Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler

Startet av hELgenen, onsdag 08. januar 2020, klokken 07:14

« forrige - neste »

hELgenen

https://e24.no/privatoekonomi/i/y3pwga/kraftig-hopp-i-bomavgiftene-for-elbiler-i-oslo

Vi er blitt matet med politisk propaganda at det skal lønne seg å velge elbil, men fordelene med elbil blir stadig mindre ser det ut til.  Økningen i avgiftene for elbiler er som angitt nesten en dobling...

1317142119

Det måtte komme det. Så lenge det er lagt opp til at man skal kunne ta 50% av fossilprisen, så er det vel ingen som tror at MDG og AP i den såkalte "byregjeringen" ikke kommer til å utnytte det. Ingen av de partiene har noen gang vært kjent for å la vær å kreve inn penger. De har bare prøvd å sukre pillen ved å gjøre det gradvis.

Problemet til Oslo er at de er 100% avhengige av bominntektene. De har ikke råd til at profetien deres om ingen vanlige biler i Oslo skal bli oppfylt. Bilene subsidierer kollektivreisende i hele Stor-Oslo (alt pisset om at det går til Oslopakke 3 er bullshit - det går til daglig drift av dagens kollektivløsninger). Derfor må de kreve inn penger fra elbiler.

TB

Denne økningen ble varslet samtidig som det ble innført bompenger på elbil juni 2019?

Innføringen var noe forsinket pga levering av utstyr, nye bommer.

Slik sett ikke noe "nytt".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Tror nok regjeringen har sett seg lei på utviklingen elbilprodusentene har valgt der effektivitet er lagt til sides for gigantiske batteripakker og ønsker å pensle pendlere inn på mer miljøvennlige alternativer som små L7e kjøretøy.

Timingen er således riktig, da det nå lanseres en rekke slike kjøretøy fra f.eks https://artega.de/de/fahrzeuge/artega-karo/ og https://microlino-car.com/en/microlino, https://www.arcimoto.com/ og https://electrameccanica.com/

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:47
Tror nok regjeringen har sett seg lei på utviklingen elbilprodusentene har valgt der effektivitet er lagt til sides for gigantiske batteripakker og ønsker å pensle pendlere inn på mer miljøvennlige alternativer som små L7e kjøretøy.

Timingen er således riktig, da det nå lanseres en rekke slike kjøretøy fra f.eks https://artega.de/de/fahrzeuge/artega-karo/ og https://microlino-car.com/en/microlino, https://www.arcimoto.com/ og https://electrameccanica.com/

Tvert imot tror jeg heller slike kjøretøy blir bombelagt på linje med vanlige elbiler, om det skulle vise seg at de selger i noe ærlig volum. Noe jeg har ca. null tro på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Bompenger er ikke største kostnad for å kjøre til de store byene (som gjerne har bompenger).

Lite og kostbar parkering er gjerne et større innhugg i økonomien. Slike små biler vil pr idag koste det samme å parkere. Blir volumet større, slik at disse kan parkeres tettere, og eier av parkerings hus tjener det samme, eller mer vil det bli et marked. Men, om det faktisk vil skje er tvilsomt.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ryback

Sitat fra: TB på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:17
Lite og kostbar parkering er gjerne et større innhugg i økonomien.

Hvis man hadde begynt å fordelsbeskatte de som har gratis parkering på jobben så hadde nok køene forsvunnet ganske fort.

Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.

1000kwh

Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21
Sitat fra: TB på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:17
Lite og kostbar parkering er gjerne et større innhugg i økonomien.

Hvis man hadde begynt å fordelsbeskatte de som har gratis parkering på jobben så hadde nok køene forsvunnet ganske fort.

Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.
Ja, for vi trenger virkelig MER skatt.

Det er på tide å lette skattetrykket for de som faktisk bidrar og redusere ytelsene til de som sitter hjemme.

Svein_H

#8
Jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke de nye prisene. Er dette priser utenom rushtid for hhv indre og ytre ring, og vil de i så fall dobles i rushtiden slik det gjøres nå? Regner med at timesregelen (edit: og brikkerabatt) opprettholdes, slik at det kun er dyreste passering iløpet av en time man belastes for? Noen som har litt mer info her?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Vroom

Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21

Hvis man hadde begynt å fordelsbeskatte de som har gratis parkering på jobben

Når man må utføre en jobb på typ 8 timer/dag så vil jeg ikke akkurat kalle det gratis..

jkirkebo

Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21
Hvis man hadde begynt å fordelsbeskatte de som har gratis parkering på jobben så hadde nok køene forsvunnet ganske fort.

Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.

Dessverre er det noen av oss som faktisk MÅ kjøre bil innimellom da vi begynner eller slutter på tidspunkter det ikke går kollektivtransport. Det er kjipt nok å jobbe ugunstige tidspunkt fra før, enda kjipere om man skal skattlegges ekstra for å bruke det eneste transportmiddelet som er mulig å bruke.

Jeg belaster ikke veien nevneverdig når jeg ankommer Oslo i 4-tiden på morgenen, ei heller når jeg drar igjen i 11-12 tiden. God plass begge veier da.

Økt rushtidsavgift i bomringen er MYE mer treffsikkert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eisa01

Tja, jeg vil si det er rart at det ikke er skatt på parkering, men det er skatt hvis arbeidsgiver betaler f.eks. månedskort

Rent praktisk blir det lettere å ta taxi i jobb fordi det går rett inn i utgiftsføringssystemet, men hvis man tar kollektivt så må man sende inn kvittering av enkeltbilletter og legge inn manuelt fordi Ruter/Entur/Vy ikke tar Amex

Trening betalt av arbeidsgiver er det jo også skatt på, med mindre arbeidsgiver stiller med eget treningssenter – da er det gratis


Ferry

Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21
Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.

Hva er verdien av en parkeringsmulighet da, om en skulle skatte for den? Der jeg jobber er det flere firmaer som som deler en romslig parkering "langt uti gokk". Det er flust med andre gratis parkeringsmuligheter i nærområdet. Jeg kan se for meg noen kreative løsninger om det blir skatt på parkeringa. Jeg betaler ikke skatt på verken bil, telefon, pc eller noe av alt det andre utstyret jeg trenger i jobb.

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:47
Tror nok regjeringen har sett seg lei på utviklingen elbilprodusentene har valgt der effektivitet er lagt til sides for gigantiske batteripakker og ønsker å pensle pendlere inn på mer miljøvennlige alternativer som små L7e kjøretøy.

Dette tror jeg ikke at politikerne har ofret en eneste tanke. Pendlerne (og alle andre)skal reise kollektivt, sykle eller gå. Punktum.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

moonbuggy

Sitat fra: Oddaa på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:43
Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:47
Tror nok regjeringen har sett seg lei på utviklingen elbilprodusentene har valgt der effektivitet er lagt til sides for gigantiske batteripakker og ønsker å pensle pendlere inn på mer miljøvennlige alternativer som små L7e kjøretøy.

Dette tror jeg ikke at politikerne har ofret en eneste tanke. Pendlerne (og alle andre)skal reise kollektivt, sykle eller gå. Punktum.
Enig med deg. De har knapt ofret det en tanke. Men, det er en utopi å tro at alle skal kunne kjøre inn i byene når de vil, uten begrensninger. Idag er det faktisk næringslivet som ønsker høye rushtidsavgifter og bompenger for å gi bedre fremkommelighet. Nå som el-bil andelen virkelig går i været, er det helt rimelig at avgiftene også omfatter el-biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA