Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler

Startet av hELgenen, onsdag 08. januar 2020, klokken 07:14

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:51
Enig med deg. De har knapt ofret det en tanke. Men, det er en utopi å tro at alle skal kunne kjøre inn i byene når de vil, uten begrensninger. Idag er det faktisk næringslivet som ønsker høye rushtidsavgifter og bompenger for å gi bedre fremkommelighet. Nå som el-bil andelen virkelig går i været, er det helt rimelig at avgiftene også omfatter el-biler.
Jepp, dette er bakgrunnen for det neppe gjøres noe unntak eller tilpasninger avhengig av størrelsen på kjøretøyene.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektrolux

Uansett om dette er villet politikk eller noe som har gått under radaren får vi håpe dette fortsetter slik at vi som tenker energieffektivitet kan beholde bevegelsesfriheten vår.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jlan

Bompenger bør etter min mening beregnes ut fra en slik oppdeling:

-Kjøretøyet skaper kø. Her skaper vel alle kjøretøy omtrent like mye kø, selv om elbiler kanskje fyller lukene litt bedre. Altså ingen spesiell grunn til å differensiere rushtidsdelen av bompengene. Og ingen grunn til en slik avgiftskomponent utenom rushtid.

-Kjøretøyet skal finansiere en ny veiforbindelse som gir kortere reisetid også utenom rush, eller som erstatter en ferge. Her er det vel rimelig at alle bidrar, men det kan gis rabatter for å stimulere en ønsket utvikling.

-Kjøretøyet sliter på veien. Dette er et forholdvis beskjedent beløp. Ca. 1 krone pr passering for de tyngste personbilene ?

- Kjøretøyet skaper risiko for ulykker. Ingen spesiell rabatt for elbiler. Men ikke typisk finansiert av bompenger.

-Kjøretøyet forurenser. Her er det vel først og fremst lokal forurensning som bør forhindres med bompenger, mens andre effekter kan tas som drivstoffavgift og evt. avgifter på batteriene. Altså ingen slik bomavgift for elbiler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21
Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.
Det er fordi at det er parkering på jobben, ikke hjemme hos deg. Du skatter av personlige fordeler, ikke det som brukes på arbeidsplassen. Du skatter ikke av stolen og pulten du bruker på jobben heller, eller biler som er parkert på jobben utenom bruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Robert E-Niro

Sitat fra: jlan på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:18
Bompenger bør etter min mening beregnes ut fra en slik oppdeling:

-Kjøretøyet skaper kø. Her skaper vel alle kjøretøy omtrent like mye kø, selv om elbiler kanskje fyller lukene litt bedre.

Hvordan fyller elbiler lukene bedre?
Kia E-Niro 10/2019

K

Er det noen som har sett de faktiske takstene som blir innført fra 1. mars?

I NTB-artikkelen som forskjellige nyhetssteder har gjengitt står det at takstene øker til «10 og 15 kroner». Hvis man går fra 4 til 10 kroner, så er det jo mer enn en dobling for kjøring inne i byen...?

Svein_H

#21
Sitat fra: K på torsdag 09. januar 2020, klokken 12:16
Er det noen som har sett de faktiske takstene som blir innført fra 1. mars?

I NTB-artikkelen som forskjellige nyhetssteder har gjengitt står det at takstene øker til «10 og 15 kroner». Hvis man går fra 4 til 10 kroner, så er det jo mer enn en dobling for kjøring inne i byen...?

Jeg har også etterlyst mer info om dette her inne, men foreløpig ikke fått noen respons.

Har regnet litt på det selv, og i verste fall (fra 4 til 10 kroner for Indre ring og fra 5 til 15 for Osloring og Bygrense, dobbel takst i rushtiden og samme brikkerabatt og timesregel som i dag) blir det en tredobling av mine daglige bomutgifter. Forutsetter da at Bygrensen følger dagens praksis med samme takst som Osloringen, men mulig jeg tar feil der.

Edit: Fant denne artikkelen fra i fjor, som mer eller mindre bekrefter mine verste antakelser:
https://elbil.no/slik-blir-bomsituasjonen-i-oslo-for-elbilister/

Edit 2: Fant også denne artikkelen: https://www.nrk.no/osloogviken/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977. Hvis dette stemmer vil jeg måtte betale 9 kroner mer daglig enn jeg gjør i dag, og det kan jeg fint leve med.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

stefse

Myndighetene begår totalt skivebom med denne bomøkningen til 50%. De synes å være blendet av at det skal være rettferdighet, og at biler til slutt skal betaler det samme i bom og andre bruksavgifter uavhengig av drivstoff.
Dette er ikke rettferdig. En fossilbil slipper ut forurensning, (Ikke tro på det som sies at eksosen renses slik at ingen giftige forbindelser slipper ut), den avgir mer bremsestøv, støyer mer og selvfølgelig har vi klimagassutslippene, som ikke renses i noe som helst grad. Alt dette forringer livskvalitet og skaper øvrige kostnader for samfunnet, kostnader som ikke hadde vært der om det var snakk om 0-utslippskjøretøy.
Det rettferdige er at fossile biler FOR ALLTID, betaler mer i bompenger.

Det andre er at det som smått begynner å komme varebiler som kan brukes til det varebiler normalt brukes til, men nå blir dette kvalt i starten. Det er sterkt uheldig å fjerne bruksfordelene før denne relativt store gruppen av sjåfører har kommet i gang, og opplevd fordelene med elbil. Det kommer til å forsinke innfasing av el-varebiler i vesentlig grad.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Sitat fra: Robert E-Niro på torsdag 09. januar 2020, klokken 09:11
Sitat fra: jlan på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:18
-Kjøretøyet skaper kø. Her skaper vel alle kjøretøy omtrent like mye kø, selv om elbiler kanskje fyller lukene litt bedre.
Hvordan fyller elbiler lukene bedre?
Jeg skrev "kanskje litt" da. Jeg tenkte på raskere akselerasjon, og kanskje litt bedre mulighet for å holde jevn avstand til forankjørende enn for eksempel biler med manuell clutch i oppoverbakke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA