Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf N-Connect og Wifi

Startet av sdhweb, søndag 05. januar 2020, klokken 19:02

« forrige - neste »

sdhweb

Jeg har tilgjengelig Wifi-nettverk. Bilen står rett utenfor inngangsdøra mi og Wifi fungerer fint på mobilen. Det lar seg som sagt ikke aktivere. Altså, det er ikke mulig å slå det på. Det skjer ingenting når jeg trykker på den deaktiverte ON-knappen under Wifi.

psyfoon

Sitat fra: sdhweb på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:36
Jeg har tilgjengelig Wifi-nettverk. Bilen står rett utenfor inngangsdøra mi og Wifi fungerer fint på mobilen. Det lar seg som sagt ikke aktivere. Altså, det er ikke mulig å slå det på. Det skjer ingenting når jeg trykker på den deaktiverte ON-knappen under Wifi.

Du må ha god dekning på wifi, bilen tar i mot dårligere enn mobilen. Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver. Man får ikke aktivert wifi uten at det er god dekning av tilgjengelig wifi-nett. Prøv å få bilen så nær wifi ruteren din som mulig og slå bilen av og på og vent etnosr minutter. Da vil du få mulighet til å trykke på «on» og får opp tilgjengelig wifi nettverk 😊
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

unik42

Sitat fra: psyfoon på torsdag 09. januar 2020, klokken 21:19
Sitat fra: sdhweb på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:36
Jeg har tilgjengelig Wifi-nettverk. Bilen står rett utenfor inngangsdøra mi og Wifi fungerer fint på mobilen. Det lar seg som sagt ikke aktivere. Altså, det er ikke mulig å slå det på. Det skjer ingenting når jeg trykker på den deaktiverte ON-knappen under Wifi.

Du må ha god dekning på wifi, bilen tar i mot dårligere enn mobilen. Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver. Man får ikke aktivert wifi uten at det er god dekning av tilgjengelig wifi-nett. Prøv å få bilen så nær wifi ruteren din som mulig og slå bilen av og på og vent etnosr minutter. Da vil du få mulighet til å trykke på «on» og får opp tilgjengelig wifi nettverk 😊

Men hva bruker du WIFI'en til?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

psyfoon

Oppdatering av kart og infosystem blant annet.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

EV-FTW

#19
Sitat fra: psyfoon på fredag 10. januar 2020, klokken 09:25
Oppdatering av kart og infosystem blant annet.

Sikker på det?

Ganske sikker på at Nissan sa til meg at en måtte levere bilen inn til dem for å få oppdatert kart, og at dette kostet noen tusen. Videre at bilen hadde siste oppgraderte kart, og at det ikke var så ofte det kom nye oppdateringer.
De anbefalte meg derfor å bruke Google Map.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

unik42

Sitat fra: psyfoon på fredag 10. januar 2020, klokken 09:25
Oppdatering av kart og infosystem blant annet.

Akkurat. Er det mulig med apper? Eksempelvis Spotify Connect, uten å bruke Android Auto?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

vartli

Sitat fra: Øyst1 på fredag 10. januar 2020, klokken 11:55
Ganske sikker på at Nissan sa til meg at en måtte levere bilen inn til dem for å få oppdatert kart, og at dette kostet noen tusen. Videre at bilen hadde siste oppgraderte kart, og at det ikke var så ofte det kom nye oppdateringer.
De anbefalte meg derfor å bruke Google Map.

Da jeg hentet ny Leaf tidligere i uka, fikk jeg beskjed om at det fulgte med tre års gratis oppdatering av bilens kart fra TomTom. Kom ikke på å spørre om hvordan oppdateringene skjer. Håper det går via wifi, ikke at bilen må leveres inn.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

EV-FTW

Ser det er forskjell på 2018 og 2019 Leaf. Etter de begynte med TomTom følger det gratis oppdateringer, om det er over WIFI aner jeg ikke. På bilene frem til 2018, koster det ca 2000 kr for å oppgradere kartet, og da må er det via et SD minnekort man kjøper, eller leverer bilen inn.

Det er slik jeg har forstått det i alle fall🤔
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Gunnar G. T.

#23
Det har ikke vært noe problem med Wifi-tilkobling fra min Leaf 40kWt 2019. Og det er bla eget valg i menyen for oppdatering av kartdata over WiFi.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Marius Kotsbak

Men har du noen gang fått opp noe oppdatering eller nye kart?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Gunnar G. T.

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 10. januar 2020, klokken 21:54
Men har du noen gang fått opp noe oppdatering eller nye kart?
Ser jo at det sjekkes når jeg velger oppdater i menyen, men har enn så lenge fått beskjed om at siste versjon allerede er installert (kjøpte bilen i slutten av nov 2019 og har tenkt at det ikke har vært noen nye oppdateringer enda). Ev. kan oppdateringer ha blitt lastet ned automatisk via SIM-kortet som sitter i bilen (mobildata betales så vidt jeg har forstått av Nissan de tre første årene).

sdhweb

Sitat fra: psyfoon på torsdag 09. januar 2020, klokken 21:19
Sitat fra: sdhweb på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:36
Jeg har tilgjengelig Wifi-nettverk. Bilen står rett utenfor inngangsdøra mi og Wifi fungerer fint på mobilen. Det lar seg som sagt ikke aktivere. Altså, det er ikke mulig å slå det på. Det skjer ingenting når jeg trykker på den deaktiverte ON-knappen under Wifi.

Du må ha god dekning på wifi, bilen tar i mot dårligere enn mobilen. Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver. Man får ikke aktivert wifi uten at det er god dekning av tilgjengelig wifi-nett. Prøv å få bilen så nær wifi ruteren din som mulig og slå bilen av og på og vent etnosr minutter. Da vil du få mulighet til å trykke på «on» og får opp tilgjengelig wifi nettverk 😊

Du har rett. Selv om det er OK dekning på mobilen klarte ikke bilen å fange det opp. Jeg gjorde telefonen min til et Wifi hotspot og da fikk jeg koblet til. At jeg ikke fikk noe som helst nytte av det er en annen sak  :D

sdhweb

Sitat fra: vartli på fredag 10. januar 2020, klokken 14:09
Sitat fra: Øyst1 på fredag 10. januar 2020, klokken 11:55
Ganske sikker på at Nissan sa til meg at en måtte levere bilen inn til dem for å få oppdatert kart, og at dette kostet noen tusen. Videre at bilen hadde siste oppgraderte kart, og at det ikke var så ofte det kom nye oppdateringer.
De anbefalte meg derfor å bruke Google Map.

Da jeg hentet ny Leaf tidligere i uka, fikk jeg beskjed om at det fulgte med tre års gratis oppdatering av bilens kart fra TomTom. Kom ikke på å spørre om hvordan oppdateringene skjer. Håper det går via wifi, ikke at bilen må leveres inn.

Jeg hentet ny Leaf 03.01.2020 og de sa ingenting til meg om verken mobildata eller kart.

Marius Kotsbak

Apropos Google uten kabel tilkoblet så fungerer Google assistant over blåtann ved å holde inn stemmestyringsknappen på rattet :) Kan styre musikk, spørre om vær etc. Må godkjenne på tlf første gang.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA