Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Igjen: Ionity har satt samme i pris i hele Europa hvis vi forstår dette riktig. Da blir de veldig overpriset i markedet med moderate strømpriser. Ingen automatikk at de andre aktørene følger etter

Øyvind.h

Bildet er jo langt ifra så enkelt som bare selve strømprisen? Effektleddet kan gjøre en veldig mye større bulk enn det. Mener Lars her antydet en pris på rundt 5,- for å gå i pluss på steder med mye trafikk, og aldri i pluss på stasjoner med lite trafikk. Så det kan godt være 7-8,- er helt riktig pris her i Norge, pga effektledd, selv med relativt lave strømpriser.
Danmark har vel også veldig lave strømpriser, men innen strømmen er kommet frem til sluttkunde er den blitt veldig dyr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Det ligger nok en strategi under hos både Ionity og andre her i det norske markedet om å sette press på effektpåslaget ved å skvise forbrukerne. Dette er ikke det primære, som selvfølgelig er å tjene penger, men de vet godt at norske politikere er mulig å presse med miljøargumenter. Dvs de vil gjerne ha høy elbilandel for at det skal være greit å drive Sverdrupfeltet i 50 år til.

1000kwh

Da er det jo bare å glemme hele Ionity. Ikke har de et så imponerende nettverk de skrøt av heller..

Jejl

Konsekvensen av dette blir garantert at salget av andre (Tyske) el-biler kommer til å gå rett i dass.

Tenk når TB skal ta 1000 km testen på vinteren med f.eks en Porsche eller en Audi. 10 timer og 2345 kr i strøm.Dieselbil av samme størrelse: 9 timer og 900 kr i diesel. Dette kommer til å bli kjempe god reklame for å kjøpe disse elbilene som har best nytte av disse Ionity-laderne.

geear

Å hekkan. Ventet på endret prismodell, men dette var VELDIG mye mer enn jeg trodde ville være "worst case". Hvis jeg regner 250 Wh/km på familievogna, så er det over 20 kroner per mil! Kan neeesten  kjøre V12eren (bensin) for den prisen! Selv e-Niroen, som går superbillig, vil være even steven med en halvgjerrig fossilbil. Vi betaler Ionitylading med CK-konto (rfid), hadde vært interessant å vite om det blir samme pris med den.

Dette kan potensielt gjøre at folk kjøper biler med større batteripakker enn de egentlig trenger. Negativt for lommebok, sikkerhet, lokalmiljø og klima.

automat

Jeg tror prisen gjenspeiler den reelle driftskostnaden. Og jeg mistenker at de fleste bilprodusenter ikke ser for seg å sponse kundene med drivstoff (utover en evt tidsbegrenset avtale ved nybilkjøp). Så da er spørsmålet, hvordan vil du betale?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Folk blir mer bevisst på å kjøpe det batteriet de faktisk trenger. Og der blir mer saktelading, noe som er bra for strømnettet, bra for batteriets levetid uten at lommeboka får svi fordi kostnad flyttes fra bruk til kjøp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DeepFu

Sitat fra: Orbit på torsdag 16. januar 2020, klokken 19:35
... JuicePass (for tiden €0.50/kWh), etc legger seg på.
Digresjon: Er det noen som vet hvordan man registrerer seg i JuicePass-appen?? Kryr av EnelX-ladere i Italia, men ikke så lett å få brukt de..
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RJK

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:34
Da er det jo bare å glemme hele Ionity. Ikke har de et så imponerende nettverk de skrøt av heller..

Tror de virkelig vi vil akseptere 8,40 NOK per kWh? Når en med litt grei motorveifart bruker rundt 2 kWh per mil, så er det altså 16,80 per mil. Det er jo helt horrible priser.

Det er 430,08 for å fylle fra 0 til 80 % (51,2 kWh) til min Kona, og enda dyrere for de med større batteri, og jeg betalte rundt 800 for full tank til min gamle bensinbil. Med ca 0,75 liter per mil i snitt (0,7 på sommeren, 0,8 på vinteren), så ville det gitt meg 12 kroner mila ved 17 kr per liter.

Selvsagt litt mindre når man tar med hjemmelading, men for min del er det 20 kr per time med ca 7,4 kW effekt. Det gir meg en pris på ca 2,70 per kWh eller 5,40 per mil. Fyller jeg slik at jeg kjører like langt på Ionity-priser som "hjemmelading", så er jeg altså på et snitt på 11,10 per mil.

Med dagens priser, så fyller jeg fort for 2 kroner eller litt mindre per kWh, om jeg fyller mer enn 40 kWh. Altså er/var Ionity faktisk billigere for meg enn hjemmelading.

Legg så til prispåslaget til f.eks. plugfsurfing, siden app/kortbetaling på stasjonen suger. Mange som sliter med å betale på annen måte enn ved brikke.

Hos meg, og de jeg har observert, så timer det ut ved bankid-verifiseringen, selv om jeg bruker bankid på mobil. Skjønner ikke at man ikke kan registrere brikken sin direkte hos Ionity, siden de uansett aksepterer at man registrerer visakortet sitt (men fremdeles må verifisere med bankid).

Dette var skuffende, og tvilsomt at jeg bruker de mere etter månedsskiftet. Da må det være krise deluxe. Da blir det heller å stille seg i kø på en 50 kW-lader, og bruke enda mere tid.

Alternativt, vurdere å kvitte meg med Kona, og skaffe meg en TM3 istedet eller en TMY om jeg er litt treig med bytte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:22
Bildet er jo langt ifra så enkelt som bare selve strømprisen? Effektleddet kan gjøre en veldig mye større bulk enn det.

Selvfølgelig. Men det er vel fremdeles litt underlig at kostnaden skulle ende opp med å bli nøyaktig lik i hele Europa? Tesla varierer prisene i Europa, og Norge er blant de aller billigste. Må vel anta at dette reflekterer at kostnadene for Tesla er forholdsvis lave i Norge sammenlignet med andre land.


OhmPaPa

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:34
Da er det jo bare å glemme hele Ionity. Ikke har de et så imponerende nettverk de skrøt av heller..

Jepp - dyrt!  Men lader ikke folk flest 90% eller noe hjemme? Finnes det noe statistikk på dette? Selv kjørte jeg 60k i fjor og halvparten ble ladet hjemme. Men tror det er mere enn hva gjennomsnittet er?

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 16. januar 2020, klokken 22:32

Selvfølgelig. Men det er vel fremdeles litt underlig at kostnaden skulle ende opp med å bli nøyaktig lik i hele Europa? Tesla varierer prisene i Europa, og Norge er blant de aller billigste. Må vel anta at dette reflekterer at kostnadene for Tesla er forholdsvis lave i Norge sammenlignet med andre land.

Jeg tipper at de prøver seg fram. Og at det kommer nye endringer ettehvert.

Når de høstet erfaringer med fastpris. Nå kommer de garantert til å studere hvordan bruksmønsteret endrer seg med ny prising.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2020, klokken 22:16



Legg så til prispåslaget til f.eks. plugfsurfing, siden app/kortbetaling på stasjonen suger. Mange som sliter med å betale på annen måte enn ved brikke.

Hos meg, og de jeg har observert, så timer det ut ved bankid-verifiseringen, selv om jeg bruker bankid på mobil. Skjønner ikke at man ikke kan registrere brikken sin direkte hos Ionity, siden de uansett aksepterer at man registrerer visakortet sitt (men fremdeles må verifisere med bankid).


Har ikke Ionity et mål om at identifisering skjer i direkte i bilen? Slik at man slipper app eller brikke?

Har også en mistanke om at de egentlig ønsker kundene over på månedsavtale, for å sikre stabile inntekter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

#29
Sitat fra: automat på torsdag 16. januar 2020, klokken 22:54
Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2020, klokken 22:16



Legg så til prispåslaget til f.eks. plugfsurfing, siden app/kortbetaling på stasjonen suger. Mange som sliter med å betale på annen måte enn ved brikke.

Hos meg, og de jeg har observert, så timer det ut ved bankid-verifiseringen, selv om jeg bruker bankid på mobil. Skjønner ikke at man ikke kan registrere brikken sin direkte hos Ionity, siden de uansett aksepterer at man registrerer visakortet sitt (men fremdeles må verifisere med bankid).


Har ikke Ionity et mål om at identifisering skjer i direkte i bilen? Slik at man slipper app eller brikke?

Har også en mistanke om at de egentlig ønsker kundene over på månedsavtale, for å sikre stabile inntekter.

Vet ikke, og det hadde jo vært betydelig enklere om bil og lader utførte handshake med hverandre, og så fikk man trekt direkte fra konto/kort som er registrert på eier.

Man kan selvsagt håpe og tro på at kunder vil inngå månedsabonnement mot en fastsum, men da må prisene gjøre det billigere enn konkurrentene, ikke tilsvarende lik konkurrenten. Alternativ gjøre produktet så bra at de velges pga det, til tross for lik pris.

Nå har de hatt en lokkepris for å gjøre seg kjent i markedet, og folk ser hvor behagelig det er å bruke de. Med 4 og 6 ladere på hver stasjon, med mulighet for å doble når trafikken tar seg jevnt opp, så kunne de fått mer trofaste kunder.

Når folk kan forvente null eller kort ventetid og rask lading, så er det kun alt for høy pris som skremmer de bort. Og det holder de på med nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA