Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX

Startet av jevel, onsdag 15. januar 2020, klokken 18:09

« forrige - neste »

jevel

For dem som vurderer EQC og som bruker iPhone / Apple Watch:

https://9to5mac.com/2020/02/05/new-carkey-feature-in-ios-13-4-beta-brings-built-in-support-for-unlocking-driving-and-sharing-nfc-car-keys/

Kan se ut som det kan lønne seg å kjøpe til NFC-forberedelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Filip86

Vurderer å hive på det valget selv, men det står på MB sine sider «det er ikke lenger mulig å låse opp bilen din med mobiltelefonen». Så er litt usikker, men kanskje greit å ha det med siden det bare koster 890kr hvis det en gang i fremtiden skulle bli aktivert.
Selgeren har heller ikke fulgt opp spørsmålet mitt rundt dette...

For øvrig, hva har dere fått vite rundt «multifunksjonstelefoni 899»? Selgern min har vistnok hørt med MB og fått vite at dette ikke gjør at telefonen bruker bilens antenne, at det er ikke noe valg på denne bilen vistnok og at 899 bare gir meg en «fasttelefon» i midtkonsollen isteden.

jevel

#17
Jeg så den saken der selv men tolket det til å gjelde MercedesMe, ikke NFC. Finner det ikke igjen nå, men som du sier så er det ikke store kosten med drøye 800 kroner ekstra.

Den multifunksjonstelefonien finner jeg ikke ut av. Ser at det er masse spekulasjon rundt den, men det jeg finner er bare tull.

Edit: ser nå at det står spesifikt på opsjonen også. All den tid dette garantert er programvarestyrt så kan de jo legge det til i etterkant.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Kitchendog

Multifunksjons telefoni oversatt fra den tyske prislista. "899 Multifunktions-telefonie med trådløs lading foran. Kobler sammen telefonen din med uteantenne til et team, slik at du profitterer av bedre mottak. Du legger bare din telefon med trådløslading på ladematten, så sender en ekstra innebygd antenne signalet ut (til takantennen tolker jeg det til). Bilens høytalere overtar taleutgangen". (Det gjør de vel uansett når man har på blåtann?) Jeg kan tysk, så det er ikke oversatt med google translate.

Filip86

Kjenner jeg blir litt irritert over selgeren vi har...

jevel

Fikk svar fra selgeren min her nå.

NFC er fjernet som opsjon fra EQC.

Så da.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Butare

Betyr dette at vi som allerede har fått bilen og betalt for dette, får pengene tilbake?

jevel

Se det sa han ingen ting om. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Filip86

Hmm, og selgeren min som la til NFC uten noe forundring  ???

Øyvind.h

Sitat fra: boppus på mandag 27. januar 2020, klokken 11:08
Så, konseptet "lading av elbil" er etter ditt skjønn i orden på EQC?
Lister bilen opp kun Ionity eller også andre tilbydere? Kan du velge hvilke?

Ser jeg glemte å svare på denne gamle posten. Konseptet lading av elbil – ja og nei. Det kommer an på hva du sammenligner med. Jeg synes navigasjonen fungerte bra. La jeg inn en destinasjon kom informasjon om restprosent opp på venstre side av skjerm, så det fungerte fint. Ladeforslag la den også inn på lengre turer og det var greit å kikke igjennom ruteforslaget, ladetilbyder, ledige ladere etc. Det står også at en kan starte ladingen rett fra skjermen i bilen, noe jeg regner med en må ha Mercedes charge for at skal fungere. Alle tilbydere som er med i informasjonsdelingsnettverket (husker ikke hva det heter i farten) er ferdig integrert. Det dekker Ionity og mange flere. Når jeg testet var i hvert fall Grønn kontakt en av de foreslåtte ladepausene. Men en får jo raskt en vekker når det står 2 av 4 ledig istedenfor 30 av 44.

Det er en god del som er på plass. Men – sammenligner du dette med den grafiske og gjennomførte fremstillingen hos Tesla er de et stykke bak. Det er lettere å navigere i kart og rute i Teslaen og oversikt over ledige ladere og effekt er lettere tilgjengelig. Tesla har rett og slett et mye bedre brukergrensesnitt enn det Mercedes har.

Om det faktisk fungerer å trykke start lading og deretter gå ut og plugge i vet jeg ikke. I Teslaen trenger en ikke tenke på slikt. En bare plugger i og har langt bedre oversikt.

Så «lading av elbil i orden» tenker jeg blir et ja om du er litt teknisk anlagt. Eller nei om du er lite teknisk/praktisk. Eksempelvis passe på å finne/starte rett stolpe osv. Da er det nesten like griet å følge navi, men heller bruke brikke på stolpen du ønsker.

Sitat fra: jevel på onsdag 12. februar 2020, klokken 00:11
Fikk svar fra selgeren min her nå.

NFC er fjernet som opsjon fra EQC.


Leste i FB gruppen at NFC i appen erstattes med NFC klistremerke.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA