Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på bevegelige parkeringsplasser?

Startet av OlaM, søndag 05. januar 2020, klokken 10:35

« forrige - neste »

OlaM

Mange nyere bygg har fått parkeringssystem som er bevegelige hyller der bilene skyfles rundt for å maksimere antall plasser i et gitt kjellervolum. Men går det an å lade på slike plasser?

Behovet for slike system har sikkert kommet med fortetting, nye prosjekter på tidligere industritomter o.l. Men det kan hende at det er dårlig timing på denne trenden her som gjør at antall plasser blir maksimert på bekostning av lademuligheter. Og det er jo naturligvis store tregheter i slike ting som gjør at bygg som ferdigstilles i dag kan være basert på 5-10 år gamle oppfatninger. Det passer dårlig med en nær framtid med færre urbane husholdninger med bil og høyere andel elektrisk. Og jeg tror mange her er enig med meg i at den største hjelpen i en overgang til elbil er alltid tilgjengelig lading på parkeringsplassen.

På den annen side, dette anlegget går jo på strøm så kanskje det er mulig med uttak på hver platform? Men jeg har ikke hørt noe om det før. Tanker, erfaringer, innspill? Bør man som elbilist unngå bygg med parkeringsmaskiner?
'21 3LR

haraldjo

Jeg har leier parkering i et slikt system, det er installert av Metrix. En god del av plassene har ladestasjoner og flere er forberedt for lading. Fungerer helt greit hos oss, ladestasjonen er montert på en stolpe på den plattformen som er «min»
2020 Hyundai Ioniq solgt mars 2022
TM3 2022 mars 2022

OlaM

Sitat fra: haraldjo på søndag 05. januar 2020, klokken 10:57
Jeg har leier parkering i et slikt system, det er installert av Metrix. En god del av plassene har ladestasjoner og flere er forberedt for lading. Fungerer helt greit hos oss, ladestasjonen er montert på en stolpe på den plattformen som er «min»

Kult! Er det Type 2 eller stikkontakt? Kunne du lagt ut et bilde?  :)
'21 3LR

Burger

Googlet litt og tror der er metrisk systemparkering. Beste video jeg fant. Der vises lading.



Websida til de hang på Android, så beklager vimeo link.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

haraldjo

Det er Salto bokser levert av det lokale kraftselskapet, gå rett på strømregningen min uten påslag i pris.
2020 Hyundai Ioniq solgt mars 2022
TM3 2022 mars 2022

OlaM

Sitat fra: haraldjo på søndag 05. januar 2020, klokken 15:10
Det er Salto bokser levert av det lokale kraftselskapet, gå rett på strømregningen min uten påslag i pris.

Topp! 16A?
'21 3LR

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA