Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK: Elbilsalet går ned – for få ladarar får skulda

Startet av hanche, torsdag 09. januar 2020, klokken 10:31

« forrige - neste »

hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Dette er vel det samme spinnen flere andre medier har prøvd seg på også, uten å ta høyde for at de aller fleste bilprodusentene med vilje har holdt tilbake biler siste halvdel av 2019 for å heller selge de i 2020 og få de med i det nye CO2-regnskapet. Bl.a. VAG som har flere tusen ID.3 stående utenfor fabrikken i Zwickau, e-Tron 50 som "har problemer med typegodkjenningen" men bygges for harde livet i Brussel alikevel, og Hyundai som på magisk vis fikk orden på leveringsproblemene sine i romjula og kan levere masse biler fra januar 2020. :P :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

moonbuggy


Elmo

Det er vel tre punkter som alle har bidratt til at elbilsalget var lavt mot slutten av 2019:
1. Nytt krav til industrien og gjennomsnittlig CO2 utslipp på samtlige solgte modeller gjelder fra 2020. Elbiler solgt i 2019 vil ikke redusere snittutslippet på totalen solgt i 2020. Ingen bøter økonomiske ulemper å ha lavere elbilsalg i 2019. 2020 derimot, potensielt milliardbøter.
2. Veldig mange av de modellene som er i salg er ute av produksjon og erstattes med nye modeller fra 2020 som går dobbelt så langt og koster langt mindre.
3. Det kommer modeller som dekker flere behov til lavere priser enn før. Fabrikkene har bygget biler til lager de selger i 2020 av åpenbare grunner og mange har heller ventet litt til på bedre billigere modeller enn å hoppe på "opphørsalget" av utgående modeller.

PS: Teksten har jeg lånt (stjålet) av en god og erfaren elbilvenn på Facebook, men jeg kunne ikke oppsummert bedre selv.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA