Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmepumpe Leaf

Startet av AleksTekna, onsdag 08. januar 2020, klokken 09:11

« forrige - neste »

AleksTekna

Vi har nylig kjøpt oss en nyere ZE0 Leaf (2016)

Denne bilen har Varmepumpe/AC med PTC hjelp.

Setter varmeapparatet på 20 grader og kjører avgårde, har ikke forvarmet bilen da det var 6 grader ute.
Etter 12-15 minutter blir det merkbart kaldere på føttene spesielt og forbruket falt fra 1,4kw til 0.5kw for klima delen.

Er det meningen det skal være slik ? er veldig irriterende at jeg må drive å slå av og på klimadelen for å få varmen tilbake (PTC slår inn og forbruket stiger til 3kw for å legge seg på 1.5 for å dette ned igjen til 0.5)

Vurderer å skaffe meg Leafspy da jeg ikke får opp om PTC slår seg av eller "Varmepumpen" ikke kobler inn.
Er jo faktisk bare en AC pumpe som du kan kjøre i revers med vanlig gass.

For et par uker siden var bilen hos Sande Vest for å få etterfylle gass.
200 gram gikk det på, så de som hevder Leaf ikke lekker gass må tro om igjen.
850 gram rommer systemet totalt.

For de som synest det er intressant å se forskjellen på AC systemet med og uten varmepumpe sløyfe så går det an å se i vedleggene jeg har lastet opp (Autodata Haynes Pro).

__________________________
2012 Accenta Japse
2016 Tekna
__________________________
2012 Accenta Japse
2016 Tekna

Muffinman

18-åringen har en 2013 Tekna som første bil. Den har også varmepumpe, og her må klima stå på "Heat" for at anlegget skal generere varme i det hele tatt. Hvis ikke blåser det bare kald luft. Kan det være greia hos deg også?

AleksTekna

Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:53
18-åringen har en 2013 Tekna som første bil. Den har også varmepumpe, og her må klima stå på "Heat" for at anlegget skal generere varme i det hele tatt. Hvis ikke blåser det bare kald luft. Kan det være greia hos deg også?

Jau den står på heat hele tiden, jeg får litt jevnere varme om AC og Heat knappen står på samtidig.

Men da øker og strømforbruket siden jeg tvinger bilen til å bruke PTC Varme elementet og Klima pumpen i AC modus.


__________________________
2012 Accenta Japse
2016 Tekna

Citroel

Det er to sett med rør fra AC/varmepumper inn i kupeen. Så det bør være mulig å ha nytte av varmepumpen samtidig som AC kjøler luften. Men strømforbruk må jo øke i forhold til bare oppvarming, selv om dette ikke har vært synlig for meg i Leaf spy.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

leafnor

Hva skjer om du øker settemperaturen. Da bør element slå inn.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

#5
I Leafen jeg hadde var det alltid forholdsvis kaldt ved bena. Helt siden den var ny i 2016.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AleksTekna

Sitat fra: Citroel på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:53
Det er to sett med rør fra AC/varmepumper inn i kupeen. Så det bør være mulig å ha nytte av varmepumpen samtidig som AC kjøler luften. Men strømforbruk må jo øke i forhold til bare oppvarming, selv om dette ikke har vært synlig for meg i Leaf spy.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Godt poeng.
Problemet slik jeg ser det er at AC pumpen har en rotor og kammer. Denne går i samme retning mens magnetventiler over kompressoren snur retningen på gassen slik at fordamperen lager varme i kupeen.
Det vil si at du får aldri AC og Varmepumpe samtidig, da hadde du trengt en kompressor til.

Har vurdert å fjerne temp føleren i kupeen for å se om det hjelper.

Evt se på muligheten for å omprogrammere.
Jeg vil ha tempen som jeg setter på displayet ut av varmeren.
Bilen skal ikke bestemme selv når varmepumpe kretsen slår seg av.
__________________________
2012 Accenta Japse
2016 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA