Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reklamasjon e-golf

Startet av lars667, søndag 05. januar 2020, klokken 21:02

« forrige - neste »

geear

Om de har rett på å rette selv også kommer vel an på om de har samme organisasjonsnummer som de du allerede har hatt den hos, eller om de er et annet foretak? Altså om de kan regnes som din motpart eller ikke?

Men var du ikke i kontakt med de engang da det ble rettet hos andre foehandlere? En melding fra de om å gjøre det der eller der må da være nok?

lars667

Jeg ba om en presisering fra Forbrukerrådet om det, og det var ganske klart. De har som forhandler rett på to forsøk uavhengig av hva som har vært gjort tidligere hos andre (ingen har samme foretaksnummer). Problemet er jo at det sjelden vil være særlig praktisk å få fraktet bilen til dem (det kan du sikkert kreve at de gjør den dag du krever reklamasjon) hvis de ikke likevel er nærmeste verksted.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

arthur

Da kan man vel forlange at denne forhandleren også dekker alle utgifter som tilkommer hvis de insisterer på at de selv skal gjøre enda et forsøk på utbedring? Kan bli dyrt for dem!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lars667

Ja, men det dekkes sannsynligvis av systemet, og er peanuts i forhold til papirarbeidet de må gjennom for å få gjennom et tilbakekjøp langt over markedspris.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

#34
Kommer vel til å ende opp med litt finere bil her. Blir 54400.- i mellomlegg, men da får jeg:
- active info
- keyless
- skinn
- 3 servicer inkludert
- hvit perlemorslakk Oryx
- nye sommerdekk og vinterdekk, begge på Astana-felger (etter ønske fra meg pga bedre effektivitet)
- og forhåpentligvis grei fullfinansiering over 7 år

Dette er det de gir meg. De sier de går littegrann i tap på dette, men det er nok ikke mye.

Alternativt 34k for samme utstyr som jeg har. Jeg kjøpte jo e-golf før det vanvittige prisraset, så jeg må uansett betjene et lån som er høyere enn nypris i dag :-(

Jeg er fortsatt litt usikker på skinn/stoff, da. Ser for meg at skinn er ganske mye kaldere om vintern, spesielt her hvor det kan bli -20-30, det er jo ikke varme i baksetet. Og klamt om sommern. Hm.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

#35
lars667, smart valg. Det er en veldig god bil. Beste kvalitet i den klassen :+1:

Fikk du med alt?

Kopi:
Usikker på om det var med Dynaudio, men det var exclusive edition.... hm. Kanskje soltak og....

lars667

Den har ikke dynaudio nei. Eller soltak. Og ikke ambient eller dynamiske baklys. Ikke stort behov for det, da. Er usikker på om det er vits med serviceavtale, blir vel bare marginalt billigere.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2020, klokken 21:49
lars667, smart valg. Det er en veldig god bil. Beste kvalitet i den klassen :+1:
Hehh.. du skriver altså dette til en som akkurat har hevet kjøpet på en e-Golf fordi den er så full av feil, så kvalitetsargumentet er vel litt vanskelig å dra inn her vel. Vår var også på verksted utallige ganger. Syns kvaliteten var rævva skal jeg være helt ærlig. Kvalitetsfølelsen var derimot grei.

Electric cars in Norway

Ja, ser den :-1: men det var jo en skikkelig mandagsbil eller den siste de laget på fredag før fellesferien startet he he  ;)
E-golf er jo en kvalitetsbil slik jeg kjenner den og jeg hadde selv en 300 i to mnd. Se bort fra at det er gml teknologisk løsning men se på innvendig og utvendige forhold. Det oser av kvalitet synes nå jeg da. Men dette er som smaken og baken - den er delt i 2 ;) ;)

Electric cars in Norway

#39
Sitat fra: lars667 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 22:14
Den har ikke dynaudio nei. Eller soltak. Og ikke ambient eller dynamiske baklys. Ikke stort behov for det, da. Er usikker på om det er vits med serviceavtale, blir vel bare marginalt billigere.
Helt enig i din vurdering :+1: du får deg jo en helt ny kongebil. Grattis og fint at dette gikk så bra til slutt for din del. Og Møller skal ha litt ros de også. Tror ikke en bakgården bilbutikk hadde hatt økonomi eller lyst til å gi deg dette tilbudet. Så dette er et skoleeksempel på at det er viktig å tenke også på forhandlerleddet når man skal kjøpe seg ny bil. :+1: og at Møller har økonomi til slikt. Jeg har jo lest om andre eksempler feks med Import elbiler fra andre merker med feil er det mange eksempler på at alle ledd løper i hver sin retning enten før eller etter garanti tiden har gått ut og  ingen vil ta ansvar. Spesielt der det er ulike garanti fra forskjellige land.

Såkalte «Brukerfeil» er jo også en gjenganger selv om kjøper mener det burde gått på garanti....da det er svakhet/feil ved bilen.
Men du hadde jobben nesten ny bil så dette er jo ikke relevant for din del.

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2020, klokken 06:51
Sitat fra: lars667 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 22:14
Den har ikke dynaudio nei. Eller soltak. Og ikke ambient eller dynamiske baklys. Ikke stort behov for det, da. Er usikker på om det er vits med serviceavtale, blir vel bare marginalt billigere.
Jeg har jo lest om andre eksempler feks med Import elbiler fra andre merker med feil er det mange eksempler på at alle ledd løper i hver sin retning enten før eller etter garanti tiden har gått ut og  ingen vil ta ansvar. Spesielt der det er ulike garanti fra forskjellige land.

Så lenge bilen man kjøpte har en selger, og det har de vel alle sammen, så kan ikke selger løpe fra loven, Forbrukerkjøpsloven, så krev rettighetene etter loven og "drit i" garantier!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lars667

Sitat fra: arthur på onsdag 15. januar 2020, klokken 08:13
Så lenge bilen man kjøpte har en selger, og det har de vel alle sammen, så kan ikke selger løpe fra loven, Forbrukerkjøpsloven, så krev rettighetene etter loven og "drit i" garantier!

Sant nok det, men her er vel hele poenget at Møller/VW med sin "norgesgaranti" gir mer enn det du har krav på - altså retting av feil på hvilket som helst av Møller-tilknyttede verksteder?  Jeg kunne kanskje krevd at forhandler tok inn bil første eller tredje gang, men da hadde det blitt betraktelig mer tungvindt for meg.

Ellers er jeg fornøyd med bilen bortsett fra denne batteriaffæren. Siden det er en så dyr og essensiell komponent, ville jeg nok ikke følt meg helt trygg før de har skiftet hele kladeisen. 
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

Ja slike garantier er gull verdt aka norgesgaranti..

arthur

Sitat fra: lars667 på onsdag 15. januar 2020, klokken 08:33
Sitat fra: arthur på onsdag 15. januar 2020, klokken 08:13
Så lenge bilen man kjøpte har en selger, og det har de vel alle sammen, så kan ikke selger løpe fra loven, Forbrukerkjøpsloven, så krev rettighetene etter loven og "drit i" garantier!
Sant nok det, men her er vel hele poenget at Møller/VW med sin "norgesgaranti" gir mer enn det du har krav på - altså retting av feil på hvilket som helst av Møller-tilknyttede verksteder? 

Tja, hentet min Honda fra verksted, EU-kontroll og en sensor som sluttet å fungere, og denne ble skiftet og alt jeg gjorde var å kvittere/bekrefte at det var gjort og regningen ble sendt til importøren. Bilen var ikke kjøpt hos den forhandleren jeg var hos så lurer egentlig på hva som er så spesielt med hva Møller tilbyr? Har gjort det samme med en Mitsubishi uten problemer eller spørsmål i fjor.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lars667

De tilbyr det samme. Det som er poenget er at forbrukerkjøpsloven gir deg rettigheter _mot_selger_. Det gir _selger_ rett til å prøve på to rettinger før du får hevet kjøpet. Garanti hos Møller (og sikkert de fleste andre merker) gir deg i tillegg mulighet til å rette feilen hos hvilket som helst merkeverksted som er tilknyttet ordningen. Dette kunne forbrukerrådet bekrefte. Jeg går ut fra at de kan dette.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA