Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

Jejl


zbk

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:36
Men her er det tydelig mye som ikke er gjennomtenkt. Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn. Kanskje han skulle skaffet en lavere brannbil da, siden han åpenbart ikke fikk gjort noe med parkeringshusene.

De kjører vel ikke inn i parkeringshuset uansett? Trodde det var altfor farlig. Bedre å dra inn slanger og utstyr som kan etterlates ved eskalering. En bulldoser for tidlig rydding av branngater er kanskje bedre.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Jambo

Sitat fra: Jejl på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:45
https://www.nrk.no/rogaland/brannen-startet-i-en-eldre-dieselbil-1.14850969

At en dieselbil startet brannen er nå bekreftet av politiet.

Ja, en Opel Zafira 2005 modell, diesel. Nå er det bare å vente på at det kommer fram hvor mange elbilbatterier som har tatt fyr. Jeg tror det er snakk om få, eller kanskje ingen, med tanke på hvor mye som skal til for å få fyr på dem, og også med tanke på hvor få elbiler det er prosentmessig i den norske bilparken. For ett år siden var det bare litt over 7 % elbiler totalt i Norge. Det tar lang tid å sluse ut de gamle diesel- og bensintraverne, selv om nybilsalget av elbiler er høyt.

Espen Hugaas Andersen

#123
Tja, ganske sikker på at det har gått med en del elbiler, og at batteriene har tatt fyr. Dette var en veldig kraftig brann. Om en elbil tar fyr på flatmark kan man krysse fingrene for at batteripakken ikke tar fyr, men batteripakkene er på ingen måte designet for å overleve i et inferno.

To biler unna var det en Model X, blant annet:
https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=50092.0;attach=72544;image

Jeg gjetter på at det har gått med 50-100 elbiler, der majoriteten har hatt brann i batteripakken. Og at enda flere har betydelige røykskader.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knegg

#124
Sitat fra: Jambo på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:57
Sitat fra: Jejl på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:45
https://www.nrk.no/rogaland/brannen-startet-i-en-eldre-dieselbil-1.14850969

At en dieselbil startet brannen er nå bekreftet av politiet.

Ja, en Opel Zafira 2005 modell, diesel. Nå er det bare å vente på at det kommer fram hvor mange elbilbatterier som har tatt fyr. Jeg tror det er snakk om få, eller kanskje ingen, med tanke på hvor mye som skal til for å få fyr på dem, og også med tanke på hvor få elbiler det er prosentmessig i den norske bilparken. For ett år siden var det bare litt over 7 % elbiler totalt i Norge. Det tar lang tid å sluse ut de gamle diesel- og bensintraverne, selv om nybilsalget av elbiler er høyt.


Fra Storbritannia:
https://news.sky.com/story/vauxhall-recalls-zafira-models-for-third-time-over-new-fire-risk-11704018

Biler ble tilbakekalt i April for tredje gang på grunn av risiko for brann. Altså er ikke dette helt ukjent for Zafira-eiere der borte. Er det mulig å sjekke tilbakekallinger for Zafira i Norge?

Tilbakekallinger for zafira (zafira b) 2005 i UK:
https://www.check-vehicle-recalls.service.gov.uk/recall-type/vehicle/make/VAUXHALL/model/ZAFIRA/year/2005/recalls
https://www.check-vehicle-recalls.service.gov.uk/recall-type/vehicle/make/VAUXHALL/model/ZAFIRA%20B/year/2005/recalls
2020 Model 3

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jambo

#126
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:04
Jeg gjetter på at det har gått med 50-100 elbiler, der majoriteten har hatt brann i batteripakken. Og at enda flere har betydelige røykskader.

Ifølge brannsjef Haagenrud er mellom 200-300 biler ødelagte, står det på nrk.no. Hvis prosentfordelingen blant de parkerte bilene i dette området er lik som i resten av den norske bilparken, la oss anta cirka 9 % (for ett år siden var det cirka 7 %, så jeg har lagt til litt mtp. salget det siste året), skal det være 18-27 elbiler som er ødelagte av brann. I tillegg kan man ta med i beregningen at alle ladepunkter for elbiler hadde blitt flyttet utendørs og langt bort fra parkeringshuset for over et halvt år siden, ifølge en tidligere kommentar i denne tråden. Det minsker ytterligere sannsynligheten for at elbiler sto parkert her.

ProsjektX

Burde jo vært en del av EU-kontrollen å sjekke at sikkerhetskritiske tilbakekallinger faktisk blir utført på bilparken. 2'er eller 3'er feil hvis ikke det er gjort, og nasjonal database som de har andre steder.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

daktari

Husker jeg hadde lekkasje i bensinslange på en Opel en gang.
Bilen fusket litt ved pådrag, og da jeg stoppet og åpnet panseret stod det en tynn stråle bensin ut av bensinslangen som landet pent 20 cm fra eksosmanifolden... Fikk skrudd av heldigvis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fredag

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:20
Det brenner tusenvis av fossiler hvert år, det er på tide at dette stoppes.

Eksosbiler har jo faktisk en fremdrift som er basert på eksplosjoner inne i motoren. Åpenbart farlig, både lokalt og globalt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:30
Og plutselig var det veldig dyrt å leie bil i Stavanger

Jeg håper de som var der for å åpne Johan Sverdrup fikk seg en ordentlig lang kjip tur med en dårlig leiebil tilbake til Oslo.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

1000kwh

TV2 skriver "Så fort kan elbilen ta fyr" :D

Hvorfor i alle dager skriver de ikke "Så fort kan dieselbilen din ta fyr". Det er jo MYE mer interessant med tanker på at det er hele årsaken til brannen.

For en komedie.

nie

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:36
Sitat fra: hanche på onsdag 08. januar 2020, klokken 09:57
Her i Trondheim er det så vidt jeg vet etablert prosedyre at brannvesenet på Værnes rykker ut til bilbranner i veitunnelene i nærheten. Når det skjer, blir flyplassen åpenbart stengt. Men bilbrann i tunnel er en såpass alvorlig hendelse at den må få prioritet.


Men her er det tydelig mye som ikke er gjennomtenkt. Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn. Kanskje han skulle skaffet en lavere brannbil da, siden han åpenbart ikke fikk gjort noe med parkeringshusene.
Hjelper ikke.
De fleste P-hus er dimensjonert for en nyttelast på 2-300 kg/m2 og er ikke i nærheten av å tåle vekten av en vanlig brannbil. Da er det like greit at høyden er så lav at bilen ikke kan kjøre inn.

Sprinkling bør derimot bli obligatorisk.
Det er det ikke idag selv om de fleste nye P-hus likevel ender opp med å sprinkles.

Torpedo Ted


Amoss

#134
Sitat fra: nie på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:55
Hjelper ikke.
De fleste P-hus er dimensjonert for en nyttelast på 2-300 kg/m2 og er ikke i nærheten av å tåle vekten av en vanlig brannbil. Da er det like greit at høyden er så lav at bilen ikke kan kjøre inn.

La meg omformulere det for ham: Kanskje han skulle skaffet en ny brannbil som er dimensjonert for bruk i parkeringshusene da. Da snakker vi altså om både bredde, lengde, høyde, vekt m.m.

I tillegg burde de kanskje være elektriske så man utsetter brannmennene for ekstra forurensing i arbeidsmiljøet, og ikke risikerer at motoren stopper dersom den blir utsatt for formye røyk/sot? Gjelder da spesielt ved lukkede/underjordiske parkeringshus.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA