Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Over halvparten av alle solgte biler i 2020 vil være elektriske.

Startet av Burger, lørdag 04. januar 2020, klokken 22:09

« forrige - neste »

Burger

Litt gammel, men utrolig hvor oppdatert Erik Andresen som er direktør i Bilimportørenes Landsforening. Dette er jo gladnytt :-)


SitatBilimportørene tror årsaken til at elbilsalget vil skyte ytterligere fart i løpet av året, er at det kommer mange nye familievennlige modeller på markedet i løpet av året.

Sitat– Elbiler har jo den fordelen at de kan starte hver dag med full «tank» hvis man har lademulighet hjemme, men til gjengjeld tar det lenger tid å lade enn å fylle drivstoff når man først må stoppe. Derfor mener vi antall ladepunkter raskt må opp på et vesentlig høyere nivå enn i dag, og her har myndighetene også et ansvar for å tilrettelegge, mener Andresen.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/70Mgpo/over-halvparten-av-alle-solgte-biler-i-2020-vil-vre-elektriske-iflg
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal


JorgenM

Det er (tilsynelatende) elbilforeningens leders jobb å være negativ. Alle på dette forumet vet vel om EU-reglene og alle modellene som kommer i 2020 fra alskens produsenter (Tesla, VW, Ford, Peugeot, MB osv...).

Hun burde heller jobbe for å øke antall ladestasjoner for den STRØMMEN av nye elbiler som kommer til å bli registrert i 2020 heller enn å prøve å slå politisk avgiftsmynt på (den naturlige) nedgangen i nov/des 2019... :police:

Bryr meg lite om fritak fra bompasseringer, ferger osv. Det er tilstrekkelig ladekapasitet vi trenger.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Det blir interessant å se hvordan salget blir i 2020.

Hvilke biler kommer til å leveres, til hvilken pris og i hvilke antall?

Det blir også interessant å se hvilke føringer som kommer fra politikerne om avgiftspolitikk og incentiver. Med de blå blå grønne gule som har meget sprikende grunnlag og opposisjon som er omtrent like sprikende er det ikke lett å si hva konkrete utspill/ vedtak blir.

Troald

https://e24.no/teknologi/i/0nJlOo/norsk-elbilboom-avhenger-av-europa-kan-bli-baade-ventelister-og-priskrig

Ifølge bransjefolk så vil enten etterspørselen i resten av Europa øke så kraftig at vi må vente på biler her hjemme, men mest realistisk vil vi bli oversvømmes av biler med derpåfølgende priskrig. Jeg tror vi kan glede oss😀
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Rollep

Kan ikke se noen som helst grunn for at etterspørselen i Europa skulle øke nevneverdig. ICE biler er mye billigere enn tilsvarende elbiler. Da er det liten vits i å kjøpe elbil med alle ulempene det medfører.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: Rollep på tirsdag 07. januar 2020, klokken 01:22
Da er det liten vits i å kjøpe elbil med alle ulempene det medfører.
Hvilke ulemper ? For mange brukes ikke bilen til annet en turer i nærområdet. For disse vil en elbil kun ha fordeler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. januar 2020, klokken 06:33
For mange brukes ikke bilen til annet en turer i nærområdet.
Her tror jeg det er en litt generell feilslutning, det er i følge statistikken kun rundt 20-30 km pr bil pr dag i snitt, og det er nok ganske mange som har mye småturer. Men har aldri sett noe tall på hvor mange som aldri har litt lengre tur. Selv om det er få turer er det en stor hindring for de som er vant med at småbilen de kjører småturer med «kan» brukes på vinter til tante som bor litt avsides og langt unna.

Manglende hjemmelading kan også være en utfordring som hindrer, selv om en bare småkjører.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. januar 2020, klokken 07:23
Her tror jeg det er en litt generell feilslutning, det er i følge statistikken kun rundt 20-30 km pr bil pr dag i snitt, og det er nok ganske mange som har mye småturer. Men har aldri sett noe tall på hvor mange som aldri har litt lengre tur. Selv om det er få turer er det en stor hindring for de som er vant med at småbilen de kjører småturer med «kan» brukes på vinter til tante som bor litt avsides og langt unna.

Manglende hjemmelading kan også være en utfordring som hindrer, selv om en bare småkjører.
Nå var det snakk om nedover i Europa, ikke i Norge. Der er bilbruken gjerne litt annerledes. For de som ikke bor i egen bolig kan mangel på tilgang til lading være ett problem ja, men ikke uoverkommelig.

Pris på bilen er nok som Rollep sier den største utfordringen, og når det kjøres lite vil man ikke kunne spare det inn på billigere bruk heller.

Jeg tipper vi vil se det samme som i Norge etter hvert, at familier med to biler bytter ut den minste til elbil for bruk i nærområder. Etter hvert når tilgang til ladere blir bedre, samtidig med at flere blir vant med elbiler så vil flere kjøpe elbiler som hovedbil (eller eneste).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA