Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror man skjer i 2020?

Startet av Motorwatt, onsdag 15. januar 2020, klokken 16:13

« forrige - neste »

Motorwatt

Vi har vel vært litt bortskjemt med oppdateringer/rettinger i det siste. Over 2 uker siden den sist. EM lovet jo endel mere enn det som ble levert innen utgangen av 2019, og den siste oppdateringen var vel nærmest en hastejobb for i det hele tatt å levere noe nytt.  En stund siden iallfall jeg har fått en så uferdig versjon. Håper de nå jobber med å få fram det som skulle være lovet, men ta heller den tiden som er nødvendig for å få klargjort kvalitets-software.

Men tror det må bli litt endringer fremover. Vi ser allerede at MCU1-biler har en annen software (versjonsnummer) enn MCU2. MCU2-biler får nå nyeste software, men vises forskjellig for biler med 2.5 og 3.0 hardware. EM sa at biler med FSD ville få ny computer når software som kunne utnytte den var klar, og da er spørsmålet om det da blir slutt på hyppige software-oppdateringer for flere/eldre modell-varianter.

Leveranse av HW3-computer (heter nå visstnok FSD-computer) er, etter det jeg kan lese, betydelig forsinket. Dette gjelder i USA, og derav selvsagt også ROW. På ett eller annet tidspunkt må vel software-ressursene brukes på den nyeste teknologien (FSD-computer), og når det skjer frykter jeg at dette vil gå utover eldre biler. Det er fullt mulig at man nå allerede har nådd det punktet hvor det ikke er særlig mer å hente med «gammel» teknologi blandet med ny software.

I tillegg har vi UN/EU-problematikken som også kan kjøre oppdateringer for oss inn på et ubrukt sidespor....

Løse tanker, men hva tror dere?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Det er vel ingen grunn til å ikke tro at det kommer mange nye praktiske og morsomme oppdateringer i år for oss med nyere HW, men det store spørsmålet er om FSD blir levert, og om det da vil ha store begrensninger for oss i EU/Norge.
Når Elon nå skrev "Soon" som svar på når FSD kommer, så har jeg lyst til å tro at han mener i år, og helst ila de nærmeste månedene. Jeg har også lyst til å tro at EU vil åpne opp for å tillate funksjonaliteten fullt ut. Samtidig er det egentlig ikke noe stress, jeg syns bilen er veldig bra som den er, og FSD-pengene ser jeg på som en nerde-investering som gir meg litt spenning.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA