Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon

Startet av Trond.m, lørdag 11. januar 2020, klokken 18:06

« forrige - neste »

alagerqv

Tipper opplevd kvalitet blir ganske lik straks Polestar får unna barnesykdommene. Og da er valget mer kanskje hvilket design du liker best.

Electric cars in Norway

alagerqv :+1: helt enig. Alle nye elbil merker sliter med litt barnesyksommer. Men alt løses på nybilgaranti. Så det ordner seg :+1:

hELgenen

Og jeg er uenig - gitt at man designer en bil feil blir det litt som Tesla hevder iblant - at feilen er innenfor Tesla standard. Det kan gjelde alt fra fysiske utvendige "feil" som panelgaps,lakk defekter, manglende beskyttelse av lakk der en burde beskytte lakk (jmf. de som har slitt ned lakken på sin Tesla rundt hjulbuene fordi Tesla ikke leverte med skvettlapper) - til andre tekniske feil som f.eks minnekort som slites ut, skjerm som gulner,12V batteri som tømmes jevnlig osv osv...Dersom noe "ryker" så er det ikke nok å bare bytte det ut dersom feilen er en tikkende bombe som kan komme igjen og igjen - da løser man ikke barnesykdommer, men bare skyver problemet ut i tid.
Jeg vil i alle fall blitt svært skuffet om noe ryker etter f.eks 5-6 måneder - det blir byttet ut - og så ryker det igjen etter 5-6 måneder..og sånn driver man på inntil garantien har gått ut...Da har man ikke laget en bil som skal "holde garantien ut" - da har man designet en bil feil!

Oddaa

Er det noen god grunn til å tro at problemene ikke løses, men bare utsettes i tid?

Jeg fikk levert en av de første XC90 T8 i januar 2016. 12 V problem ble det der også, ikke driftsstans men det kom en rekke feilmeldinger. Bilen var inn til utbedring og problemet dukket ikke opp igjen så lenge jeg eide den (4,5 år).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

alagerqv

Jeg har trua. Min 2017 XC90T8 fra juni 2016 hadde litt trøbbel i starten, men har i all hovedsak fungert helt ypperlig.

Oddaa

Sitat fra: alagerqv på lørdag 05. september 2020, klokken 16:08
Jeg har trua. Min 2017 XC90T8 fra juni 2016 hadde litt trøbbel i starten, men har i all hovedsak fungert helt ypperlig.
Samme her. Var noe småkluss i starten, det meste ble løst gjennom oppdateringer.

XC90 T8 e-Golf byttes i XC60 T8 og XC40 P8, og forventer fortsatt problemfritt bilhold. 


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

oivindg

En fordel med XC40 fremfor Polestar 2 er at Volvo har produsert og skrudd sammen 95% av delene i XC40 i flere år. Det er nesten bare det elektriske drivverket og software som er nytt. Polestar har problemer med vinduer som ikke er helt fast og paneler som har ujevne klaringer. Dette vil man sannsynligvis ikke oppleve på XC40.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Sitat fra: oivindg på søndag 27. september 2020, klokken 16:38
En fordel med XC40 fremfor Polestar 2 er at Volvo har produsert og skrudd sammen 95% av delene i XC40 i flere år. Det er nesten bare det elektriske drivverket og software som er nytt. Polestar har problemer med vinduer som ikke er helt fast og paneler som har ujevne klaringer. Dette vil man sannsynligvis ikke oppleve på XC40.
Håper og tror at du har rett mht drivverk og software. Mht vinduene så kan jeg rapportere at de er tilsvarende ''løse'' på min nåværende XC60, uten at jeg har opplevd det som noe problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

oivindg

#98
Dette er vår XC40 P8. Bestilt forrige uke. Ligger an til levering i april/mai.

Glacier Silver metallic
Arienne skinn
Lyspakke
Loungepakke
Lastpakke
Intellisafepakke
El. stolpakke
El. oppvarmet frontrute
Hengerfeste semielektrisk
Varmepumpe
Tonede ruter bak
20" 5-Double Spoke, sommer og vinter
Gummimatter
Bagasjeromsmatte
Skvettlapper foran og bak

Havnet på ca. 600 000,-.

Kona mi og jeg synes det er stor forskjell på fargene på nettet, på fargeprøvene i butikk og hvordan de ser ut på bil. Vi falt for Glacier Silver da vi så den på en demobil. Vi følger med på Sage Green. Tror kanskje at vi vil like den enda bedre, men vi må se den på en bil før vi eventuelt bestemmer oss for å bytte farge.

Vi har kjørt en BMW X3 diesel i en del år nå. Det er en bil vi har vært veldig fornøyd med. Hadde nok kommet til å kjøpe BMW igjen hvis de hadde noe som fristet. iX3 har blitt for stor, og har ikke firehjulstrekk foreløpig. Vi trenger firehjulstrekk og litt bakkeklaring noen få ganger i året når vi drar til fjells. Trenger også hengerfeste for å frakte sykler på sykkelstativ (tunge elsykler). Er enten to voksne med bagasje, eller fire voksne uten noe særlig bagasje. Kikket på ID.4, Enyaq og Q4 e-tron. Enyaq falt veldig i smak, men problemet med VAG er spørsmålet om når de kommer til å levere firehjulstrekkvariantene. Kom, litt tilfeldig, til å kikke på XC40 og falt for den. Liker at den er kompakt, liker utseendet og liker at det er et kvalitetsmerke. Vi opplever at vi får mindre for pengene ved å kjøpe en XC40 i forhold til å kjøpe en Skoda Enyaq, men vi har forlengst konkludert med at bil skal handles med hjertet. Det er uansett ikke mye fornuft i å handle en ny bil i Norge.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

biggern

Sitat fra: oivindg på lørdag 03. oktober 2020, klokken 12:04
Dette er vår XC40 P8. Bestilt forrige uke. Ligger an til levering i april/mai.

Glacier Silver metallic
Arienne skinn
Lyspakke
Loungepakke
Lastpakke
Intellisafepakke
El. stolpakke
El. oppvarmet frontrute
Hengerfeste semielektrisk
Varmepumpe
Tonede ruter bak
20" 5-Double Spoke, sommer og vinter
Gummimatter
Bagasjeromsmatte
Skvettlapper foran og bak

Havnet på ca. 600 000,-.

Kona mi og jeg synes det er stor forskjell på fargene på nettet, på fargeprøvene i butikk og hvordan de ser ut på bil. Vi falt for Glacier Silver da vi så den på en demobil. Vi følger med på Sage Green. Tror kanskje at vi vil like den enda bedre, men vi må se den på en bil før vi eventuelt bestemmer oss for å bytte farge.

Vi har kjørt en BMW X3 diesel i en del år nå. Det er en bil vi har vært veldig fornøyd med. Hadde nok kommet til å kjøpe BMW igjen hvis de hadde noe som fristet. iX3 har blitt for stor, og har ikke firehjulstrekk foreløpig. Vi trenger firehjulstrekk og litt bakkeklaring noen få ganger i året når vi drar til fjells. Trenger også hengerfeste for å frakte sykler på sykkelstativ (tunge elsykler). Er enten to voksne med bagasje, eller fire voksne uten noe særlig bagasje. Kikket på ID.4, Enyaq og Q4 e-Tron. Enyaq falt veldig i smak, men problemet med VAG er spørsmålet om når de kommer til å levere firehjulstrekkvariantene. Kom, litt tilfeldig, til å kikke på XC40 og falt for den. Liker at den er kompakt, liker utseendet og liker at det er et kvalitetsmerke. Vi opplever at vi får mindre for pengene ved å kjøpe en XC40 i forhold til å kjøpe en Skoda Enyaq, men vi har forlengst konkludert med at bil skal handles med hjertet. Det er uansett ikke mye fornuft i å handle en ny bil i Norge.

Enig. Jeg tror produsenter øker deres GM/priser i Norge pga. Avgifter/mva lettelser osv. Hadde denne ligger på 5-550k fullt utstyrt  hadde flere signert kontrakt.

Trond.m

Forstår ikke at man klager over dyre elbiler i Norge når vi har verdens laveste priser. XC40 koster fra 699 SEK i Sverige dvs. 560 SEK eks. mva uten tilleggsutstyr.

biggern

Sitat fra: TM på lørdag 03. oktober 2020, klokken 20:38
Forstår ikke at man klager over dyre elbiler i Norge når vi har verdens laveste priser. XC40 koster fra 699 SEK i Sverige dvs. 560 SEK eks. mva uten tilleggsutstyr.

En fult utstyrt Hvit Volvo XC40 Recharge Pure electric (415km) med s/v dekk = 626.175,-  (uten avgifter).
En fult utstyrt Hvit Volvo XC40 Recharge R-Design (50km) med s/v dekk = 626.896,-  (avgifter 128.444,-).
Derfor mener jeg Pure Electric er høyt priset av produsent.

Trond.m

Tja...I sverige koster en XC40 R-Design 346.000 og Recharge 699.000 !
Batteriet er ikke akkurat rimelig, så mye av differansen kan forklares der.

hELgenen

Det sier også mye om hvilke potensial for prisreduksjon på bilen batterikostnader har.
Nå kommer det vel avgifter i takt med reduksjon av batterikostnader - så ikke sikkert noen nordmenn får nyte godt av lavere batterikostnader. Ser at etter id.4 kom inn på markedet så dyttes prisen nedover internasjonalt på elbiler. Ford har allerede dumpet sin Mach-e i USA. Tesla kommer trolig til å møte mye tøffere konkurranse nå. Ikke sikkert prisen på XC 40 holder seg så lenge før de må dumpe prisen ned ett steg igjen. De hadde vel en prisoppgang her rett etter sommeren - som de kanskje må snu på igjen innen neste sommer.

Oddaa

Det er nok vel så relevant å sammenligne med prisene på de elektriske konkurrentene, i stedet for å se på hva hybridversjonen koster.

(Jeg blir ikke helt enig med meg selv, men tror prisen er litt i det høyeste laget sammenlignet med ID.4 og Enyaq - har likevel bestilt.  Før prisøkning.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA