Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd om kjøp av Tekna 62

Startet av unik42, søndag 05. januar 2020, klokken 01:55

« forrige - neste »

jman76


EV-FTW

Sitat fra: jman76 på mandag 06. januar 2020, klokken 14:40
Nå begynner prisnivået på 62-Leafen å bli kurant.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=166712567

Tja. Er jo dyrere enn kampanjene som er nå da.
309 900 koster den da. Legg på 15 000 i vinterdekk og 5000 i lakk, og du er på 329 900

Bilen i annonsen er uten vinterdekk.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jman76

Tror de kommer til å selge komplett pakke til 299.000 i løpet av året. Da kommer salget på 62-Leafen også.

jkirkebo

Sitat fra: Øyst1 på mandag 06. januar 2020, klokken 14:49
Sitat fra: jman76 på mandag 06. januar 2020, klokken 14:40
Nå begynner prisnivået på 62-Leafen å bli kurant.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=166712567

Tja. Er jo dyrere enn kampanjene som er nå da.
309 900 koster den da. Legg på 15 000 i vinterdekk og 5000 i lakk, og du er på 329 900

Bilen i annonsen er uten vinterdekk.

Er 309.900 inkl. leveringsomkostninger da? Jeg har aldri sett noen spesifikasjon på den prisen, bare sett den såvidt nevnt et par steder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

unik42

Da gikk vi for Tekna med full pakke, hengerfeste og takstativ. 370k. Så satser vi på at vi får nok morro av den de neste årene. Takk for assistanse :-)
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

automat

Gratulerer. Jeg skjønner valget. La oss håpe Chademoladerne blir stående lenge.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Joltus

Sitat fra: automat på mandag 06. januar 2020, klokken 13:47
Sitat fra: Joltus på mandag 06. januar 2020, klokken 13:09
Nei. Du kommer til å kunne lade i Norge i evigheter fremover. Og kuttes chademo helt ut kommer det løsninger på det. Garantert.

Hvordan kan du vite det?
Det var en påstand, i tillegg tvinger det seg frem en adapter i det øyeblikket chademo forsvinner. Som eg skriver.

elhansen

Gratulerer med kjøp av ny bil. Leafen er en meget bra bil. Selv om det inne på forumet for det meste står om det som ikke er ok...., men jeg har nå rullet drøye 60000 med min og både jeg og barna vil heller kjøre leaf enn en Volvo xc60 som for det meste står i garasjen.... god plass både til folk og bagasje, gode seter og god å kjøre. Litt småsurr i begynnelsen har det vært, men det har blitt ryddet av vegen.  Servicen jeg har fått hos forhandler BNH har vært topp. Jeg bytter inn 40kw nå får 62 kw bil i feb/mars. 

unik42

Sitat fra: Frissy på onsdag 15. januar 2020, klokken 07:55
Gratulerer med kjøp av ny bil. Leafen er en meget bra bil. Selv om det inne på forumet for det meste står om det som ikke er ok...., men jeg har nå rullet drøye 60000 med min og både jeg og barna vil heller kjøre leaf enn en Volvo xc60 som for det meste står i garasjen.... god plass både til folk og bagasje, gode seter og god å kjøre. Litt småsurr i begynnelsen har det vært, men det har blitt ryddet av vegen.  Servicen jeg har fått hos forhandler BNH har vært topp. Jeg bytter inn 40kw nå får 62 kw bil i feb/mars.

Takker. Det er kjekt å høre om slike opplevelser og :-)
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

unik42

Jeg vet ikke om det har så mye å si, men jeg har nå testet appen.

Til å begynne med var det litt klur å få den satt opp. Appen sier det skal ta mellom 15 min og 4 timer. Det tok nærmere 24t (og en support chat).

Når jeg bruker den nå skal jeg innrømme den er i tregeste laget. Jeg trykker gjerne på batterioppdatering og det tar rundt 20sekund før den blir oppdatert. Når jeg etterpå trykker Start klimaanlegg tar det ca. like lang tid før "vifta" på appen snurrer.

Jeg mener det var ca. det samme på den gamle Leafen jeg hadde og.

Men, det er et par ting jeg lurer på/savner.

1) Det virker som om appen oppdaterer batteristatus i "bakgrunnen". Dvs. jeg sjekket i dagmorges og da viste appen det samme som bilen hadde, og jeg sjekket nettopp og da viste appen det bilen hadde etter kjøreturen. Dette uten at jeg har trykt oppdater. Noen som vet hvor ofte det skjer?

2) Jeg har ikke fått noen kjørehistorikk i appen (enda?). Hva må jeg gjøre for å få det inn?

3) I følge Nissan sine hjemmesider skal man kunne koble Nissan Connect og Google Assistent, men det ser ikke ut til å funke på Leaf. Noen som har fått det til?

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Marius Kotsbak

Appen er ikke bra nok nei, men jeg ser det jobbes med reverse engineering av protokollen, så snart kan det komme tredjepartsapplikasjoner som fungerer bedre (kanskje fra meg). Selve kommunikasjonen med bilen via serverne kan nok av og til gå tregt, men man kan få appen til å prøve mer aggresivt og prøve på nytt automatisk om det feiler/timer ut.

1) Er nok heller serveren(e) til Nissan som får oppdateringer i bakgrunnen. Når appen starter får den siste status fra serverne har fått fra bilen imens. Trenger ikke å trykke på batteriikonet for å få oppdatert status.

2) Det skal komme inn automatisk. Kanskje det tar litt tid før første statistikk er tilgjengelig.

3) Dette krever vel via Android auto? Da må du ha dette på telefonen og koble den til med USB. Deretter er det bare å trykke på taleknappen på rattet for å aktivere, evt. aktivere bruk av "Ok Google" i app.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

#41
Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 20. januar 2020, klokken 14:52
Appen er ikke bra nok nei, men jeg ser det jobbes med reverse engineering av protokollen, så snart kan det komme tredjepartsapplikasjoner som fungerer bedre (kanskje fra meg). Selve kommunikasjonen med bilen via serverne kan nok av og til gå tregt, men man kan få appen til å prøve mer aggresivt og prøve på nytt automatisk om det feiler/timer ut.

1) Er nok heller serveren(e) til Nissan som får oppdateringer i bakgrunnen. Når appen starter får den siste status fra serverne har fått fra bilen imens. Trenger ikke å trykke på batteriikonet for å få oppdatert status.

2) Det skal komme inn automatisk. Kanskje det tar litt tid før første statistikk er tilgjengelig.

3) Dette krever vel via Android auto? Da må du ha dette på telefonen og koble den til med USB. Deretter er det bare å trykke på taleknappen på rattet for å aktivere, evt. aktivere bruk av "Ok Google" i app.

3) Nei, jeg mener Google Assistant kommandoer for Nissan Leaf: https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/nissan_europe/services/Ownership/NissanConnectServices_FULL/PDF/Google/Google_commands_191203_NO.pdf

Google Assistant virker uavhengig av Android Auto. Så lenge du har satt opp telefonen korrekt er det bare å holde inn taleknappen for å aktivere det i bilen, enten telefonen er på AA eller på BT.

Det jeg lurer på er om jeg kan spørre Google Home / Assistant om for eksempel batteristatus på bilen. Det virker som om det skulle vært mulig, men jeg får bare melding om at "bilen i garasjen er ikke støttet".

EDIT: I USA skal man kunne prate med "bilen", ref: https://www.nissanusa.com/connect/features-app/ev-features/nissan-connect-ev-google-assistant-action
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Marius Kotsbak

Ja, du har talekommandoer til bilen når ikke Android auto er aktiv på samme knapp. Særlig god er den ikke.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 21. januar 2020, klokken 10:07
Ja, du har talekommandoer til bilen når ikke Android auto er aktiv på samme knapp. Særlig god er den ikke.

Flott. Men det er ikke det jeg spør etter. Forresten, du kan fremdeles bruke Googles egne talekommandoer uten å være tilkoblet AA. Du må bare holde inne taleknappen i et par sekunder fremfor å bare trykke på den.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA