Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon

Startet av Trond.m, lørdag 11. januar 2020, klokken 18:06

« forrige - neste »

biggern

Sitat fra: Oddaa på mandag 05. oktober 2020, klokken 11:20
Det er nok vel så relevant å sammenligne med prisene på de elektriske konkurrentene, i stedet for å se på hva hybridversjonen koster.

(Jeg blir ikke helt enig med meg selv, men tror prisen er litt i det høyeste laget sammenlignet med ID.4 og Enyaq - har likevel bestilt.  Før prisøkning.)

Grattis.

Det var bare for å indikere at noen produsenter har øket prisen på El-versjonene, så mye de kan.

Enyaq 4x4, med utstyr som de fleste vil ha, indikeres 535k + v/dekk 12-14k (kjøper ikke for 26k). Mao ca. 548-550k
Her er mao Volvo >75k dyrere, i dag.
Dessverre er det en del usikkerhet, i forhold til leverings tidspunkt på Enyaq 4x4.
Så det blir int. å se hva ID4 4x4 havner på, hvor de sier bestilling vår og levering ifra sommeren 2021.

Trond.m

#106
Alle bilimportører øker prisen så mye de kan. Det er sånn markedet fungerer, og det er ikke noe spesielt for bilbransjen. De har arbeidsplasser og aksjonærer å ta hensyn til og er ikke en veldedig stiftelse.

Jeg har også bestilt XC40 før prisøkning med estimert oktober produksjon 😊

oivindg

Sitat fra: TM på mandag 05. oktober 2020, klokken 18:30
Alle bilimportører øker prisen så mye de kan. Det er sånn markedet fungerer, og det er ikke noe spesielt for bilbransjen. De har arbeidsplasser og aksjonærer å ta hensyn til og er ikke en veldedig stiftelse.
Men det kan hende at fabrikkene kutter sine marginer for å komme inn på markedet. Kanskje VAG har mindre marginer enn Volvo på elbilene nå til å begynne med?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

hELgenen

Sitat fra: TM på mandag 05. oktober 2020, klokken 18:30
Alle bilimportører øker prisen så mye de kan. Det er sånn markedet fungerer, og det er ikke noe spesielt for bilbransjen. De har arbeidsplasser og aksjonærer å ta hensyn til og er ikke en veldedig stiftelse.

Jeg har også bestilt XC40 før prisøkning med estimert oktober produksjon 😊

Den skal vel flippes antar jeg. Blir vel en normalisering etterhvert - når vet jeg ikke, men id.4 sin inntreden har i alle fall gjort at konkurransen ble løftet en del hakk. Men dette kjenner du sikkert bedre till en jeg (du har vel en id.4 1st i bestilling og samt en EQC om jeg ikke husker feil ). Jeg tror vi vil se skjerpet konkurranse nå fremover - er jo korona som har bremset denne utviklingen. Normalt sett hadde vi hatt Ford Mach-e og en ny Kia variant her allerede. Tror 2021 blir ekstremt spennende - Det skal pushes mye elbiler det året..

Trond.m

#109
OT...men når det skjer så mye kan det være fornuftig å bytte bil ofte. I løpet av 21 tenker jeg å lande, og om det blir EQC, XC40, id.4 RWD, AWD eller Q4 e-tron aner jeg ikke. Jeg tenker fortsatt på at jeg kunne klart meg med en BMW i3 rent størrelsesmessig, men etter å ha tilbakelagt 1500 km på E6 i løpet av 2 dager og møtt 100-vis av trailere, så føler jeg behov for noe sikrere. e-tron blir litt for stor, selv om det er en flott bil. XC 40 er vel i utgangspunktet den som passer vårt behov best, så den blir nok i bilparken en god stund. Så får vi se hvordan id.4 kan ta opp konkurransen på nyåret om å forbli i bilparken 😏

biggern

#110
Sitat fra: TM på mandag 05. oktober 2020, klokken 22:07
OT...men når det skjer så mye kan det være fornuftig å bytte bil ofte. I løpet av 21 tenker jeg å lande, og om det blir EQC, XC40, id.4 RWD, AWD eller Q4 e-tron aner jeg ikke. Jeg tenker fortsatt på at jeg kunne klart meg med en BMW i3 rent størrelsesmessig, men etter å ha tilbakelagt 1500 km på E6 i løpet av 2 dager og møtt 100-vis av trailere, så føler jeg behov for noe sikrere. e-tron blir litt for stor, selv om det er en flott bil. XC 40 er vel i utgangspunktet den som passer vårt behov best, så den blir nok i bilparken en god stund. Så får vi se hvordan id.4 kan ta opp konkurransen på nyåret om å forbli i bilparken 😏

Mann må jo ikke vente. Allerede ligger det flere hundre e-tron og i-pace på finn? Med kanskje litt oppskrudde priser?
Men minimum for meg er 400-450km. Da er jeg avslappet opp imot fjellet på vinteren.(hater å måtte stoppe å lade).

Trond.m

Problemet er at etterspørselen gjør at pent brukte biler selges til priser som ligger tett opptil nye. Men som du sier er nok mange e-tron og i-pace priset som om det var lang leveringstid. Det er det jo ikke lenger. Når jeg ønsker å vente lengst mulig før jeg låser meg, så er det på grunn av pris og rekkevidde. XC 40 med moderat utstyrsnivå er vel utvilsomt den rimeligste 4WD som er leveringsklar i år, og rimeligere enn brukte e-tron og i-pace med tilsvarende rekkevidde.

biggern

#112
Sitat fra: TM på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:48
Problemet er at etterspørselen gjør at pent brukte biler selges til priser som ligger tett opptil nye. Men som du sier er nok mange e-tron og i-pace priset som om det var lang leveringstid. Det er det jo ikke lenger. Når jeg ønsker å vente lengst mulig før jeg låser meg, så er det på grunn av pris og rekkevidde. XC 40 med moderat utstyrsnivå er vel utvilsomt den rimeligste 4WD som er leveringsklar i år, og rimeligere enn brukte e-tron og i-pace med tilsvarende rekkevidde.

Kunne godt tenkt meg xc40, men distanse er litt lav og pris er for meg for høyt.
Venter imot våren og priser 4x4 nykommere, med levering innen året. Intet stress. Hvis ID4 4x4 ligger på ett fornuftig nivå og leveringstid, signerer jeg. Leser jo i Motor gj.snitt alderen på alle som legger ut 6-900+k for fine biler. Alle har ikke råd til det 🙁

oivindg

Er det mange av dere som kjører mye i fartsgrenser over 80 km/t? Der jeg bor er det stort sett maks 80. Tror jeg har gjennomsnittsfart på noe over 60 på all kjøring jeg gjør. Jeg ser for meg at kjørelengden blir ganske bra med mitt kjøremønster.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Egil Haugli

Jeg bestilte min XC40 P8 i februar og fikk forespeilet levering i mars 21'. Når jeg leser at flere her har bestilt i september/oktober og fått forespeilet levering allerede i april/mai 21' begynner jeg å bli litt nervøs for at den plutselig kommer mye tidligere (Må selge min andre bil først  ;) )

For vår del så er det mest kjøring på lokale veier, men med tallene som blir presentert rundt forbruk så begynner jeg å bli litt småskeptisk. Har ingen tvil på at dette blir en veldig bra bil, men litt uheldig for de gangene vi reiser ned på hytta eller til Danmark. Som regel legger vi alltid inn ett stopp eller to underveis, men om bilen er ubrukelig på motorvei grunnet høyt forbruk kan det hende vi må se oss etter ett annet alternativ litt raskere enn jeg hadde trodd.

Trond.m

Sitat fra: oivindg på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 20:10
Er det mange av dere som kjører mye i fartsgrenser over 80 km/t? Der jeg bor er det stort sett maks 80. Tror jeg har gjennomsnittsfart på noe over 60 på all kjøring jeg gjør. Jeg ser for meg at kjørelengden blir ganske bra med mitt kjøremønster.
Enig. Jeg har sjekket en del turer og snitthastigheten på langturer ligger typisk i området 62-72 km/t. Min erfaring er at jeg på tørr veg og temperatur over 10 grader oppnår oppgitt WLTP rekkevidde på de fleste biler. XC40 tror jeg er en perfekt bil for norske landeveier, men hvis jeg ofte kjørte på strekninger med 110 sone ville nok en lavere bil være fordelaktig.

Oddaa

#116
Bestilte i juni, produksjon uke 7 og levering uke 10 i følge forhandler.

Er ellers litt urolig mhp rekkevidden, men antar fortsatt at det skal være mulig å kjøre Trondheim - Ålesund med grei margin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Trond.m

Sitat fra: Oddaa på onsdag 07. oktober 2020, klokken 09:31
Bestilte i juni, produksjon uke 7 og levering uke 10 i følge forhandler.
Veldig kort tid fra produksjon til levering. Min erfaring med Audi og Mercedes er at det ofte går 5-6 uker. Men kanskje Volvo har bedre logistikk.

Egil Haugli

Sitat fra: Egil Haugli på onsdag 07. oktober 2020, klokken 09:23
Jeg bestilte min XC40 P8 i februar og fikk forespeilet levering i mars 21'. Når jeg leser at flere her har bestilt i september/oktober og fått forespeilet levering allerede i april/mai 21' begynner jeg å bli litt nervøs for at den plutselig kommer mye tidligere (Må selge min andre bil først  ;) )
Da fikk jeg endelig tak i selger etter å ha forsøkt i ett par dager.
Han mente først hardnakket at leveranser ikke var fremskyndet, men etter å ha sjekket kunne han nå se at bilen ville bli levert til Norge i slutten av desember / første uka i januar. Mente det skyldtes veldig lavt uttak av biler i Sverige, men kan vel ikke si meg helt fornøyd med oppfølging fra hans side i denne saken. Nå gjelder det bare å finne ut hvor fort jeg ønsker å få faktisk få den utlevert til meg  :)

oivindg

Sitat fra: Egil Haugli på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:48
Sitat fra: Egil Haugli på onsdag 07. oktober 2020, klokken 09:23
Jeg bestilte min XC40 P8 i februar og fikk forespeilet levering i mars 21'. Når jeg leser at flere her har bestilt i september/oktober og fått forespeilet levering allerede i april/mai 21' begynner jeg å bli litt nervøs for at den plutselig kommer mye tidligere (Må selge min andre bil først  ;) )
Da fikk jeg endelig tak i selger etter å ha forsøkt i ett par dager.
Han mente først hardnakket at leveranser ikke var fremskyndet, men etter å ha sjekket kunne han nå se at bilen ville bli levert til Norge i slutten av desember / første uka i januar. Mente det skyldtes veldig lavt uttak av biler i Sverige, men kan vel ikke si meg helt fornøyd med oppfølging fra hans side i denne saken. Nå gjelder det bare å finne ut hvor fort jeg ønsker å få faktisk få den utlevert til meg  :)
Skal vi bytte? Jeg har levering april/mai, men det kan kanskje bli tidligere det også?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA