Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reklamasjon e-golf

Startet av lars667, søndag 05. januar 2020, klokken 21:02

« forrige - neste »

lars667

Da var begeret offisielt fullt, og jeg vil reklamere på e-golfen kjøpt demobrukt av Møller desember i 2018 (2018-modell).

Den har vært inne med feilen "Feil på elektrosystem. Stans." til sammen 4 ganger, hvorav 3 feilrettinger som omfatter bytte av 3 batterimoduler. Dette i tillegg til feil på navienhet og noe pjusk. Det har vært 6 tilfeller av startvansker av dette slaget, og 3 av dem krevde bilberging/assistanse.

Nå har jeg skrevet et brev hvor jeg krever heving av kjøp i henhold til forbrukerkjøpsloven. Dette er ikke en uvesentlig mangel, og de har forsøkt å rette feil mer enn 2 ganger. Jeg har listet opp så godt jeg kan alt som har skjedd. Alle feilrettinger har skjedd hos andre verksteder innenfor Møller-konsernet enn Møller Lillehammer, men jeg regner med at klage sendes til sistnevnte. Jeg går også ut fra at de kan se hverandres logger hva som er gjort etc?

Det skrives her og der at en bør kontakte advokat, men det er kanskje ikke nødvendig før en ser respons fra forhandler? Bør jeg ev. melde meg inn  i NAF før jeg gjør noe, slik at jeg kan få veiledning der?

Dette er strengt tatt ikke e-golf-relatert, men kanskje noen her har erfaring med hvordan Møller håndterer dette?

Er det noe håp? Hva kan de tenke seg å foreslå av løsninger?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Counterpointer

Snakk med Forbrukerrådet.

Tror ikke du får hjelp av NAF med sak som har oppstått før innmelding.

lars667

Ok, er det noe du tenker eller noe du har erfart? Jeg har nemlig erfart at de gjerne hjelper deg på veien hvis du melder deg inn på stedet. Uansett kommer jeg til å sende klagen nå så får vi se hva responsen blir.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

e-Stig

#3
Sitat fra: lars667 på søndag 05. januar 2020, klokken 21:02jeg vil reklamere på e-golfen kjøpt demobrukt av Møller desember i 2018

Den har vært inne med feilen "Feil på elektrosystem. Stans." til sammen 4 ganger, hvorav 3 feilrettinger som omfatter bytte av 3 batterimoduler. Dette i tillegg til feil på navienhet og noe pjusk. Det har vært 6 tilfeller av startvansker av dette slaget, og 3 av dem krevde bilberging/assistanse.

Ser du hadde et innlegg om det samme problemet 10. januar i fjor. Skjønner godt at begeret er fullt etter at du har hatt problemer med dette i et helt år. Jeg ville gjort akkurat som deg; skrevet til Møller og bedt om heving av kjøpet. Dette må være en mandagsbil som du må få levere tilbake eller bytte i en ny bil. Ville ventet med advokat og andre instanser før jeg eventuelt fikk negativt svar fra Møller. Ut fra det du skriver ser det ut som du har en god sak.

Håper du følger opp tråden slik at andre kan få viktig informasjon her.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

lars667

Takk for støtten. Jeg har vært veldig tålmodig, vil jeg si. Prøvde å være så saklig som råd i klagen. Skrev kort og konsist om problemene og listet kjapt opp alle driftstanser i selve brevet. La ved mer detaljert beskrivelse av alle tilfellene og det som ble prøvd av tiltak. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre hvis jeg får et positivt svar, da. Uvisst hva de ev. tilbyr også, regner jeg med.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Nå ringte de fra Sulland Otta, hvor bilen ble kjørt av bilberger lørdag. Det viser seg at det er 4 batterimoduler (til?) som er defekte. Det ble byttet 3 i høst, på Møller Trondheim. Jeg synes det er litt vanskelig dette med hvem jeg skal forholde meg til om hva, men antar at det er bare å la det gå med saken mot Møller Lillehammer. De har fått beskjed om at bilen nå står hos Sulland Otta for feilsøking, så.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

7 moduler som er defekte på et år? Hvor mange er det egentlig på 36 kWh-utgaven?

Har ikke hørt om mange feil på e-Golf batterier, så nesten så man kan begynne å mistenke en produksjonsfeil eller noe med BMS?

Det kan nok være greit å forberede seg på at DERSOM de aksepterer reklamasjonen, så vil de kunne kreve fratrekk for fordelen du har hatt av å bruke bilen. Det kan du nok få solid ned på bakgrunn av alle ulempene du har hatt. Jeg kjenner folk som har fått 100% refusjon på nærmere to år gammel bil (ikke VW).

Counterpointer

Sitat fra: lars667 på mandag 06. januar 2020, klokken 09:04
Ok, er det noe du tenker eller noe du har erfart? Jeg har nemlig erfart at de gjerne hjelper deg på veien hvis du melder deg inn på stedet.
Ikke erfart selv da jeg ikke er NAF medlem, men kjenner til flere saker som har blitt avvist av NAF fordi skaden er før innmelding.
De hjelper deg nok med noen råd i prosessen videre, men det er dekning til advokat som koster, spesielt hvis det blir sak i retten.
Har du sjekket med forsikringselskapet ditt om de har rettshjelpsdekning? Det kan være muligheter på flere typer polise.

lars667

Sitat fra: gr på mandag 06. januar 2020, klokken 21:06
7 moduler som er defekte på et år? Hvor mange er det egentlig på 36 kWh-utgaven?

Har ikke hørt om mange feil på e-Golf batterier, så nesten så man kan begynne å mistenke en produksjonsfeil eller noe med BMS?

Det kan nok være greit å forberede seg på at DERSOM de aksepterer reklamasjonen, så vil de kunne kreve fratrekk for fordelen du har hatt av å bruke bilen. Det kan du nok få solid ned på bakgrunn av alle ulempene du har hatt. Jeg kjenner folk som har fått 100% refusjon på nærmere to år gammel bil (ikke VW).

Jeg vet ikke hvor mange moduler det er totalt, og hva en modul egentlig er. Antar at det er en modul med flere småpakker i seg, kanskje på et par kWh? I såfall rundt 17-18 stk? Men det blir bare gjetting fra min side. Regner med at det er et visst antall med tanke på formen på batteripakka. Det er selvfølgelig det er mulig det er noe med BMS eller whatnot, men det bryr meg ikke så veldig. Nå har de prøvd å rette flere ganger, og problemet oppstår etter at de allerede har byttet flere batterimoduler, gjort ymse oppgraderinger osv. Jeg har ikke så lyst til flere runder med leiebil...

Ja, jeg er forberedt på at de kan foreslå reduksjon i tilfelle heving, men det skal ikke bli mye, all den tid feilen oppsto så tidlig i eierskapet. Men vi får se hva de sier. Kanskje de har noen andre forslag til løsning også. Regner med at Møller har rutiner på dette, og håper jeg ikke dreit meg loddrett ut da jeg egentlig betalte et par titusenlapper ekstra for bruktbil kjøpt av merkeforhandler.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

arthur

Sitat fra: lars667 på mandag 06. januar 2020, klokken 22:11
Sitat fra: gr på mandag 06. januar 2020, klokken 21:06
7 moduler som er defekte på et år? Hvor mange er det egentlig på 36 kWh-utgaven?

Har ikke hørt om mange feil på e-Golf batterier, så nesten så man kan begynne å mistenke en produksjonsfeil eller noe med BMS?

Det kan nok være greit å forberede seg på at DERSOM de aksepterer reklamasjonen, så vil de kunne kreve fratrekk for fordelen du har hatt av å bruke bilen. Det kan du nok få solid ned på bakgrunn av alle ulempene du har hatt. Jeg kjenner folk som har fått 100% refusjon på nærmere to år gammel bil (ikke VW).
Regner med at Møller har rutiner på dette, og håper jeg ikke dreit meg loddrett ut da jeg egentlig betalte et par titusenlapper ekstra for bruktbil kjøpt av merkeforhandler.

Trolig er du i en bedre situasjon med en forhandler i en slik sak enn om du skulle ha måttet "gå på" en privatperson for å heve kjøpet/få erstatning/kompensasjon!

Blir spennende å se hvordan Møller håndterer denne saken.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lars667

Ja, med en stor forhandler vet man i det minste at de har midlene og likviditeten.

Angående dette med batterimoduler, så ser antar jeg at det er de 13 som en ser på denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=wKMDMZg6VlM

Edit: Det var e-up så jeg nå. Sikkert noen flere på golfen da.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

I dag har jeg tatt et møte med sjefen på  Møller Lillehammer (tror jeg) etter at de ringte meg og ville løse denne saken. De var veldig imøtekommende og lei seg for trøbbelet, naturligvis. Siden jeg ikke har gått direkte mot dem med klager tidligere, mente de at det var bedre om vi kom til enighet om en løsning enn å kjøre full heving: De ville selv ha sjansen til å rette feilene, ikke et tilfeldig VW-verksted, og det ville medføre noe fratrekk pga. km-stand etc. De var imidlertid velddig interessert i å gi meg et alternativ til å beholde bilen etter at de har fikset den for godt (om det så betød å bytte hele batteriet): En ny 0km 2020-e-Golf med tilsvarende utstyrsnivå som min + keyless, mot et mellomlegg på 35k. Alternativ 45k for en med activedisplay + dynamiske baklys, eller 55k med full exclusive-pakke.

Jeg er litt usikker her på hvordan jeg skal regne. Bilen min har gått 26kkm, 19 av disse har jeg stått for (demobrukt). Jeg antar at jeg har tapt minst 70-80k siden jeg kjøpte kjerra. Men kanskje jeg taper mindre totalt hvis jeg legger i 35k på sikt? Og får en 2 år nyere bil, da.


Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

arthur

Jeg ville vel ha akseptert prinsippet men forhandlet tøft på mellomlegget! Som jeg oppfatter situasjonen, samt jusen, så sitter du med de sterkeste kortene, og de med mest penger til å tåle et tap.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lars667

De startet på 40 og mente det var generøst siden de normalt regner 3kr/km i fratrekk på reklamasjoner. Mente 35 var rock bottom. For meg blir det i tillegg noe refinansieringsgebyr, omregistrering osv og...

Men ser på Finn nå, bilen min er ikke verdt veldig mye mer enn 230 tror jeg. En som den de tilbyr er kanskje verdt 280, 290 m vinterdekkk?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Oddaa

35 kkr i mellomlegg høres ut som en god avtale for meg.

(Ikke at det er direkte sammenlignbart, men vi kjøpe en 190 km for knapt 3 år siden (2017 mod) for 285 kkr. Innbyttepris nå er 160 kkr. 38 kkm. )


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA