Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

DeepFu

Sitat fra: Rollep på fredag 07. februar 2020, klokken 22:55
Sitat fra: DeepFu på fredag 07. februar 2020, klokken 20:36
Elbil-skeptikere kommer til strømme til når de skjønner hvor håpløst bensinstasjoner fungerer. Tenk å ha et system hvor alle kan tanke til tilnærmet samme pris uansett hvordan bil du har?? Makan til idioti skal man lete lenge etter.
Jeg tviler på at prisen på bensinstasjonene hadde vært tilnærmet den samme for alle hvis mesteparten av bilene hadde måtte fylle tanken gjennom et tynt sugerør ;D
Og hva blir prisforskjellen mellom en E-golf og en Taycan hvis begge lader 20kWh på Ionity?

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RJK

Sitat fra: Rollep på fredag 07. februar 2020, klokken 23:19
Sitat fra: RJK på torsdag 06. februar 2020, klokken 12:55
Nå stenger de jo ute egne kunder og, ved at de som ikke hurtiglader nok til å forsvare månedsabbonnement
Vel, jeg reiser ikke nok med bussen til å forsvare måneds abonnement. Men jeg føler meg ikke utestengt av den grunn.

Selvsagt er du ikke utestengt, du har fullstendig lik mulighet som alle andre til å kjøpe enkeltbillett (drop-in lading), dagskort, ukeskort, 30-dagerskort eller årskort som alle andre. Du står fritt til å velge det du synes passer best for ditt bruk.

Og ikke er du tvunget til å binde deg til 12 måneder for å få kjøpe periodebillett. Ei heller må du betale en sum for periodebilletten og en annen pris for faktisk å få reise med bussen per gang.

Det viktigste av alt, du må heller ikke kvalifisere deg til å få kjøpt periodebillett i form av å kjøpe sko fra bare en eller noen selektive få skoprodusenter (siden du "må" ha fottøy for å kunne gå ombord).

Faktisk synes jeg analogien din var fullstendig skivebom. Du var faktisk på feil skytebane...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på lørdag 08. februar 2020, klokken 00:33
Faktisk synes jeg analogien din var fullstendig skivebom.
Vel, jeg hadde vel i grunn ikke regnet med at du skulle synes noe annet.

Egentlig ganske underholdende å følge med på hvor vonbrotne en del folk er etter Ionity endelig forandret prismodell. Jeg sier endelig fordi jeg mener Ionity holdt på alt for lenge med introduksjonstilbudet på 80 kroner per lading. Slik det ble nå er det tydelig at svært mange ble så vant med det opplegget at de trodde livet skulle være sånn :D

Det er egentlig veldig enkelt. Hvis man kjører så pass mye på langtur at det svarer seg med abonnement så går man for det. Hvis ikke så betaler man fullpris de få gangene man eventuelt trenger å bruke laderne, alternativt kan man bruke en av de andre ladeoperatørene, verre er det ikke.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: DeepFu på fredag 07. februar 2020, klokken 23:35
Sitat fra: Rollep på fredag 07. februar 2020, klokken 22:55
Sitat fra: DeepFu på fredag 07. februar 2020, klokken 20:36
Elbil-skeptikere kommer til strømme til når de skjønner hvor håpløst bensinstasjoner fungerer. Tenk å ha et system hvor alle kan tanke til tilnærmet samme pris uansett hvordan bil du har?? Makan til idioti skal man lete lenge etter.
Jeg tviler på at prisen på bensinstasjonene hadde vært tilnærmet den samme for alle hvis mesteparten av bilene hadde måtte fylle tanken gjennom et tynt sugerør ;D
Og hva blir prisforskjellen mellom en E-golf og en Taycan hvis begge lader 20kWh på Ionity?
Taycan - ca. 65 kroner, E-Golf - 168 kroner.

Prisforskjellen regner jeg med at selv du klarer å regne ut.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

DeepFu

Sitat fra: Rollep på lørdag 08. februar 2020, klokken 06:02
Sitat fra: DeepFu på fredag 07. februar 2020, klokken 23:35
Sitat fra: Rollep på fredag 07. februar 2020, klokken 22:55
Sitat fra: DeepFu på fredag 07. februar 2020, klokken 20:36
Elbil-skeptikere kommer til strømme til når de skjønner hvor håpløst bensinstasjoner fungerer. Tenk å ha et system hvor alle kan tanke til tilnærmet samme pris uansett hvordan bil du har?? Makan til idioti skal man lete lenge etter.
Jeg tviler på at prisen på bensinstasjonene hadde vært tilnærmet den samme for alle hvis mesteparten av bilene hadde måtte fylle tanken gjennom et tynt sugerør ;D
Og hva blir prisforskjellen mellom en E-golf og en Taycan hvis begge lader 20kWh på Ionity?
Taycan - ca. 65 kroner, E-Golf - 168 kroner.

Prisforskjellen regner jeg med at selv du klarer å regne ut.
E-golf: 20kWh x 8.40= 168
Taycan: 20kWh x 8.40= 168
Pussig, jeg får liksom ikke noen prisforskjell selv om taycan lader 3-4 ggr raskere.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RJK

Sitat fra: Rollep på lørdag 08. februar 2020, klokken 05:38
Sitat fra: RJK på lørdag 08. februar 2020, klokken 00:33
Faktisk synes jeg analogien din var fullstendig skivebom.
Vel, jeg hadde vel i grunn ikke regnet med at du skulle synes noe annet.

Egentlig ganske underholdende å følge med på hvor vonbrotne en del folk er etter Ionity endelig forandret prismodell. Jeg sier endelig fordi jeg mener Ionity holdt på alt for lenge med introduksjonstilbudet på 80 kroner per lading. Slik det ble nå er det tydelig at svært mange ble så vant med det opplegget at de trodde livet skulle være sånn :D

Det er egentlig veldig enkelt. Hvis man kjører så pass mye på langtur at det svarer seg med abonnement så går man for det. Hvis ikke så betaler man fullpris de få gangene man eventuelt trenger å bruke laderne, alternativt kan man bruke en av de andre ladeoperatørene, verre er det ikke.

Ingen som forventet at de skulle holde på tilbudet. Ikke engang så lenge som de faktisk lot det gjelde. Men fra å lokke med at dette skulle være et effektivt nettverk, lettilgjengelig for alle og behagelig ladeopplevelse, som skulle være konkurransedyktig, så har de gjort seg selv fullstendig bortkastet.

Med en fornuftig prising, så hadde jeg med glede fortsatt med de som foretrukket partner. De hadde ikke engang trengt å være billigst, bare konkurransedyktig.

Nå kommer jeg til å styre unna dem, mest sannsynligvis også etter at Hyundai har kommet med sine vilkår.

At du sitter der og synes det er fornøyelig, det skal du for all del få fortsette med. I mellomtiden så sitter vi andre og ser hvor lang tid det går før de må gå tilbake, og tilby en normalpris som folk synes er levelig.

For en ting er sikkert, dette mister de mange potensielle kunder på, og mange eksisterende kunder. Tror de til og med mister mange kunder innenfor egne merker etterhvert som gratisperioden for medlemsavgiften opphører.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på lørdag 08. februar 2020, klokken 05:38
Egentlig ganske underholdende å følge med på hvor vonbrotne en del folk er etter Ionity endelig forandret prismodell.
Interessant å følge med på både deg og diverse andre eiere på Audi og Porsche sider. Dere føler og utrykker en stor glede over å «ha blitt kvitt bermen» (ikke ditt sitat det var en Audi fyr).
Endelig skal vi få ha laderne våre i fred holdning.

Blir interessant å se hvordan det går med utbyggingsfart, driftsikkerhet og ikke minst hvordan samholdet blir innad i Ionity. Det er ikke samme glede hos eiere av VW, Huyndai m.fl.

Fra mitt ståsted er det temmelig likegyldig. På Europatur i sommer så brukte jeg Ionity en gang, og det var instant flashback til den gangen jeg var avhengig av Fortum og GK. Måtte ringe kundeservice da lader stoppet rett etter start. På superladernettverket til det unevnelige merket skjedde ikke dette en gang på hele turen. Så mitt valg er enkelt.

Jeg tror ikke hverken den amerikanske løsningen med eksklusivt ladenettverk eller Ionitys diskriminerende prismodell er bærekraftige nå i dag. Men den amerikanske måtte løse problemet selv siden de var først. Ionity lager nye problemer fordi de kan.

eivhelle

Ionity er et nettverk eid av en samling bilprodusenter. Og det er helt naturlig at de vil markedsføre dette nettverket på en fordelaktig måte for sine kunder. Det er helt tilsvarende som at Tesla markedsfører sitt nettverk til sine kunder. Det man selger her er ikke først og fremst strøm, men mobilitet. Og fokus for Ionity har vært å skape et nettverk av ladere i europa, på steder hvor man har hatt et langt dårligere tilbud enn vi er vant til i Norge.

Vi her i Norge er derimot vant til å forholde oss til Grønn Kontakt, Fortum, Circle K og BKK, som er energiselskap som selger lading til elbiler uavhengig av merke. De har også fått mye infrastruktur sponset gjennom ENOVA og må derfor levere en tjeneste som er lik for alle kunder. Så i motsetning til andre land har Ionity konkurranse fra andre aktører som allerede har et nettverk med god dekning og priser bedre tilpasset det Norske markedet.

Man kan gjerne irritere seg over at Ionity ikke har valgt å bli en generell ladeoperatør som leverer like tjenester til alle. Og man kan irritere seg over priser og vilkår for abonnere på etron charging service, eller tjenestene levert fra de andre bilprodusentene tilknyttet Ionity. Men det er et fritt valg om en skal benytte seg av dette tilbudet eller ikke. Mitt største ankepunkt mot Ionity er ikke forretningsmodellen som sådan, men at tilbudet foreløpig ikke er godt nok utbygd til at man alltid kan finne en Ionity lader når man trenger det. Og da blir abonnementet først og fremst en faktureringstjeneste som gir en felles regning for alle leverandører tilknyttet tjenesten og ikke et strømabonnement.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

evtronDK

Sitat fra: eivhelle på søndag 09. februar 2020, klokken 00:43
Ionity er et nettverk eid av en samling bilprodusenter. Og det er helt naturlig at de vil markedsføre dette nettverket på en fordelaktig måte for sine kunder. Det er helt tilsvarende som at Tesla markedsfører sitt nettverk til sine kunder. Det man selger her er ikke først og fremst strøm, men mobilitet. Og fokus for Ionity har vært å skape et nettverk av ladere i europa, på steder hvor man har hatt et langt dårligere tilbud enn vi er vant til i Norge.

Vi her i Norge er derimot vant til å forholde oss til Grønn Kontakt, Fortum, Circle K og BKK, som er energiselskap som selger lading til elbiler uavhengig av merke. De har også fått mye infrastruktur sponset gjennom ENOVA og må derfor levere en tjeneste som er lik for alle kunder. Så i motsetning til andre land har Ionity konkurranse fra andre aktører som allerede har et nettverk med god dekning og priser bedre tilpasset det Norske markedet.

Man kan gjerne irritere seg over at Ionity ikke har valgt å bli en generell ladeoperatør som leverer like tjenester til alle. Og man kan irritere seg over priser og vilkår for abonnere på etron charging service, eller tjenestene levert fra de andre bilprodusentene tilknyttet Ionity. Men det er et fritt valg om en skal benytte seg av dette tilbudet eller ikke. Mitt største ankepunkt mot Ionity er ikke forretningsmodellen som sådan, men at tilbudet foreløpig ikke er godt nok utbygd til at man alltid kan finne en Ionity lader når man trenger det. Og da blir abonnementet først og fremst en faktureringstjeneste som gir en felles regning for alle leverandører tilknyttet tjenesten og ikke et strømabonnement.

+1, samt de er nu på 260 stationer under opførelse, og har lovet at været på 400 inden året er slut. Og så ser vi hvad der sker derefter.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

daktari

Men problemet med Ionity er jo at de IKKE er gunstige for disse bilprodusentene kunder.
189,-/mnd med 12 måneders binding og 3,5,-/kWh, og ingen bonus for å lade raskt er et dårlig tilbud, faktisk det dårligste av alle i Norge. Hvis Ionity/Audi gir oss rabatt uten månedsavgift så kan vi diskutere.

8,5,-/kWh er en bevisst "hold deg unna oss"-prising.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på søndag 09. februar 2020, klokken 00:43
Man kan gjerne irritere seg over at Ionity ikke har valgt å bli en generell ladeoperatør som leverer like tjenester til alle.
For min del er forretningsmodellen til Ionity helt grei den, men jeg synes det er problematisk at ett foretak som skal fremme spesifikke bilmerker får offentlig støtte som andre ikke får. Det lukter tysk proteksjonisme (selv om Kia m.fl. har kjøpt seg inn etter hvert).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: daktari på søndag 09. februar 2020, klokken 13:23
Men problemet med Ionity er jo at de IKKE er gunstige for disse bilprodusentene kunder.
189,-/mnd med 12 måneders binding og 3,5,-/kWh, og ingen bonus for å lade raskt er et dårlig tilbud, faktisk det dårligste av alle i Norge. Hvis Ionity/Audi gir oss rabatt uten månedsavgift så kan vi diskutere.

8,5,-/kWh er en bevisst "hold deg unna oss"-prising.

Det var selvsagt slik de skulle gjort det. Alle produsentene som er med i Ionity skulle betalt inn en mindre sum pr. bil (noen få tusenlapper) til utbygging av nettet, og som motytelse skulle alle disse bilene fått lade til rabattert pris i hele sin levetid. Betaling skulle vært autentisert utelukkende over CCS slik at ingen av "medlemsbilene" hadde behøvd å styre med brikker og lignende. Eneste man ville behøvd å gjøre var å legge inn et kredittkort på profilen sin en gang hvert 3.år (eller hvor lenge kortene nå varer).

Rabattert pris skulle variert fra land til land og dekket kun driftskostnader (strømpris+vedlikehold) mens innbetalingen pr. bil dekket utbygging av nettet. Med f.eks 4000,- pr. bil ville bare salget av etron i Norge i 2019 alene innbrakt over 26 millioner kroner. Kostnaden pr. bil kunne vært differensiert noe på bilstørrelse siden større biler kjøres lengre i snitt og også ville hurtigladet mer. Dessuten tåler de høyere påslag. Så kanskje 6000,- for etron og 3000,- for Kona, for eksempel.

Merkelig nok er dette svært likt hvordan Tesla har bygget ut sitt nettverk ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

Sitat fra: daktari på søndag 09. februar 2020, klokken 13:23
Men problemet med Ionity er jo at de IKKE er gunstige for disse bilprodusentene kunder.
189,-/mnd med 12 måneders binding og 3,5,-/kWh, og ingen bonus for å lade raskt er et dårlig tilbud, faktisk det dårligste av alle i Norge. Hvis Ionity/Audi gir oss rabatt uten månedsavgift så kan vi diskutere.

8,5,-/kWh er en bevisst "hold deg unna oss"-prising.
Om det er gunstig avhenger av hvor mye du bruker tjenesten. Om du lader 100kWh, en gang i uka er det billigere å bruke Ionity enn mange av alternativene. Så for de som kjører langt og lader ofte har ikke abonnementsavgiften så mye å si.

Og for de som er livredde for ladekø må jo dette være en gavepakke av de sjeldne. Hvis valget er å vente 30 minutter på en av lokasjonene til Fortum, BKK eller Grønn Kontakt eller å slippe til med en gang hos Ionity, tror jeg mange gladelig hadde punget ut litt ekstra.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på søndag 09. februar 2020, klokken 15:47
Og for de som er livredde for ladekø må jo dette være en gavepakke av de sjeldne. Hvis valget er å vente 30 minutter på en av lokasjonene til Fortum, BKK eller Grønn Kontakt eller å slippe til med en gang hos Ionity, tror jeg mange gladelig hadde punget ut litt ekstra.

Da skal man være bra uheldig. Jeg lader ca. 2000kWh hos Fortum, GK osv. per år og har ennå ikke ventet mer enn 10 minutter noen gang. Kun 3 ganger totalt har jeg måttet vente, på over 8 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA