Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørte bak en Model 3 så ut til å ville å kjøre rett frem i en høyresving ...

Startet av Strøm Tycoon, fredag 03. januar 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

jeg mistenker sterkt at den ble kjørt på Autopilot, uten at jeg kan si det sikkert.

Dette skjedde i Indre Østfold i ettermiddag, og på toppen av det hele kom det bil i motgående kjørefelt. Det ble gjort en frisk korrigering av styringen, av vedkommende bak rattet for å unngå sammenstøt.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Hvorfor ikke en som styrte selv mens han kikket på telefonen, ut av vinduet, duppet av e.l.?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen


streken

Hvis det er på rv120 i gamle Hobøl kommune når man kommer inn i skogen sør for Elvestad i retning Ringvoll, så er det en i utgangspunktet enkel høyresving der som etter EU-begrensningene kom er livsfarlig på autopilot. Bilen gir opp uten forvarsel og kjører rett fram uten å bremse.

Det var ikke noe problem å kjøre der på autopilot før disse begrensningene kom.

Teslaen klarer altså svingen uten problem, så lenge den ikke er begrenset av et EU-direktiv som nå.

Jeg tar utgangspunkt i at trådstarter har grunnlag for å fortelle det hen gjør.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Handyman

Sitat fra: streken på fredag 03. januar 2020, klokken 23:17
Hvis det er på rv120 i gamle Hobøl kommune når man kommer inn i skogen sør for Elvestad i retning Ringvoll, så er det en i utgangspunktet enkel høyresving der som etter EU-begrensningene kom er livsfarlig på autopilot. Bilen gir opp uten forvarsel og kjører rett fram uten å bremse.

Det var ikke noe problem å kjøre der på autopilot før disse begrensningene kom.

Teslaen klarer altså svingen uten problem, så lenge den ikke er begrenset av et EU-direktiv som nå.

Jeg tar utgangspunkt i at trådstarter har grunnlag for å fortelle det hen gjør.
Denne veien høres ikke ut til å være egnet for AP-bruk, og da må man være forberedt på å ta over når som helst (godt grep om rattet). Da kommer man ikke ut av sitt felt uten at sjåføren tillater det.
Når det er sagt burde heller AP bremse enn å bare gi opp styringen.
Har opplevd det selv, men det er altså ufarlig om du har hendene på rattet og følger med. Da tar man over før bilen krysser noen linjer.
Dette virker som uforsvarlig AP-bruk, og det er det mye av.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Strøm Tycoon

Sitat fra: streken på fredag 03. januar 2020, klokken 23:17
Hvis det er på rv120 i gamle Hobøl kommune når man kommer inn i skogen sør for Elvestad i retning Ringvoll, så er det en i utgangspunktet enkel høyresving der som etter EU-begrensningene kom er livsfarlig på autopilot. Bilen gir opp uten forvarsel og kjører rett fram uten å bremse.

Det var ikke noe problem å kjøre der på autopilot før disse begrensningene kom.

Teslaen klarer altså svingen uten problem, så lenge den ikke er begrenset av et EU-direktiv som nå.

Jeg tar utgangspunkt i at trådstarter har grunnlag for å fortelle det hen gjør.

Det var på rv120, men jeg det var mørkt da, og er ikke godt nok kjent i området til å finne igjen denne svingen på google maps. Men det var en liten stund før rv120/rv115 møtes.


Strøm Tycoon

Sitat fra: kodax på fredag 03. januar 2020, klokken 22:15
Hvorfor ikke en som styrte selv mens han kikket på telefonen, ut av vinduet, duppet av e.l.?

Selvsagt mulig, men ser du på informasjonen fra andre her, så ser du at det ikke usannsynlig at dette var snakk om bruk av AP heller.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 03. januar 2020, klokken 22:21
Hva er egentlig poenget med denne tråden?

Belyse mulig farlig bruk av AP. Føler at det er rettferdiggjort i og med at andre her har erfaring med at det faktisk er problematisk (sitert: livsfarlig) på dette veistrekket.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: model3citizen på søndag 05. januar 2020, klokken 11:09
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 03. januar 2020, klokken 22:21
Hva er egentlig poenget med denne tråden?

Belyse mulig farlig bruk av AP. Føler at det er rettferdiggjort i og med at andre her har erfaring med at det faktisk er problematisk (sitert: livsfarlig) på dette veistrekket.
Ta med dette poenget i innlegget ditt, slik at man skjønner at det handler om feil bruk av AP.
Nå henger det bare «i løse luften» uten at man skjønner hva du vil frem til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: model3citizen på søndag 05. januar 2020, klokken 11:07
Sitat fra: kodax på fredag 03. januar 2020, klokken 22:15
Hvorfor ikke en som styrte selv mens han kikket på telefonen, ut av vinduet, duppet av e.l.?

Selvsagt mulig, men ser du på informasjonen fra andre her, så ser du at det ikke usannsynlig at dette var snakk om bruk av AP heller.
Dvs at du mener at i alle tilfeller der man ser en Tesla kjører annerledes enn forventet, burde man anta at det er AP som har oppført seg merkelig. Det er det ikke grunnlag for å mene. De fleste turer med Tesla foregår ikke med AP, og folk som kjører andre biler kjører jo også merkelig, kommer i ulykker osv.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Elmo

Jeg forstår godt hva trådstarter mener.

Selv tør jeg knapt kjøre med autosteer, særlig på to-felts veg, med de senere utgavene av SW på TM3. 
De første 2-3 mnd jeg hadde bilen syns jeg det fungerte ganske greit, men nå syns jeg AP ligger alt for langt ut i svinger. På to felts veg, både i venstre og høyre sving, er jeg livredd for at bilen skal treffe motgående trafikk - særlig bussen som har en tendens til å ligge på gulstripa (på Slemmestadveien).

På Ring3 østover, mellom Smestad og Ullevål, har jeg følelsen av at den skal kjøre på midtdeleren i høyresvinger så jeg tør ikke annet enn å ta over. Har sågar opplevdt at den har varslet med lyd om at jeg er for nærme kanten, enda det er den selv som styrer :o

På Slemmestadveien ved Holmensenteret i retning E18 er jeg 90% sikker på at den hadde kjørt på midtdeleren hvis jeg ikke tar over (se bildet, og link).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

knegg

Model 3 gir beskjed om at fører må ta over. Fra Festøya til Volda sentrum er det i alle fall tre svingar der model 3 piper midt i svingen og ber meg styre/være klar til å ta over. Så man har er par sekund før den gir opp

Synd EU for begrensing på dette. Bilen klarer det fint.

2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA