Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toppmodellen med 550 km rekkevidde vil kun ha fire seter

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 10. januar 2020, klokken 08:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat– ID.3 med den største batteripakken og en rekkevidde på inntil 550 kilometer lanseres på et senere tidspunkt og vil sannsynligvis kun bli tilgjengelig som fireseter grunnet vektrestriksjoner.

https://www.motor.no/artikler/elbil-vw-id3-far-vektproblemer/

Hva tenker folk om dette? Kan ikke se mye reaksjoner. Skal alle ha 330/420 km?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 10. januar 2020, klokken 08:36
Sitat– ID.3 med den største batteripakken og en rekkevidde på inntil 550 kilometer lanseres på et senere tidspunkt og vil sannsynligvis kun bli tilgjengelig som fireseter grunnet vektrestriksjoner.

https://www.motor.no/artikler/elbil-vw-id3-far-vektproblemer/

Hva tenker folk om dette? Kan ikke se mye reaksjoner. Skal alle ha 330/420 km?

Jeg tenker at dette ikke henger på greip. Verdens største bilprodusent må da ha noen støtdempere som passer?
De kommende modellene i ID-familien er større og tyngre så dette fremstår helt ulogisk.
Når det er sagt så har prisen på denne kommet i Danmark. 344.995 DKK er bare 10.000 mer enn ID3 1st i basisutgave. Den såkalte Pro S har en god del utstyr som standard. Om man putter på ryggekamera og noe smånips så har man trolig en slik bil på veien i Norge for ca 350.000 kroner.  Med 550km WLTP.
For min del er den lille bakluka på TM3 en større dealbreaker enn mangel på midtsete bak. Jeg savnet det aldri på e-up.. (Har 2 unger)

Kartelaven

Hvis toppmodellen bare kan ha 4 seter pga. vekt, lurer jeg veldig på hvilken vekt det er lov å ha i de to bilene med mindre batteripakker..
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 10. januar 2020, klokken 09:19Jeg tenker at dette ikke henger på greip. Verdens største bilprodusent må da ha noen støtdempere som passer?
De kommende modellene i ID-familien er større og tyngre så dette fremstår helt ulogisk.
Det kan være en begrensning f.eks på styrke på takkonstruksjonen ved en ulykke der bilen havner på taket. Om bilen er for tung klapper den sammen, derfor må man holde seg innenfor en gitt maksvekt med en gitt takkonstruksjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

oophus

#4
Sitat fra: Kartelaven på fredag 10. januar 2020, klokken 10:07
Hvis toppmodellen bare kan ha 4 seter pga. vekt, lurer jeg veldig på hvilken vekt det er lov å ha i de to bilene med mindre batteripakker..
Det har nok noe med klassifikasjon for selve biltypen og segmentet denne faller innunder.

Syns det forsåvidt er på tide å oppdatere slikt nå med elbiler, som jo er tyngre i natur.
Prøver å finne ei oversikt på det, men var vanskeligere enn jeg trudde. Om noen finner noe, så får man jo sjekket om det rett og slett er det som er grunnen.

e-Stig

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 10. januar 2020, klokken 10:46
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 10. januar 2020, klokken 09:19Jeg tenker at dette ikke henger på greip. Verdens største bilprodusent må da ha noen støtdempere som passer?
De kommende modellene i ID-familien er større og tyngre så dette fremstår helt ulogisk.
Det kan være en begrensning f.eks på styrke på takkonstruksjonen ved en ulykke der bilen havner på taket. Om bilen er for tung klapper den sammen, derfor må man holde seg innenfor en gitt maksvekt med en gitt takkonstruksjon.

Er det noen som har sett flere artikler på dette? Det er helt utenkelig at Volkswagen kompromisser på dette. Etter 40 år med Golf kan de ikke erstatte den med en 4-seter?
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Kartelaven

Sitat fra: e-Stig på fredag 17. januar 2020, klokken 19:23
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 10. januar 2020, klokken 10:46
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 10. januar 2020, klokken 09:19Jeg tenker at dette ikke henger på greip. Verdens største bilprodusent må da ha noen støtdempere som passer?
De kommende modellene i ID-familien er større og tyngre så dette fremstår helt ulogisk.
Det kan være en begrensning f.eks på styrke på takkonstruksjonen ved en ulykke der bilen havner på taket. Om bilen er for tung klapper den sammen, derfor må man holde seg innenfor en gitt maksvekt med en gitt takkonstruksjon.

Er det noen som har sett flere artikler på dette? Det er helt utenkelig at Volkswagen kompromisser på dette. Etter 40 år med Golf kan de ikke erstatte den med en 4-seter?

Høres ut som en plausibel forklaring dette med vekt, bilen er jo nesten 2 tonn med største batteriet. Litt ironisk fordi vekten er i bunn, noe som reduserer sannsynligheten for at den skal lande på taket i massevis. Se f.eks tester på Tesla X, den er nærmest umulig å flippe rundt.

Naturligvis har ikke VW planlagt 4 seter. Men de har valgt en design med tynne A stolper for å gi god sikt ut av bilen. Kan virke som dette har gitt bilen begrensninger på vekt/bæring.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

daktari

Hm, tipper det har mest med komponenter i chassis og vekt. De gidder ikke lage en variant med stivere fjærer og dempere. Kan jo hende ikke er plass til største batteriet også.

Alternativt kunne de beholdt 5 pax, men kuttet 100 kg av bagasjen.

Hvor mye mer veier batteriet i største variant?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 19. januar 2020, klokken 00:17
Hvor mye mer veier batteriet i største variant?
Vet ikke nøyaktig vekt, men det er 19 kWh forskjell på 1st og det største batteriet. Vil anta at avhengig av energitetthet og modulkonstruksjon vil vekten på 19 kWh være mellom 50 og 100 kg, som jo er omtrent vekten på en passasjer.


Størrelsene er 45, 58 og 77 kWh, slik jeg har forstått det er det nettoberegnet slik at reel kapasitet er ca 5 kWh høyere.

Bzzlink

Tipper de fikk bilen typegodkjent med en gitt maksvekt.

De tenkte at de skulle klare seg seg med mindre batteri og klare 550km WLTP. Etter å ha testet og programmert litt viser det seg at de må inn med mer batteri for å være konkurransedyktige, og må ofre en passasjer?

Cougar

Prøver å huske sist jeg hadde 3 personer bak...  Må være mange år siden   :)
Får håpe at den da kommer med ett baksete som er lagd for 2, og ikke bare standardsetet minus belte i midten.
Det burde kunne gi bedre plass og komfort til de som skal sitte der   :+1:
2019 Ioniq El + mange andre biler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA