører kan sette opp ladestasjoner med lavere pris
  • Elbilister kan lade mest mulig hjemme/jobb/destinasjonslading
  • De som syns det blir for dyrt kan velge å lade hos Tesla-systemet
  • Mange har OK økonomi og lader der det er enklest/kjappest uansett
  • De med strømslukere kan bytte til biler som kjører lengre per kWh
  • Tviler på at elbilister kjøper dieselbiler igjen uansett
  • Det kan bli intern konkurranse blant eierene om hvem som tilbyr best deal
  • Blir Ionity nedprioritert av mange dras noen dit pga null ventetid
  • Ionity kan alltids justere prisene hvis det trengs
  • Blir det for ille kan EU regulere markedet
Jo bedre økonomi folk har jo mindre villige er de til å «gi bort» penger ;)

Er jo tross alt en grunn til den gode økonomien i utgangspunktet :D

elektrolux

#106
Med denne saken i friskt minne blir alpeturen i Tesla S "camperen" med livslang gratis supercharging enda lystigere.

Samtidig blir drømmen om en Diesel bil ala VW XL1 mer aktuel. Tenk å suse avgårde med en drivstoff kostnad på under 2 kr/milen og tenke på at det koster 10x mer å kjøre utslippsfritt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Como

#107
Etter prisendringen på lynlading til Fortum ( 2 kr pr min + 2,5 kr pr.kW) så koster det kr. 8,25 pr. kW for E-Tron 55 hvis den lader på sin max 150 kW, og kr.7 pr. kW for E-Tron 50 hvis denne lader med  sine 120 kW.
Dette er ikke langt unna prisene til Ionity.

Korriger meg gjerne dersom jeg har regnet feil.

Nei, sorry, ser at dette ble helt feil heldigvis.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

evtronDK

Sitat fra: Como på lørdag 18. januar 2020, klokken 09:21
Etter prisendringen på lynlading til Fortum ( 2 kr pr min + 2,5 kr pr.kW) så koster det kr. 8,25 pr. kW for E-Tron 55 hvis den lader på sin max 150 kW, og kr.7 pr. kW for E-Tron 50 hvis denne lader med  sine 120 kW.
Dette er ikke langt unna prisene til Ionity.
Korriger meg gjerne dersom jeg har regnet feil.

Er der nogen der kan lave en hurtig graf på hvor mange minutter man må lade på Fortum og Grønn Kontakt før der er break-even på en ionity transit aftale til nok 189,- for etron?
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

manifold

Sitat fra: Como på lørdag 18. januar 2020, klokken 09:21
Etter prisendringen på lynlading til Fortum ( 2 kr pr min + 2,5 kr pr.kW) så koster det kr. 8,25 pr. kW for E-Tron 55 hvis den lader på sin max 150 kW, og kr.7 pr. kW for E-Tron 50 hvis denne lader med  sine 120 kW.
Dette er ikke langt unna prisene til Ionity.
Korriger meg gjerne dersom jeg har regnet feil.
Du har regnet feil. Med 150kW i ett minutt vil du få 2,5 kWh. Dette koster 8,25 kroner. Prisen pr. kWh blir altså 4,13 kroner.

Dessuten: kW og kWh er ikke det samme. Dessverre er det slik at mange ikke skjønner forskjellen. Da blir det vanskelig å skjønne hva det koster å lade elbil.

Trond.m

Sitat fra: Como på lørdag 18. januar 2020, klokken 09:21
Etter prisendringen på lynlading til Fortum ( 2 kr pr min + 2,5 kr pr.kW) så koster det kr. 8,25 pr. kW for E-Tron 55 hvis den lader på sin max 150 kW, og kr.7 pr. kW for E-Tron 50 hvis denne lader med  sine 120 kW.
Dette er ikke langt unna prisene til Ionity.
Korriger meg gjerne dersom jeg har regnet feil.
Det stemmer jo ikke. Hvis e-tron lader 75 kwh med en snitthastighet på 130 kW så tar det 35 minutter = 70 kr. I tillegg betaler du kr 188 for strømmen. Det gir en snittpris på kr 3,44 pr. kwh. Det betyr at prisen omtrent er lik som Ionity med abonnement. Jeg tipper dette kommer til å løse seg ved at 1 års gratis abonnement med eks. Audi forlenges kostnadsfritt. Og dette gir jo Fortum et godt insitament til å øke takten på sin utbygging, men vi får håpe det ikke bare gir dem et påskudd til å øke prisen.

Rollep

Jeg syns det er veldig bra at Ionity endelig lanserer en prismodell som gjenspeiler hensikten med dette lynlade-nettverket. For kort og mellomdistansebiler som lader langsomt finnes det nok av vanlige 50 kW hurtigladere og flere blir det for hver uke. Ionity nettverket er bygget for å gjøre det mulig å kjøre på kryss og tvers av Europa uten å kaste bort tid på å stå i ladekø.

En annen måte man kunne gjort det på er minuttprising på ca. 8 kroner per minutt. Men slik jeg har forstått er det ikke lovlig med tidsbasert prising i Tyskland og kanskje en del andre EU land også.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

goggo

Teslabjørn sin video fra i går om dette har en ganske grei sammenligning mellom ladekostnader for forskjellige biler hos de forskjellige operatørene, se tabell fra ca 18:30 i videoen.
https://youtu.be/08WW9r1pEEo?t=1110

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Trond.m

Sitat fra: Rollep på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:15
Jeg syns det er veldig bra at Ionity endelig lanserer en prismodell som gjenspeiler hensikten med dette lynlade-nettverket. For kort og mellomdistansebiler som lader langsomt finnes det nok av vanlige 50 kW hurtigladere og flere blir det for hver uke. Ionity nettverket er bygget for å gjøre det mulig å kjøre på kryss og tvers av Europa uten å kaste bort tid på å stå i ladekø.

En annen måte man kunne gjort det på er minuttprising på ca. 8 kroner per minutt. Men slik jeg har forstått er det ikke lovlig med tidsbasert prising i Tyskland og kanskje en del andre EU land også.
Det er iallefall helt idiotisk at man nå kan parkere en e-golf for å topplade den fra 90-100 % mens man går en tur på en time eller to. Det koster vel ikke mer enn 20 kr, så det er billig parkering. Kanskje det ville vært en fin aksjon for å få Ionity til å forstå hvor tåpelig deres prismodell er. Det ville være mye smartere om de hadde en startpris på 50-80 kr og deretter en mer moderat kwh pris.

stefse

Sitat fra: TM på lørdag 18. januar 2020, klokken 11:05
Sitat fra: Rollep på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:15
Jeg syns det er veldig bra at Ionity endelig lanserer en prismodell som gjenspeiler hensikten med dette lynlade-nettverket. For kort og mellomdistansebiler som lader langsomt finnes det nok av vanlige 50 kW hurtigladere og flere blir det for hver uke. Ionity nettverket er bygget for å gjøre det mulig å kjøre på kryss og tvers av Europa uten å kaste bort tid på å stå i ladekø.

En annen måte man kunne gjort det på er minuttprising på ca. 8 kroner per minutt. Men slik jeg har forstått er det ikke lovlig med tidsbasert prising i Tyskland og kanskje en del andre EU land også.
Det er iallefall helt idiotisk at man nå kan parkere en e-golf for å topplade den fra 90-100 % mens man går en tur på en time eller to. Det koster vel ikke mer enn 20 kr, så det er billig parkering. Kanskje det ville vært en fin aksjon for å få Ionity til å forstå hvor tåpelig deres prismodell er. Det ville være mye smartere om de hadde en startpris på 50-80 kr og deretter en mer moderat kwh pris.
Jeg er ikke i nærheten av ledelsen i Ionity, men jeg frykter at Norge blir litt fjernt på kartet deres, og at de heller ser til erfaringer gjort i deres egne hjemland når det kommer til å sette prisstruktur.  Men håper ihvertfall at de tar seg tid til å lytte til den relativt langtkomne elbilnasjonen Norge.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

TorT

Hvis jeg har forstått det riktig, så er det en bindingstid på 1 år på dette transitabonnemanget.

Det minner meg på hvordan mobiloperatørene herjet for 20 år siden. Ble jo ryddet opp i det etterhvert.

Ville kunne akseptert disse prisene mye lettere hvis en kunne aktivert kontoen, feks for en måned ved behov.
Mener å huske at Fastned er, eller i hvertfall var slik sist jeg sjekket i sommer.

Det tror jeg ville passet veldig mange, og ikke virket så irriterende urimelig. Veldig mange har jo en rekkevidde på sine biler i dag som gjør at det kun er i forbindelse med ferier og skikkelige langturer de i det hele tatt har behov for noe annet enn hjemmelading.

Og som allerede nevnt av flere, de bereder jo grunnen skikkelig bra for Tesla nå.

Rollep

Sitat fra: TM på lørdag 18. januar 2020, klokken 11:05
Det er iallefall helt idiotisk at man nå kan parkere en e-golf for å topplade den fra 90-100 % mens man går en tur på en time eller to.
Jeg tviler på at det finnes nok med idioter til at det kommer å bli et problem :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

OhmPaPa

Sitat fra: TM på lørdag 18. januar 2020, klokken 11:05
Det er iallefall helt idiotisk at man nå kan parkere en e-golf for å topplade den fra 90-100 % mens man går en tur på en time eller to. Det koster vel ikke mer enn 20 kr, så det er billig parkering. Kanskje det ville vært en fin aksjon for å få Ionity til å forstå hvor tåpelig deres prismodell er. Det ville være mye smartere om de hadde en startpris på 50-80 kr og deretter en mer moderat kwh pris.

Det er vel ikke så rart om VW syns det er greit at e-golf lader på VW sitt eget ladenettverk? Selv har jeg ved et par anledninger ladet til 100% på Teslas superladere fordi jeg trengte å strekke rekkevidden til det maksimale. Det tar tid. Men er absolutt innafor.

1317142119

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 18. januar 2020, klokken 07:19
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 17. januar 2020, klokken 19:54
Det blir vel markedet som bestemmer:

  • Andre aktører kan sette opp ladestasjoner med lavere pris
  • Elbilister kan lade mest mulig hjemme/jobb/destinasjonslading
  • De som syns det blir for dyrt kan velge å lade hos Tesla-systemet
  • Mange har OK økonomi og lader der det er enklest/kjappest uansett
  • De med strømslukere kan bytte til biler som kjører lengre per kWh
  • Tviler på at elbilister kjøper dieselbiler igjen uansett
  • Det kan bli intern konkurranse blant eierene om hvem som tilbyr best deal
  • Blir Ionity nedprioritert av mange dras noen dit pga null ventetid
  • Ionity kan alltids justere prisene hvis det trengs
  • Blir det for ille kan EU regulere markedet
Jo bedre økonomi folk har jo mindre villige er de til å «gi bort» penger ;)

Er jo tross alt en grunn til den gode økonomien i utgangspunktet :D
Du har ofte sett de dyreste bilene stå i kø foran bensinpumpene eller? Det har aldri jeg.

Desto mer penger man har, desto mindre spiller småpenger, som bensinpris, noe å si. Eller som jeg vokste opp med at pappa sa: "Jeg driter i hvor mye bensinen koster, jeg fyller når jeg må".

geear

#119
Sitat fra: Rollep på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:15
Jeg syns det er veldig bra at Ionity endelig lanserer en prismodell som gjenspeiler hensikten med dette lynlade-nettverket. For kort og mellomdistansebiler som lader langsomt finnes det nok av vanlige 50 kW hurtigladere og flere blir det for hver uke. Ionity nettverket er bygget for å gjøre det mulig å kjøre på kryss og tvers av Europa uten å kaste bort tid på å stå i ladekø.

En annen måte man kunne gjort det på er minuttprising på ca. 8 kroner per minutt. Men slik jeg har forstått er det ikke lovlig med tidsbasert prising i Tyskland og kanskje en del andre EU land også.
Var det ikke det motsatte som var en utfordring? Minuttprising var ok, men for å selge strøm måtte man egentlig være registrert som strømleverandør, og da var det en haug med andre komplikasjoner? Husker det ble diskutert opp mot at Tesla begynte å ta betalt per kWh, mens andre solgte minutter...?

Uansett vil jo ikke denne prisingen gi noe insentiv til det du sier, prisen blir akkurat den samme om man lader med 35 eller 150 kW, og jeg er rimelig sikker på at de som kjører bil som lader med 35 kW har like stort behov for å komme frem som de i biler som lader med 150 kW. Vi har to biler som kan utnytte mer enn 50 kW, og produsenten av den ene er med i Ionity, men det skal MYE til for at vi gidder å tegne årsabonnement for en småtur, og da blir det nok å heller styre utenom hvis det passer slik. Har vi behov for å lade hos Ionity, så vil vi selvfølgelig gjøre det allikevel, men de vil ikke være førstevalget. Med høy effektavgift blir ubenyttede ladere dårlig business. Hadde jeg derimot vært selger på daglig langtur i Tyskland hadde abonnement vært no-brainer, men det er ikke situasjonen for folk flest i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA