Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer du til å kjøre med Teslas Robotaxi eller Googles Waymo om 5 år?

Startet av kodax, tirsdag 14. januar 2020, klokken 22:26

« forrige - neste »

kodax

Så vidt jeg vet dette den nyeste offisielle videoen fra Tesla som er en teaser på FSD:

https://youtu.be/tlThdr3O5Qo

Mens Waymo allerede kjører førerløst rundt og testes av "uavhengige":

https://youtu.be/__EoOvVkEMo

Virker jo som at Google foreløpig leder ift hva som faktisk er levert.
På den andre siden er jo bilene overlesset med sensorer etc., så det er nok et stykke fram til at det kan  kommersialiseres, i motsetning til Tesla som i følge dem selv skal kunne gjøre dette med den hardwarene bilene allerede har, og det "Soon" iflg Elons melding på Twitter nylig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

o.b.lix

Både Waymo og Tesla kan kun kjøre på kjente (og innprogrammerte) områder.

Det er nok langt frem til helt førerløse systemer, er jeg redd.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RuneW

Waymo ligger klart foran Tesla på begrensede områder. Men Tesla sin styrke er at når de først knekker koden, så er de mye bedre forberedt enn Waymo på "den store verden" (dette pluss en "viss" forskjell på prisen på HW de bruker...).

Men når dette skjer, er veldig usikkert. Jeg har nok vært for optimistisk og for to år siden trodde jeg Tesla ville ha kommet mye lenger enn i dag. Men disse tingene har en litt uforutsigbar karakter. Ting kan skje fort.

Skulle veldig gjerne ha likt å vært flue på veggen internt hos Tesla og sett/hørt de interne diskusjonene og vært med på test-kjøringene, spesielt inne i byer med folk og fe på alle kanter.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OlaM

Waymo har kommet 10 cm og leder med 1 cm over Tesla i et løp som er mange kilometer langt. I resten av IT-verdenen har luften gått ut av maskinlæringsboblen. I hype cycle er vi godt nede i the trough of disillusionment. På vei opp til det produktive platået vil vi se at applikasjonene til denne teknologien er mer begrensede og mindre magiske enn det man ønsketenkte seg til på toppen av hypen.



Selvkjørende biler fritt i dagens trafikkbilde sammen med menneskelige sjåfører, uten direkte overvåking eller styringssignaler fra veikantutstyr, er bare å glemme. Det har vært åpenbart i et par år egentlig, har man ikke erkjent det før så begynner det å bli på tide.
'21 3LR

sjokomelk

Det kan godt være jeg har drukket litt for mye av Kool-Aid'en til Elon og Andrej Karpathy, men jeg har tro på måten Tesla jobber med dette. I presentasjonene (som selvfølgelig er glansbilder) Andrej har holdt de siste årene , så virker det som om de er på rett vei. Det å kjøre rett frem på en motorvei er ikke vanskelig, men det er alle "corner cases" som vi mennesker klarer å finne en løsning på som er utfordringen. Og eneste måten å bli bedre på dette er mer og mer data for å lære opp systemet til å takle det. Tesla er den produsenten som har tilgang til mest data fra den virkelige verden i dag. De har flere hundre tusen biler som samler inn data i dag. Og det kommer flere til hver eneste dag. Og jo mer data de samler inn, jo raskere går utviklingen.
At Tesla la til "FSD visualization" på biler i USA før jul var nok et lurt steg i å vise hvor mye av verden bilene ser og forstår i dag.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rocklobster

Er ikke bare google vs. Tesla her. Mobileye har ikke ligget på latsiden etter at Tesla dumpa de :
https://youtu.be/hCWL0XF_f8Y

Siden det kan se ut som vi er årevis unna og at vi trenger noen breakthroughs i algoritmer og eller hw for å komme til robotaxi kan det fort dukke opp en dark horse eller to på oppløpssiden.

Handyman

Sitat fra: OlaM på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:51
Selvkjørende biler fritt i dagens trafikkbilde sammen med menneskelige sjåfører, uten direkte overvåking eller styringssignaler fra veikantutstyr, er bare å glemme. Det har vært åpenbart i et par år egentlig, har man ikke erkjent det før så begynner det å bli på tide.
Slike bombastiske uttaleser finnes det mange eksempler på. Spesielt når det gjelder teknologisk utvikling.
https://www.freecodecamp.org/news/worst-tech-predictions-of-the-past-100-years-c18654211375/
Vi vet svært lite om hvor langt/kort de har kommet. Det vi ser i bilene idag kan være det beste av det de har, men det kan også bare være de skjuler mye. Alle som bruker AP er jo bare betatestere. Det er ikke umulig at utviklingen plutselig skyter fart, litt som når små barn knekker koden når de begynner å gå. Tiden vil vise.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Jeg tror også at nivå 5 ligger noen år fram i tid. Men jeg vil være fornøyd med nivå 3 eller 4. Kan jeg sitte i bilen uten å ha hånda på rattet, vil det være et kjempekult og medføre at jeg blir mer opplagt etter lang tur. Fartsgrenser må imidlertid på plass (patentstrid).
Tror kanskje at nivå 3 kommer om ikke så veldig lenge.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

OlaM

Sitat fra: Handyman på lørdag 18. januar 2020, klokken 13:10

Vi vet svært lite om hvor langt/kort de har kommet. Det vi ser i bilene idag kan være det beste av det de har, men det kan også bare være de skjuler mye.

Hvorfor skulle de gjøre det, når de allerede er så langt bakpå sine egne målsettinger? Det som kan få utviklingen til å skyte fart er ikke mer ML-magi, men at målstengene flyttes litt. F.eks. level 4 som kun funker på motorveier med godkjent veikantutstyr og level 2 ellers. Det kan bety autonome flybusser o.l. men ikke drosjer som kjører fra adresse til adresse.
'21 3LR

Counterpointer

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 18. januar 2020, klokken 11:20
det er alle "corner cases" som vi mennesker klarer å finne en løsning på som er utfordringen.
Her ligger det en utfordring i oppfatningen .

For det første så løser ikke vi mennesker alle «corner cases», stort sett så finner vi en løsning, men ulykkesfrekvensen er betydelig. I tillegg så gjør menneskelige sjåfører også feil i helt kurante situasjoner, f.eks sovner eller sjekker mobilen mm.

Når det gjelder autonom kjøring så har folk stort sett nulltoleranse. Alle maskinsystemer vil kunne ha avvik og det er en stor utfordring.

Jeg vet om en god del sjåfører i min bekjentskapskrets som jeg ikke vil sitte på med, hverfall ikke i et komplisert trafikkbilde. Tror dagens løsninger på robottaxi er generelt på et like høyt eller bedre nivå, men det gjenstår en god del enda.

Handyman

Sitat fra: OlaM på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:11
Sitat fra: Handyman på lørdag 18. januar 2020, klokken 13:10
Vi vet svært lite om hvor langt/kort de har kommet. Det vi ser i bilene idag kan være det beste av det de har, men det kan også bare være de skjuler mye.
Hvorfor skulle de gjøre det, når de allerede er så langt bakpå sine egne målsettinger? Det som kan få utviklingen til å skyte fart er ikke mer ML-magi, men at målstengene flyttes litt. F.eks. level 4 som kun funker på motorveier med godkjent veikantutstyr og level 2 ellers. Det kan bety autonome flybusser o.l. men ikke drosjer som kjører fra adresse til adresse.
Sikkerhet! De må vite at det fungerer ved lansering.
Å lansere dette med flere påfølgende "uheldige hendelser" tror jeg vil være katastrofalt for Tesla.
Tesla har tydelig sagt at AP kjører i "Shadow mode" og det kan godt hende at systemet er mye mer kapabelt en hva brukerene merker.
Tankeeksperiment: når de ser at systemet kjører godt over snittet sikrere enn "human pilot" kan de bare slippe en ny versjon hvor funksjonene er aktive. Veikantutstyr tror jeg ikke på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:10Både Waymo og Tesla kan kun kjøre på kjente (og innprogrammerte) områder.

Hva mener du? Tesla kjører ikke bare på ferdigprogrammerte områder. Det er jo hele poenget.

RuneW

Sitat fra: emurof på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:56
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:10Både Waymo og Tesla kan kun kjøre på kjente (og innprogrammerte) områder.

Hva mener du? Tesla kjører ikke bare på ferdigprogrammerte områder. Det er jo hele poenget.

Jeg måtte tygge litt på denne selv, men jeg tror han mener demo-FSD-videoene fra Tesla.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:56
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:10Både Waymo og Tesla kan kun kjøre på kjente (og innprogrammerte) områder.

Hva mener du? Tesla kjører ikke bare på ferdigprogrammerte områder. Det er jo hele poenget.
Når en snakker om autonom kjøring så er det underlagt andre regler enn vanlig AP.
Foreløpig må en ha spesiell tillatelse for helt konkrete områder det gjelder alle.

geear

Sitat fra: RuneW på lørdag 18. januar 2020, klokken 15:37
Sitat fra: emurof på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:56
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:10Både Waymo og Tesla kan kun kjøre på kjente (og innprogrammerte) områder.

Hva mener du? Tesla kjører ikke bare på ferdigprogrammerte områder. Det er jo hele poenget.

Jeg måtte tygge litt på denne selv, men jeg tror han mener demo-FSD-videoene fra Tesla.
Og Tesla og Waymo ser ut for å håndtere objektgjenkjenning temmelig likt, så evnen til å kjøre på kjente eller ukjente (lærte eller ikke lærte) områder tror jeg er temmelig lik. Virker som forskjellen er at i Waymo sin løsning kommer "3D-modellene" fra lidar, og kamera er en eller annen støttefunksjon, mens Tesla gjør bildegjenkjenning kun fra kamera. Waymo må også gjøre objektgjenkjenning selv om alt tegnes opp tredimensjonalt, men jeg hadde nok satt litt penger på at Waymo sin løsning er raskest og minst prosessorkrevende, men også dyrest.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA