Disse presterer langt bedre om sommer enn piggfrie vinterdekk. Og presterer langt bedre om vinter enn sommerdekk. De er et kompromiss, som rundt Stavanger med typisk 5 grader om vinter og 15 om sommer, kan fungere helt greit.
Personlig ville jeg ikke kjørt med det, men etter å ha lest mye tester, ser jeg at de kan ha noe for seg, noen plasser i landet.
Du har rett i det, men de er dårligere på vinterføre enn vinterdekk og dårligere på sommerføre enn sommerdekk. Hvis man kan la bilen stå når det er glatt kan de fungere greit.
Og derav poenget mitt at de kan ha noe for seg noen plasser i landet.
Der hvor det er skikkelig vinter hører de ikke hjemme. Plasser, som langs kysten av Rogaland, kan de fungere greit. Stort sett aldri snø eller is, mest rett rundt 5 grader og regn om vinteren.
Så kan en la bilen stå de dagene det er is eller snø, så greit nok.
Utfordringen derimot er at vinteren er uforutsigbar. Er en ute å kjører om morgenen, selv i Rogaland, kan en gjerne oppleve morgenfrost, og glatte partier på veiene. Da vil igjen vinterdekk fungere bedre.
Personlig kjører jeg ikke med helårsdekk, nettopp av den grunn.