Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Volvo EX 90 Recharge

Startet av eSaab, torsdag 16. januar 2020, klokken 12:38

« forrige - neste »

Oddaa

Jeg er egentlig litt skuffet, synes den er for lik gamle XC90. Hadde ventet en større endring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90


daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batterimannen

Førsteinntrykket er at jeg liker Rivian R1S mer...  ???
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hovik

Sitat fra: Oddaa på onsdag 02. november 2022, klokken 10:22
Jeg er egentlig litt skuffet, synes den er for lik gamle XC90. Hadde ventet en større endring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er på min andre SPA XC90, og veldig glad den ikke er mer endret. Dagens XC90 er en knallgod familiebil. Er ingen andre med unntak av EQS Suv som kan konkurere på rekkevidde/plass/ergonomi/pris. Blir nok bestilling ila kort tid.

Eneste skuffende er kun 2200kg hengervekt.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

eSaab

#35
Video , en närmare titt på ex90
www.elbil24.no/nyheter/volvo-lanserte-ex90-sitt-nye-elektriske-flagship/77695120
Leverans , vissa nämner sent 2023 andra säger 2:a kvartalet 2024?

Oddaa

Sitat fra: hovik på onsdag 09. november 2022, klokken 22:25
Sitat fra: Oddaa på onsdag 02. november 2022, klokken 10:22
Jeg er egentlig litt skuffet, synes den er for lik gamle XC90. Hadde ventet en større endring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er på min andre SPA XC90, og veldig glad den ikke er mer endret. Dagens XC90 er en knallgod familiebil. Er ingen andre med unntak av EQS Suv som kan konkurere på rekkevidde/plass/ergonomi/pris. Blir nok bestilling ila kort tid.

Eneste skuffende er kun 2200kg hengervekt.
Kjenner og liker SPA XC90 godt etter 4 år med en sånn. Har nå en XC60 og en XC40. Men jeg hadde ventet noe mer av designet, og det mener jeg måtte vært mulig uten at det går ut over rekkevidde/plass/ergonomi/pris.

Men hver sine preferanser, ligger litt på været her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

daktari

Finn sitteprøve av svenske AMS. https://youtu.be/HU16nEQp-fQ

Romsligere enn Nio ES8 såvidt jeg skjønner.
Var ikke så imponert over 2.8 tonn...
Interessant den svenske prisen også, men mulig de bare selger top spec i Norge foreløpig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hovik

Sitat fra: Oddaa på torsdag 10. november 2022, klokken 18:44
Kjenner og liker SPA XC90 godt etter 4 år med en sånn. Har nå en XC60 og en XC40. Men jeg hadde ventet noe mer av designet, og det mener jeg måtte vært mulig uten at det går ut over rekkevidde/plass/ergonomi/pris.

Men hver sine preferanser, ligger litt på været her.

Kan godt forstå mange ventet noe mer, endringene er konservative. Personlig tror jeg de hermer litt etter RangeRover mtp designfilosofi. De har funnet et format som fungerer godt, og fornyer det ved å innføre ganske små endringer. Det blir ingen tvil fra generasjon til generasjon, hvilket merke/modell det er.

2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

elektro

Jeg elsker EX90! Innenfra og ut.

Finner ingen svakheter, unntatt at den havner over 1 mill med moms. Som definitivt er konkurransedyktig, Audi, BMW og Mercedes burde være bekymret, og Tesla er akterutseilt, men det er likevel veldig, veldig mye.

Og så er det en veldig stor bil da. For min del kunne bagasjerommet gjerne vært enda større, vi får se i praksis, men her må man jo neste ha en bil nummer to i tillegg. Litt dumt å bulke denne fordi man skulle kjøpe 1 liter melk på nærbutikken.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oivindg

Sitat fra: elektro på søndag 13. november 2022, klokken 08:12
Jeg elsker EX90! Innenfra og ut.

Finner ingen svakheter, unntatt at den havner over 1 mill med moms. Som definitivt er konkurransedyktig, Audi, BMW og Mercedes burde være bekymret, og Tesla er akterutseilt, men det er likevel veldig, veldig mye.

Og så er det en veldig stor bil da. For min del kunne bagasjerommet gjerne vært enda større, vi får se i praksis, men her må man jo neste ha en bil nummer to i tillegg. Litt dumt å bulke denne fordi man skulle kjøpe 1 liter melk på nærbutikken.
Enig i mye her. Det eneste jeg kunne ønsket meg annerledes var et mer tradisjonelt dashbord og flere fysiske knapper. Jeg blir mindre og mindre glad i touchsystemer og jeg klarer ikke helt å venne meg til å bruke stemmen for alt av funksjoner heller.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 13. november 2022, klokken 08:12

Finner ingen svakheter, unntatt at den havner over 1 mill med moms. Som definitivt er konkurransedyktig, Audi, BMW og Mercedes burde være bekymret, og Tesla er akterutseilt, men det er likevel veldig, veldig mye.

Konkurransedyktig ja, men skjønner ikke hvorfor Audi & Co trenger å være bekymret. Ikke noe som imponerer spesielt for min del, og fremdeles den kjedeligste av de fire.

Disse premiummerkene frir fremdeles til sine tradisjonelle kjøpere, ser ikke ut til at det kommer til å endre seg.

Er heller ikke noe særlig imponert over plassen på andre rad og vekten på 2,8t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: elektro på søndag 13. november 2022, klokken 08:12
Jeg elsker EX90! Innenfra og ut.

Finner ingen svakheter, unntatt at den havner over 1 mill med moms. Som definitivt er konkurransedyktig, Audi, BMW og Mercedes burde være bekymret, og Tesla er akterutseilt, men det er likevel veldig, veldig mye.

Og så er det en veldig stor bil da. For min del kunne bagasjerommet gjerne vært enda større, vi får se i praksis, men her må man jo neste ha en bil nummer to i tillegg. Litt dumt å bulke denne fordi man skulle kjøpe 1 liter melk på nærbutikken.
Enda større? Bagasjerommet er ca 135 til 125 dypt og 115 i bredden (utfra det skiltet de har i bakluka på YT videoer.
86 cm høyt.
Liten frunk og noe plass under gulvet.
Knuser jo alle. Særlig EQE suv og iX som jo er en flopp på bagasjerom.

Tror dere like gjerne skal bestille ID.buzz eller Vito.

2,8 tonn er heftig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batterimannen

Burde hatt flere knapper. Et av ankerpunktene med XC40 er at det ikke er fysiske knapper for ventilasjon. Irriterende å måtte bruke skjermen eller stemmekommando bare for å øke/senke temp eller skru på rattvarme.

Er det haptiske knapper på rattet? Heldigvis går VW vekk fra de håpløse knappene sine og over til vanlige.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

Ok, da tar jeg tilbake det om bagasjerommet @daktari. Jeg hadde rett og slett ikke sett på målene, bare liter kapasitet. Enda bedre. Og dette er bilens absolutte største fortrinn foran de andre. Kjøper man en bil i dette segmentet, må den ha masse plass. Det er først og fremst der den banker konkurrentene.

Men også på utstyr/teknologi. Forventer at førerassistentsystem med LIDAR og lysene blir klasseledende, samt at hele bilen formelig oser av sikkerhet. Seter og ratt er alltid bra i Volvo, på dette punktet er det delte meninger om i alle fall iX. Og Model X. At Volvo kjører Google sitt MMI er etter min mening et klart fortrinn. Og de lover full utnyttelse av OTA oppdateringer. La oss tro at det er sant, denne gang.. Her har tyskerne ikke imponert så langt.

2,8 tonn er mye. Det er det.. Vet ikke hvordan det står seg mot EQS, men problemet med Mercedesen er jo prisen. EX90 koster mindre enn iX 50 og antakelig også nye e-tron 55 med samme utstyrsnivå (bare Digital Matrix koster 55.000). Så kjører muligens iX og e-tron bedre enn EX90. Det gjenstår å se. Men for de oppgavene denne bilen er ment å løse, kanskje den blir vel så god? Tenker da først og fremst på fremkommelighet og komfort. Kort oppsummert mener jeg Volvo her har en vinner.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA