Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC Generation 3

Startet av kodax, onsdag 15. januar 2020, klokken 23:41

« forrige - neste »

kodax

Da jeg bestilte for to uker siden, kunne jeg hente den på postkontoret etter to dager.
Kanskje det er DHL du burde ringe?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

AlexØ

Sitat fra: snakkesalig på lørdag 16. oktober 2021, klokken 14:02
Sitat fra: AlexØ på lørdag 16. oktober 2021, klokken 11:06
Bestilte TWC Gen3 for 2 ukersiden.
Det er nå 12 dager siden jeg fikk Email om at en var sent med DHL
Fortsatt får jeg beskjed at sporing nummeret er ugyldig.

Bruk sporingsnummeret på posten.no

Der fikk jeg hvertfall noe resultater

SitatIngen sending er mottatt ennå, kun melding om dette
4. oktober kl. 15.58

DagfinnN

Jeg fikk for en uke siden. Installerte på hytta fredag. 3 - fase 27 ampere. Veldig deilig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Sitat fra: AlexØ på lørdag 16. oktober 2021, klokken 11:06
Bestilte TWC Gen3 for 2 ukersiden.
Det er nå 12 dager siden jeg fikk Email om at en var sent med DHL
Fortsatt får jeg beskjed at sporing nummeret er ugyldig.
Mailet support emailen til Tesla den 11. Ikke et pip tilbake.

:+1: :+1: :+1: :+1:
Det står i webshopen at de sendes 2-4 uker etter bestilling. La det nå iallfall gå fire uker før det klikker for deg? Chill pill time...

Jeg fikk også sporingsnummer lenge før forsendelse.

Autowinder

Med alle nye TMY som har kommet og dette som ny modell er det sikkert midlertididg tomt og nytt parti på vei inn. Bare å vente
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

drumfrodo

Noen som vet med sikkerhet om det skal være kombiautomatsikring (jordfeilvern type-A) eller kun vanlig automatsikring på kursen til en TWC Gen3? Ut fra min forståelse så har laderen nå innebygget jordfeilvern Type-B, og jfr. installasjonskrav generelt så skal man ikke ha A-vern foran B-vern - mao. er vanlig automatsikring det som gjelder for denne - eller? Fikk min i posten for en ukes tid siden, gjør innkjøp av matriell for klargjøring til installasjon nå (som såklart skal gjøres av sertifisert personell, men virker å være uklarheter blant disse også da denne laderen er veldig ny)

geear

Min er iallfall montert med kun vanlig 32A 3-fas automatsikring. Mener det er Eaton xEffect. Akkurat samme oppsett som med veggladeren jeg skiftet ut, som også hadde innebygget beskyttelse mot dc feilstrøm.

Handyman

Sitat fra: drumfrodo på mandag 18. oktober 2021, klokken 16:28
Noen som vet med sikkerhet om det skal være kombiautomatsikring (jordfeilvern type-A) eller kun vanlig automatsikring på kursen til en TWC Gen3? Ut fra min forståelse så har laderen nå innebygget jordfeilvern Type-B, og jfr. installasjonskrav generelt så skal man ikke ha A-vern foran B-vern - mao. er vanlig automatsikring det som gjelder for denne - eller? Fikk min i posten for en ukes tid siden, gjør innkjøp av matriell for klargjøring til installasjon nå (som såklart skal gjøres av sertifisert personell, men virker å være uklarheter blant disse også da denne laderen er veldig ny)
Det er flere ting å ta hensyn til. Dersom den skal kobles til en kurs uten jordfeil må kabelen være dobbeltisolert.
Mener at TWC gen 3 har jordfeilvern type A, men med DC-filter på max 6mA, som gjør at den ikke trenger jordfeilvern type B. Ut fra specen som ligger på Teslas sider skal en hver installatør kunne avgjøre hva som trengs.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

drumfrodo

#113
Sitat fra: Handyman på mandag 18. oktober 2021, klokken 19:19
Sitat fra: drumfrodo på mandag 18. oktober 2021, klokken 16:28
Noen som vet med sikkerhet om det skal være kombiautomatsikring (jordfeilvern type-A) eller kun vanlig automatsikring på kursen til en TWC Gen3? Ut fra min forståelse så har laderen nå innebygget jordfeilvern Type-B, og jfr. installasjonskrav generelt så skal man ikke ha A-vern foran B-vern - mao. er vanlig automatsikring det som gjelder for denne - eller? Fikk min i posten for en ukes tid siden, gjør innkjøp av matriell for klargjøring til installasjon nå (som såklart skal gjøres av sertifisert personell, men virker å være uklarheter blant disse også da denne laderen er veldig ny)
Det er flere ting å ta hensyn til. Dersom den skal kobles til en kurs uten jordfeil må kabelen være dobbeltisolert.
Mener at TWC gen 3 har jordfeilvern type A, men med DC-filter på max 6mA, som gjør at den ikke trenger jordfeilvern type B. Ut fra specen som ligger på Teslas sider skal en hver installatør kunne avgjøre hva som trengs.

Det er PFXP-kabel, 4xG10mm2 som skal benyttes, dvs. den er dobbeltisolert ja. Ifølge beskrivelsen har laderen innebygget "RCD Type A + DC-filter 6mA", mens andre ladestasjoner som Easee bl.a. skriver at det er innebygget "DC-RCM" som eliminerer behov for ekstern jordfeilbryter Type B. Om det er noen forskjeller på dette, eller om det er to måter å beskrive samme funksjonalitet på, er for meg litt uklart - men det kan være nærliggende å tolke det dithen at TWC G3 har "ekte" jordfeilvern Type B innebygget (oppdager både jordfeil på AC og DC-strøm), mens Easee kun har DC-filter og da trenger standard kombiautomat/A-vern på kursen i tillegg..? Evt. klarer den seg også med bare vanlig automatsikring? Har ikke klart å finne en grundig forklaring rundt dette og disse ulike benevnelsene, annet enn at Kirkebø selger to ulike varianter av EcoLite ladestasjon der den ene har kun DC-filter (DC-RCM), mens den andre har DC-filter (DC-RCM) samt jordfeilvern Type-A innebygget. Dette får meg til å tolke det som at TWC G3 sin benevnelse "RCD Type A + DC-filter" tilsvarer varianten som Kirkebø selger med DC-filter samt jordfeilvern Type-A, mens Easee-laderen tilsvarer den uten A-vern (kun DC-RCM):
http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Men om jeg forstår dette riktig er jeg imidlertid ikke 100% sikker på..

geear

Fra: https://easee.com/no/wp-content/uploads/2021/02/NO_Easee_HomeCharge_Guide.pdf

SitatInnebygd jordfeilbryter for jordfeilbeskyttelse (30 mA AC/ 6 mA DC) i henhold til EN 61008-1 og IEC 62955

Og

SitatJordfeilbryter (RCD)
En jordfeilbryter (RCD), i henhold til EN 61008-1 og
IEC 62955, er integrert i Laderoboten. Dette vil slå av strømmen til det elektriske kjøretøyet hvis det oppstår en reststrøm på 4–6mA DC og / eller 20–30mA AC. Jordfeilbryteren tilbakestilles ved å koble fra ladekabelen og koble den til igjen. Den integrerte jordfeilbryteren testes og kalibreres automatisk med jevne mellomrom av Laderoboten.
Den integrerte jordfeilbryteren har ingen innflytelse
på funksjonen til eksterne beskyttelsesenheter. Hvis
en klasse II-installasjon forsyner Ladroboten(e), er det normalt ikke behov for noen ekstern jordfeilbryter. Lokale ledningsregler må imidlertid alltid følges.

Virker som det er samme greia med TWC og Easee. Forutsatt at dette er riktig manual jeg har funnet. Har ikke Easee selv.

Forøvrig er det brukt powerflex-kabel hos meg (uten jfb i tavle), så den er dobbelisolert.

Counterpointer

Easee trenger ikke A vern før boksen kun sikring ( jeg bruker 40A på mine)

drumfrodo

Ok, da er vel svaret at TWC gen 3 også kun trenger automatsikring da alt nødvendig vern er integrert i laderen. Takk for innspill :)

jlan

Men det er vel også greit å bruke en vanlig jordfeilautomat på kursen. Da vil en detektere eventuell jordfeil på kabelen. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

AlexØ

Sitat fra: geear på lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:42
Sitat fra: AlexØ på lørdag 16. oktober 2021, klokken 11:06
Bestilte TWC Gen3 for 2 ukersiden.
Det er nå 12 dager siden jeg fikk Email om at en var sent med DHL
Fortsatt får jeg beskjed at sporing nummeret er ugyldig.
Mailet support emailen til Tesla den 11. Ikke et pip tilbake.

:+1: :+1: :+1: :+1:
Det står i webshopen at de sendes 2-4 uker etter bestilling. La det nå iallfall gå fire uker før det klikker for deg? Chill pill time...

Jeg fikk også sporingsnummer lenge før forsendelse.
Og nå er vi på 4 uker.. i Web shoppen står det ikke 2-4 uker, det står 1-2 uker.
Jeg her purret på Webshoppen  enda ingen svar
og jeg tror nok du burde revurdere hvordan du leser kommerntarer på nett hvis du tror det klikker for meg. er ikke rart folk begyner å krangle for ingenting.

Handyman

Sitat fra: AlexØ på mandag 01. november 2021, klokken 18:56
Sitat fra: geear på lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:42
Sitat fra: AlexØ på lørdag 16. oktober 2021, klokken 11:06
Bestilte TWC Gen3 for 2 ukersiden.
Det er nå 12 dager siden jeg fikk Email om at en var sent med DHL
Fortsatt får jeg beskjed at sporing nummeret er ugyldig.
Mailet support emailen til Tesla den 11. Ikke et pip tilbake.

:+1: :+1: :+1: :+1:
Det står i webshopen at de sendes 2-4 uker etter bestilling. La det nå iallfall gå fire uker før det klikker for deg? Chill pill time...

Jeg fikk også sporingsnummer lenge før forsendelse.
Og nå er vi på 4 uker.. i Web shoppen står det ikke 2-4 uker, det står 1-2 uker.
Jeg her purret på Webshoppen  enda ingen svar
og jeg tror nok du burde revurdere hvordan du leser kommerntarer på nett hvis du tror det klikker for meg. er ikke rart folk begyner å krangle for ingenting.
Det står da ikke lenger 1-2 uker. Det står ingenting om utsatt levering. Normalt får man da varene etter et par dager. Webshopen til Tesla leverer raskt når de har varer på lager.
Det må ha skjedd noe galt med din bestilling. Ligger bestillingen i historikken på kontoen din?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA