Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:20
Kan det være så enkelt som at dette var det lokale brannvesen sitt ansvar og når de så at dette ikke gikk så ble brannvesenet på Sola som har utstyr for å slokke brann i fly med skum / mer avansert slukking, koblet inn ?
Det tror jeg du har rett i. For hvis lufthavnbrannvesenet rykker ut, så betyr det antagelig stenging av flyplassen. Men jeg tror heller ikke at utstyr for slukking av branner i fly i utgangspunktet egner seg inne i parkeringshus. Vi så her at de måtte rive ned vegger med gravemaskin for å komme til med skumkanonene. Det virket temmelig improvisert hele slukkearbeidet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:02Etterpåklokskap er en ganske velutviklet egenskap hos brannvernledere og -eksperter (ref. uttaleleser fra brannsjef for Rogaland brann og redning), så det kommer kanskje sprinkler nå ja. Og kanskje en liten brannbil som kommer seg inn i bygget. Kjemikaliedykker-utstyr bør det vel også være på alle brannbiler nå. For selv om det skal litt til at det begynner å brenne i elbilbatterier, så kan man ikke se bort fra muligheten. Dermed må man beskytte seg mot flussyre.
Det er ikke sånn at røyk fra en fossilbilbrann er direkte helsebringende... Om de ikke har røykdykker-/kjemikaliedykkerutstyr eller vett nok til å stå oppvind fra brannen har brannvesenet ikke noe å gjøre ved en bilbrann, uansett om det er en fossilbil eller en elbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Da var det en dieselbil. Ikke overraskende.

Ser noen ønsker løsninger for elbiler, men det er jo ikke elbiler som er roten til problemene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/startet-trolig-i-eldre-dieselbil/72003771

Øyvind.h

Å fokusere på at elbiler er vanskeligere å slukke enn fossilbiler blir litt nyttig idiot i dette tilfellet. Da vil bare elbil-haterne flytte seg fra «OK, så var det ikke en elbil som startet brannen, men det var de som gjorde det umulig å slukke og forårsaket omfanget». I diverse kommentarfelt ser jeg det gnages videre på dette.

Her jobbet alle faktorer mot slukking. Brannbilene kom ikke til, det var ekstrem vind og dermed lynrask spredning, bilene stod veldig tett og det var ikke slukkeanlegg i parkeringshuset. Ingenting tilsier at denne brannen kunne slukkes før den fikk uhåndterbare dimensjoner, uavhengig av drivlinje. Så vidt jeg kan se på bildet av bilen som startet brannen var det primært fossilbiler rundt den og som dermed forårsaket at brannen vokste til uhåndterlig størrelse.   

Da er det ikke noe poeng å vende fokus i brannen over på at elbiler er vanskelige å slukke, for denne brannen virker det jo ikke som de hadde hatt sjans til å slukke uavhengig av drivlinje. Når begrensning ikke starter umiddelbart med sprinkler, eller slukkeutstyr kommer til, er det jo kjørt uavhengig av drivlinje mtp hvor heftig biler brenner når de tar fyr.
Med kraftig sprinkleranlegg kunne brannen antakelig vært isolert til å skade noen få biler. Jeg trodde ærlig talt alle slike store parkeringshus hadde det i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kaiat

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:43
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:20
Kan det være så enkelt som at dette var det lokale brannvesen sitt ansvar og når de så at dette ikke gikk så ble brannvesenet på Sola som har utstyr for å slokke brann i fly med skum / mer avansert slukking, koblet inn ?
Det tror jeg du har rett i. For hvis lufthavnbrannvesenet rykker ut, så betyr det antagelig stenging av flyplassen. Men jeg tror heller ikke at utstyr for slukking av branner i fly i utgangspunktet egner seg inne i parkeringshus. Vi så her at de måtte rive ned vegger med gravemaskin for å komme til med skumkanonene. Det virket temmelig improvisert hele slukkearbeidet.

Det er ikke helt uvanlig at lufthavnbrannvesenet rykker ut ved "vanlige" branner. Faren min jobbet i brann- og havaritjenesten ved den lokale flyplassen i mine hjemtrakter, og det hendte at de rykket ut for å bistå det lokale brannvesenet. Flyplassen hadde nyere og bedre utstyr enn det kommunale brannvesenet. Faktisk fikk kommunen overta ihvertfall en brannbil fra flyplassen da Avinor kjøpte ny.

geear

Har dessverre en mistanke om at det var Aftenbladet som satte ut ryktet om at det hadde startet i elbil, iallfall stod det i første artikkelen jeg så at "brannen trolig startet i en elbil". Haterne tok fullstendig av i kommentarfelt, og det var alt som skulle til. Burde være helt unødvendig å skrive det på den måten dersom det var kvalitetssikret informasjon.

Og Espen, bare et svar på en kommentar omtrent i starten av tråden, du skriver at ved schukolading kunne det startet i en vegg og spredt seg til bilene, det er ingen brennbare vegg/takkonstruksjoner, alt er (var) stål/betong..

Når det gjelder Opel Zafira og tilbakekalling på grunn av brannfare, dersom dette viser seg å være en bil som var omfattet av tilbakekallingen, og det ikke har vært utført, så bør man OMSIDER se til USA og lære av de - igjen. Der registreres alle tilbakekallinger hos myndighetene, og man kan søke på sin egen bil for å se om den er berørt av tilbakekallinger som ikke er utført. Dessuten er også terskelen for tilbakekalling mye lavere i USA enn i Europa. Samme biler kan være tilbakekalt i USA, for noe de ikke blir tilbakekalt for i Europa.

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. januar 2020, klokken 09:07
Å fokusere på at elbiler er vanskeligere å slukke enn fossilbiler blir litt nyttig idiot i dette tilfellet. Da vil bare elbil-haterne flytte seg fra «OK, så var det ikke en elbil som startet brannen, men det var de som gjorde det umulig å slukke og forårsaket omfanget». I diverse kommentarfelt ser jeg det gnages videre på dette.

Her jobbet alle faktorer mot slukking. Brannbilene kom ikke til, det var ekstrem vind og dermed lynrask spredning, bilene stod veldig tett og det var ikke slukkeanlegg i parkeringshuset. Ingenting tilsier at denne brannen kunne slukkes før den fikk uhåndterbare dimensjoner, uavhengig av drivlinje. Så vidt jeg kan se på bildet av bilen som startet brannen var det primært fossilbiler rundt den og som dermed forårsaket at brannen vokste til uhåndterlig størrelse.   

Da er det ikke noe poeng å vende fokus i brannen over på at elbiler er vanskelige å slukke, for denne brannen virker det jo ikke som de hadde hatt sjans til å slukke uavhengig av drivlinje. Når begrensning ikke starter umiddelbart med sprinkler, eller slukkeutstyr kommer til, er det jo kjørt uavhengig av drivlinje mtp hvor heftig biler brenner når de tar fyr.
Med kraftig sprinkleranlegg kunne brannen antakelig vært isolert til å skade noen få biler. Jeg trodde ærlig talt alle slike store parkeringshus hadde det i dag.
Sprinkel funker som kjøling og begrensning og har stor effekt også for elbiler.

Det er jo sprinkler på oljeinstallasjoner, men det er ikke sjangs å få stoppet en svær brann med sprinkler alene.

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. januar 2020, klokken 07:29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2020, klokken 17:56
Sitat fra: jorgror på tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/01/07/195639657/omfattende-brann-i-parkeringshus-ved-stavanger-lufthavn

Vitne sier brannen startet i en elbil. Nå blir det vel ny bensin på bålet angående brannfare med elbil.

Jeg setter en tier på at det er nok en Renault Kangoo. Disse står vel for ca. 90% av de ikke-påsatte elbilbrannene i Norge?

Da tapte du trolig 10 kr. He he :D Det var en Opel Zafira sier ryktene. Det synes jeg var veldig bra og at det ikke var en elbil :+1:

Hehe, mitt veddemål var basert på at det faktisk var en elbil som tok fyr, slik som det først ble meldt ;) Hadde aldri gjettet på det om det ikke ble meldt noe om biltype, fossilbil er svært mye mer sannsynlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1000kwh

Komisk at Nettavisen glemmer hele saken og ikke har kommentarfelt på notisen om at det var et fossil som brant.

OhmPaPa

Sitat fra: gr på onsdag 08. januar 2020, klokken 09:25
Har dessverre en mistanke om at det var Aftenbladet som satte ut ryktet om at det hadde startet i elbil, iallfall stod det i første artikkelen jeg så at "brannen trolig startet i en elbil". Haterne tok fullstendig av i kommentarfelt, og det var alt som skulle til. Burde være helt unødvendig å skrive det på den måten dersom det var kvalitetssikret informasjon.

Det er vel ikke mange som kvalitetssikrer informasjonen før man skriver artikler lengre?

Har sett brannen omtalt i utenlandske medier og da er det en elbil som får skylden. Slik går det når ingen ledd i kjeden gidder å sjekke kildene.

hanche

Sitat fra: kaiat på onsdag 08. januar 2020, klokken 09:22
Det er ikke helt uvanlig at lufthavnbrannvesenet rykker ut ved "vanlige" branner.
Her i Trondheim er det så vidt jeg vet etablert prosedyre at brannvesenet på Værnes rykker ut til bilbranner i veitunnelene i nærheten. Når det skjer, blir flyplassen åpenbart stengt. Men bilbrann i tunnel er en såpass alvorlig hendelse at den må få prioritet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

geear

#116
Konsiprasjonsteoretikerne tar helt av nå. Nå har det grønne skiftet fått inn via media at det var en elbil allikevel, selv om det IKKE var det.  :o

Kabelgata i denne videoen har plutselig blitt den brennende ladekabelen til en elbil:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e8wgQR/filmet-brannen-fra-innsiden-ekkel-opplevelse

Fra aftenbladet:
Sitat21 min
Hei. Artig at man nå går ut og forteller at det er en gammel dieselbil som startet brannen. Filmen til Herr Jansen klart viser en ledning som også brenner, og de færreste gamle dieselbiler trenger ledning.... https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/P92J8R/han-filmet-den-frste-bilen-som-tok-fyr-brannen-spredte-seg-raskt Kanskje man tenker at man ikke skal sverte el-bilene mer enn nødvendig og at diesel nå er så fyfy at man godt kan legge skylda på dieselbiler - legger til at det er svært sjelden dieselbiler brenner... Even Askildsen

:laugh:

jlan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:55
Det er ikke sånn at røyk fra en fossilbilbrann er direkte helsebringende... Om de ikke har røykdykker-/kjemikaliedykkerutstyr eller vett nok til å stå oppvind fra brannen har brannvesenet ikke noe å gjøre ved en bilbrann, uansett om det er en fossilbil eller en elbil.
Det er forskjell på vanlig røykdykkerutstyr og gasstett kjemikaliedykkerutstyr. Ved brannen ombord i batterifergen "Ytterøyningen" var hverken fergen eller det lokale brannvesen utstyrt for kjemikaliedykking. De var avhengige av folk som kom fra Bergen mange timer senere.  https://www.nrk.no/hordaland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

Sitat fra: gr på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:12
Konsiprasjonsteoretikerne tar helt av nå. Nå har det grønne skiftet fått inn via media at det ikke var en elbil allikevel, selv om det var det.

Nå har vel eieren av den første bilen som begynte å brenne allerede fortalt at han måtte flykte fra bilen når flammer kom ut av motorrommet?
Ville vært litt varsom med konspirasjonspåstander.....

Edit: Ahhh - nå skjønte jeg ironien din :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: hanche på onsdag 08. januar 2020, klokken 09:57
Her i Trondheim er det så vidt jeg vet etablert prosedyre at brannvesenet på Værnes rykker ut til bilbranner i veitunnelene i nærheten. Når det skjer, blir flyplassen åpenbart stengt. Men bilbrann i tunnel er en såpass alvorlig hendelse at den må få prioritet.
Jeg tror likevel det lokale brannvesenet vil foreta primærutrykning ved melding om brann i parkert bil. Det er ikke så mange på vakt på flyplassens brannstasjon. Fire personer er kravet i Bergen. Og en flyplass kan vel ikke "fryses" på minuttet. Det vil sitte folk i taksende fly mm.

Men her er det tydelig mye som ikke er gjennomtenkt. Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn. Kanskje han skulle skaffet en lavere brannbil da, siden han åpenbart ikke fikk gjort noe med parkeringshusene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA