Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

haggen

Sitat fra: emurof på onsdag 05. februar 2020, klokken 09:24
Sitat fra: haggen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:29Foretnings strategien til Ionity eierne er nøyaktig det samme som Tesla sin, man bygger ut ett nettverk som støtter opp under salg av bilene sine.

Og da er det greit at de bare får 400 millioner rett i lommeboka?

SitatGreit nok at Tesla ikke har fått støtte til dette, jeg skal innrømme ett sleivspark der,  men så åpner de heller ikke for andre enn sine egne medlemmer i ladenettverket.

Jo, det gjør de. Men da må de kjøpe seg inn i nettverket, for det er selvsagt ikke akseptabelt at Tesla bruker millioner på å bygge ut nettverket, og så får hvem som helst dra nytte av det helt gratis. Tesla har hele tiden vært åpen for å la andre produsenter kjøpe seg inn og bidra til utbyggingen.

Foreløpig er dette bare ord, prisen settes her også av Tesla, og ingen har funnet det mulig så langt. Det var vel Jaguar som prøvde så vidt jeg vet. Så det er ett godt eksempel på at Tesla gjør det samme, de holder nettverket sitt for egne medlemmer. Jeg sier ikke at det er feil, og at jeg forventer at de skal åpne for andre, men jeg adreserer den dobbelmoralen som florerer her inne hvor det er greit for Tesla å verne sine interesser, men ikke for Ionity. For meg som ikke kjører Tesla så betyr det i praksis 100% bedre dekning fra Ionity enn fra Tesla.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

emurof

Det er ingen dobbeltmoral her. Tesla bygget nettverket sitt med egne penger. De fikk ikke 400 millioner i offentlige midler for å bygge det.

Videre, Tesla vil la hvem som helst kjøpe seg inn i ladenettverket så de kan akselerere utbyggingen.

Dette kan ikke sammenlignes med Ionity som er bygget på offentlige midler.

haggen

Jo, det er dobbelmoral å kreve at en aktør skal ha konkurranse hindrende begrensninger i forhold til en annen aktør i markedet. Da ser man ikke det store bildet, eller kanskje det er nettop det man gjør, men ønsker den ene aktøren ut på sidelinjen i forhold til den andre aktøren. Det er av og til jeg kjenner at noen av innleggende er veldig subjektive når det gjelder spesielt den ene av aktørene her.
Skal Mercedes, Vw, Ford og andre ha en fordel i elbil markedet så er det helt naturlig å bruke ladenettverk som ett virkemiddel. Hvem andre har gjort det før skal tro? Og du kan hevde at det er bare å gi Elon en klem så får man være med, men ingen har til dags dato klart å komme dit, så da er det p.t bare ord og spill.
Bmw i3 2014-2017

emurof

Nei, det er ikke dobbeltmoral når den ene leverandøren har brukt egne penger på å bygge ut, mens den andre har fått penger fra skattebetalerne.

Gi Elon en klem? Hva er det du snakker om? Har du gått helt i ball eller? Nei, de som eventuelt ønsker å benytte seg av nettverket til Tesla må betale sin rettferdige andel og investere i nettverket og bidra til ytterligere utbygging.

DagfinnN

Det er noen her som er veldig opptatt av å forsvare sitt merke. Fint for merket det, men når det blir så usakelig er det bare å slutte å lese tråden her.
Jeg er enig at at Ionity kan gjøre som de vil med sine priser - men i så fall må de betale tilbake støtten de har fått av skattebetalerne.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Magnus Hansen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 05. februar 2020, klokken 14:47
Det er noen her som er veldig opptatt av å forsvare sitt merke. Fint for merket det, men når det blir så usakelig er det bare å slutte å lese tråden her.
Jeg er enig at at Ionity kan gjøre som de vil med sine priser - men i så fall må de betale tilbake støtten de har fått av skattebetalerne.

Det kan man jo være enig i. Men spørsmålet er om EU har stilt nødvendige krav til Ionity. Har de ikke gjort det så er det ikke mye å gjøre. Så får vi håpe de lærer av det til senere.

haggen

Sitat fra: emurof på onsdag 05. februar 2020, klokken 13:45
Nei, det er ikke dobbeltmoral når den ene leverandøren har brukt egne penger på å bygge ut, mens den andre har fått penger fra skattebetalerne.

Gi Elon en klem? Hva er det du snakker om? Har du gått helt i ball eller? Nei, de som eventuelt ønsker å benytte seg av nettverket til Tesla må betale sin rettferdige andel og investere i nettverket og bidra til ytterligere utbygging.
Ok la meg forklare med enklere bilder, hvis Tesla var så keen på å få inn andre i nettverket sitt så hadde det nok nå vært flere der allerede, f.eks. Jaguar som prøvde. At de går ut og sier at de er åpne for alle så betyr det ingenting hvis man ikke faktisk gjør det, da er det bare for å hente goodwill. Pr. i dag er det ingen, og det overrasker meg ikke.
Bmw i3 2014-2017

haggen

Sitat fra: haggen på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:09
Sitat fra: emurof på onsdag 05. februar 2020, klokken 13:45

Ok la meg forklare med enklere bilder, hvis Tesla var så keen på å få inn andre i nettverket sitt så hadde det nok nå vært flere der allerede, f.eks. Jaguar som prøvde. At de går ut og sier at de er åpne for alle så betyr det ingenting hvis man ikke faktisk gjør det, da er det bare for å hente goodwill. Pr. i dag er det ingen, og det overrasker meg ikke.
Mener du at Ionity er i sin helhet betalt av EU?
Bmw i3 2014-2017

haggen

Hvis det er meg du henviser til så har jeg ikke elbil fra ett merke som er med i Ionity, så der er jeg helt uten skyld. Det er vel kanskje andre som har tydelige merke preferanser her inne tror jeg.
Støtte fra EU har garantert hatt krav til hvem som skal ha tilgang. Det er antagelig grunnen til at både Tesla m3 og Polestar 2 kan lade der om dem vil. Det fine er at det er valgfritt, vi kan velge å betale ekstra om det passer den dagen, f.eks. om det ikke er andre 150 Kwh ladere i nærheten, eller at det ikke er andre ladere i nærheten eller at man liker å lade uten å dele kapasitet med andre. Det er opp til hver enkelt. For oss brukere er det mangel på tilbudet som er det store problemet pr i dag.
Da blir det for dumt å snakke om å boikotte eller at de skal betale tilbake ett tilskudd fra EU. Snakk om å være usakelig.
De har innafor lov og regler tatt vare på sine egne interesser som el-bilprodusenter, og som på sikt antagelig vil øke antall solgte biler for dem dette gjelder.
Bmw i3 2014-2017

Vollis47

Det er utrolig (og litt skremmende) å se hvor mange som er missunnelige på TEsla sitt ladenettverk. Før noen andre hadde fått gjort annet enn å sette opp noen spredte ladestolper, bygde de ut et skikkelig internasjonalt nettverk for sine biler. Ikke for å tjene penger på lading, det får Fortum, GK og andre gjøre, men for å gjøre det attraktivt for Tesla-eierne. At eierne av Ionity tilsynelatende ikke skjønner seg på elbilmarkedet, er ikke Teslas ansvar. Saken er vel egentlig at de ikke ønsker å selge elbiler.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Rollep

Jepp, basert på innbyggertallet i 2018 må hver EU borgere snarest få refundert ca. 78 øre ;D

eivhelle

https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/2017-de-tm-0064-w

Det er ikke norske skattepenger som har gått med til å sponse Ionity. Det er EU som sponser 20% av kostnaden for å sette opp ladere i EU land. Altså må Ionity betale 80% av kostnaden selv. Og for ladere satt opp i Norge må de betale alt selv, siden vi ikke er et EU land. Ionity får i overkant av 39 millioner euro for et utbyggingsprosjekt som koster i størrelsesorden 195 millioner euro. Så å påstå at Ionity har som målsetning å bli rike på å selge strøm stiller jeg meg svært tvilende til.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

evtronDK

Sitat fra: HVolland på onsdag 05. februar 2020, klokken 18:30
Det er utrolig (og litt skremmende) å se hvor mange som er missunnelige på TEsla sitt ladenettverk. Før noen andre hadde fått gjort annet enn å sette opp noen spredte ladestolper, bygde de ut et skikkelig internasjonalt nettverk for sine biler. Ikke for å tjene penger på lading, det får Fortum, GK og andre gjøre, men for å gjøre det attraktivt for Tesla-eierne. At eierne av Ionity tilsynelatende ikke skjønner seg på elbilmarkedet, er ikke Teslas ansvar. Saken er vel egentlig at de ikke ønsker å selge elbiler.

Det er vel ikke helt rigtigt at ejerne af Ionity ikke vil sælge elbiler. Der kører jo ca. 50.000 elbiler fra Tesla i Norge og godt 60.000 fra VAG alene - dertil kommer BMW, Mercedes og Hyundai/Kia...... (jeg er godt klar over at %-delen af det totale bilsalg er lille, men mængden af nye modeller i 2020 fra alle involverede producenter siger vel lidt om hvor de er på vej hen).

For mit eget vedkommende er det ikke ladenetværket der afgør hvilken bil jeg køber. 95% af mine årlige 25.000 kilometer lader jeg alligevel lokalt på et flat rate abonnement til 650,- pr. måned......
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

evtronDK

Sitat fra: eivhelle på onsdag 05. februar 2020, klokken 19:18
https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/2017-de-tm-0064-w

Det er ikke norske skattepenger som har gått med til å sponse Ionity. Det er EU som sponser 20% av kostnaden for å sette opp ladere i EU land. Altså må Ionity betale 80% av kostnaden selv. Og for ladere satt opp i Norge må de betale alt selv, siden vi ikke er et EU land. Ionity får i overkant av 39 millioner euro for et utbyggingsprosjekt som koster i størrelsesorden 195 millioner euro. Så å påstå at Ionity har som målsetning å bli rike på å selge strøm stiller jeg meg svært tvilende til.

Blot en tilføjelse. Powered by E.On Drive & Clever (nu med stolper i Dombås) har også fået EU tilskud. Også her er prisen høj hvis man ikke har abonnement (faktisk ca. 2,- DKK højere end Ionity uden abonnment). Og de sælger ikke engang biler.....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Rollep

Sitat fra: HVolland på onsdag 05. februar 2020, klokken 18:30
At eierne av Ionity tilsynelatende ikke skjønner seg på elbilmarkedet, er ikke Teslas ansvar. Saken er vel egentlig at de ikke ønsker å selge elbiler.
Ikke ønsker å selge elbiler? Hvorfor i all verden skulle en liten produsent som Porsche investere 60 milliarder kroner i utvikling og produksjon av elbiler hvis de ikke ønsker å selge dem?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA